2023. szeptember 6., szerda

Francia tanévkezdés

Franciaországban egy 1905. évi törvény különválasztotta az állam és az egyház ügyeit, és rögzítette többek között, hogy az ország egyetlen vallást sem ismer el államvallásnak. Teljesen más itt a helyzet tehát, mint az Egyesült Királyságban, ahol az uralkodó egyben az egyház vezetője is, és nem látni (mint Mo-on például) nemzeti zászlót templomokban.

2004-ben betiltották a feltűnő vagy hivalkodó vallási jelképek viselését az iskolákban, azaz nem lehet (nagy) keresztet, kipát vagy iszlám kendőt hordani suliban, se tanárként, se diákként. Tehát ami Londonban mindennapos (pl. hidzsábos kalauz vonaton) az itt a teljesen elképzelhetetlen, mégpedig az előbb említett állam-egyház szétválasztása miatt (laïcité): az iskoláknak garantálniuk kell a vallási semlegességet.

Ez a törvény azóta is viták tárgya. Egyrész logikusan következik az 1905-ös törvényből, másrészt pedig mégiscsak fura, hogy amíg Iránban azért lázadnak a nők, hogy ne kelljen hordaniuk a fejkendőt, addig Fro-ban pont ellenkezőleg: azt szeretnék elérni, hogy hordhassák. Én is el szoktam azon gondolkodni, hogy ami működik a Angliában, az miért ne működhetne itt is? Ha nem zavar senkit az a fityula (és látszik tőle az arc)?

Idén a törvényhozók továbbmentek, és betiltották az iskolában az abaját is, ezt a hosszú muszlim (női?) ruhát, amit a fejkendőtől eltiltott lányok hordtak (annak helyettesítésére talán). Úgy érvelnek, hogy egy ilyen ruhadarab viselése nem semleges tett, hanem politikai aktus: aki hordja, az vagy kifejezésre szeretné juttatni felekezeti hovatartozását (ami az 1905-ös törvénnyel ütközik) vagy pedig rákényszerítették, azaz valószínűsíthetően fundamentalista iszlamisták tartják ellenőrzésük alatt, akik szerint a női idomoknak nem szabadna látszódniuk (ez pedig ellentétes a szabadság eszményével).

Én mindkét állítással egyet tudok érteni: azzal is, hogy ha egyszer vallássemleges országban élünk, ahol betlehemet sem szabad állítani közterületeken, akkor ne jelenjen meg az ember az iskolában beazonosíthatóan muszlimként, mert provokációnak hat. Egyetértek azzal is, hogy egy iskolában (vagy munkahelyen!) ne lehessen bármit felvenni, és azt is el tudom képzelni, hogy önszántából senki nem húz szívesen egy ilyen zsákot magára. Mindkét állítás árnyalható azonban: miért ne látszódhatna rajtam, hogy én a Koránt olvasom és Mohamed prófétában hiszek, és az is elképzelhető, hogy valaki egyszerűen csak szokásból vesz fel iszlám fejkendőt vagy abaját. Sőt, ha jól belegondol az ember, a kamaszok márkás cuccai (amikor ötször annyiért vesznek meg egy cipőt) szintén egy (ebben az esetben kapitalista) agymosás következményei.

A vita azonban messzire nyúlik, és úgy tűnik, tényleg nem csupán egy ruhadarabról van szó. Állítólag az iszlám nevében sokan kérdőjelezik meg a tananyagot (evolúció, Rousseau, Voltaire, szexuális felvilágosítás stb.). Barátnőm sulijában nagyon sok lány allergiás a klórra, amiről rendes orvosi igazolást is hoznak, amit (muszlim) orvosok állítanak ki nekik, hogy ne kelljen részt venniük a kötelező iskolai úszásoktatáson (és levetkőzniük fürdőruhára). Mindez teljesen szembemegy a francia ún. republikánus értékekkel, amelyek szerint az iskola kapujában a gyerekek levetik az otthonról hozott meggyőződéseiket, szokásaikat, nyelveiket (!) és mindegyikük egyforma oktatásban részesül. Boniról általában mindig az év közben derül ki, és teljesen véletlenül, hogy a másik nyelve a magyar; a francia közoktatásban ez egyszerűen nem releváns információ. Magánügy. És hányszor lepődtem meg, amikor magyarországi barátnőim családlátogatásról mesélnek! Hát itt ilyen nincs, egy tanár még kiváncsiságból sem kérdezhetné meg, hogy egy-egy gyerek otthon mit eszik, dolgozik-e az anyja, vagy van-e külön szobája.

Ugyanakkor ez a mostani tiltás nehéz helyzetbe hozza a tanárokat: el kell dönteniük, hogy mi számít abajának és mi nem. Tulajdonképpen kicsit hasonló szerepet szánnak nekik, mint Iránban a rendőröknek: hiába nem kérdés, hogy mi egy abaja és mi nem (rosszhiszeműnek kell lennie annak, aki az ellenkezőt állítja), ruhahosszt kell méricskélniük és fazont kell megítélniük, hogy igazolhassanak egy esetleges kizárást. És ha a muszlim lányok ezt a tiltást is megkerülik egy újabb kacabajkával (mint ahogy a 2004-es fejkendőjét), akkor mindig újabb és újabb szabályt kell majd hozni? Csak nehogy a francia törvényhozás a nevetségesség csapdájába sétáljon.

(A halal menüt viszont az iskolai menzák mind felajánlják a rendes helyett, alternatívaként, ami teljesen logikátlan, hiszen ez is tökéletesen jelzi a vallási hovatartozást.)

A baloldal egyébként megosztott, a tanárok többsége állítólag támogatja ezt az új törvényt. Megkérdeztem Z-től, hogy szerinte miért nem lehetne itt is egy olyan helyzetet teremteni, mint Angliában, válasza az volt: a franciák soha sem fogadnák el.


 „A szekularizáció előmozdítása (ellenséges környezetben). Ellenállni az identitások fitogtatásának a közoktatásban. Konferencia-vita, belépés ingyenes.”

19 megjegyzés:

  1. Tamko, nem az volt, hogy Boni az iskolában tanul hittant? Vagy összekeverem valaki /valami mással? (Névtelen FElla).

    VálaszTörlés
  2. Mondd csak, Tamkó, szerinted mi vezetett egyébként a 2004-es törvényhez? Rejtett rasszizmus a muszlim fejkendők ellen, vagy a franciák már eleve be szerették volna tiltani a Betlehemet nagyon régen?

    Te/ti soha nem vágytatok arra, hogy legyenek olyan fürdőruhák, amiből nem lógnak ki az intim testrészek? Meg tudom érteni, hogy az ember sokszor pont ezt szeretné, néha meg kibírja vagy elfogadja, de miért társadalmilag elfogadhatatlan olyan fürdőruhákat IS gyártani és elviselni, amit többet takarnak? Én biztosan hoztam volna allergiás igazolást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De hát vannak ilyen fürdőruhák. Egy időben a versenyzők is hosszú ujjú és hosszú szárú úszóruhában versenyeztek (csak ha jól tudom annak kisebb az ellenállása mint a bőrnek így korlátozták a használatát). Vannak száras bikini alsók és vannak az uv szűrős pólók amik tulajdonképpen fürdőruha anyagúak. Tehát fel lehet öltözni úszáshoz is úgy hogy ne legyen több szabad testfelület rajtad mint nyáron egy póló+ rövidnadrág kombinációban. De szerintem azt sem tiltaná senki hogy egy jóga nadrágot vegyen fel valaki az uszodába. Az viszont tény hogy lebernyegekben fizikai képtelenség úszni. De fel lehet venni egy fürdőköntöst is amit csak a vízbe menés előtt veszel le magadról és kijövetel után mindjárt visszaveszel.

      Törlés
    2. Hát persze, hogy vannak ilyen fürdőruhák! :) A baj az, hogy Franciaországban es Magyarországon is tiltva van, minden, ami kicsit is eltérő az általuk megszokottól. Franciaországban a férfi kollegámat a fürdőgatyájával (sort? nem tudom, h hívják) is kirúgták az usziból, mert a dresszkódjuk egy fecske volt.

      Törlés
    3. Magyarországon? Ezen nagyon csodálkoznék. A férjem is úszóshortot hord az uszodában. Még sosem szóltak érte. A fiam egész télen hosszú ujjú neoprén felsőben járt úszásra mert szerinte hideg volt a víz. Egyszer sem volt probléma. Sőt ahogy láttam az oktatók is neoprén overálban voltak mert nyilván nem kellemes órákat a 26 fokos vízben álldogálni a kicsikkel. Nem gondolnám hogy Mo-on ez általános lenne. Inkább akkor valami helyi sajátossága valamelyik uszodának.

      Törlés
    4. Igen, pont ezt akartam írni, h itt tilos minden ilyesmi. Olyat szoktam làtni idösebb nõkôn, aminek mintha lenne egy fodros szoknyarésze alul, nem sokat takar.

      Törlés
    5. Samsara, en eletemben egyszer voltam Magyarorszagon uszni az en 'modest' furdoruhamban, ami kvazi egy lasztex gatya hosszu ujju lycra felsovel (ez egy furdoruha, ugyanolyan anyagbol keszult, es ugyanarra a celra, nem pamut poloban furdok). Senki sem tiltakozott, de delelott voltam es rajtam kivul nem volt senki a medenceben.

      Nem sokkal kesobb a Szechenyi furdobol hivatalosan kitiltottak a fejkendos furdoruhakat (amik tenyleg lebernyegek), es le is rajzoltak, mindent amit nem fogadnak el. Az en variaciomat sem fogadnak el, kvazi csak az egy es ketreszes dresszeket. Egyszer kerdeztem egy margyar muszlim lanytol, hogy hova tudnak ok uszni jarni, es azt mondta, hogy sehova, talan csak a Veji beg furdobe lehet bemenni, mert azt egy apacarend uzemelteti, ezert elfogadobbak. Ez az o valasza volt, en nem jartam mashol.

      Törlés
    6. Tamkó, én ezen most őszintén megdöbbentem hogy ilyen tiltások vannak Fr-o ban. Egy hosszú ujjú neoprén felsőt sem lehet felvenni?

      Zenjebil: valószínűsítem hogy ez a szabályozás csak a Széchenyiben és talán még néhány hozzá hasonló fürdőben van. Biztos vagyok benne hogy a mi uszodánkban a kutya sem foglalkozna a te hosszú ujjú és hosszú szárú szetteddel.

      Törlés
    7. Nem tudom. Lehet, h azt fel lehet venni, a bermuda biztosan tilos. De én arra tippelek, h a hosszu ujju folso is tilos, mert semmi sem indokolja (28 fokos a viz, az oktatòk a medence szélén allnak). Még soha nem làttam semmi ilyesmit francia uszikban!

      Amugy sztem nem is lehet alternativaja a muszlim lànyoknak itt, mert koveti a test körvonalàt (amit pont, hogy el szeretnének rejteni).

      Törlés
    8. Nem eleg az indoknak, ha valaki barmilyen, akar nem vallasi okbol nem szereti, ha kint van a karja, laba? Ha nem veszelyeztet masokat, miert szolnak bele? Mintha a szekularizacio furdovizevel egyutt kiontenek a egyeni dontesi szabadsagot is.

      Törlés
  3. Ella, jogos a megjegyzésed :))) Nem akartam már bonyolítani, de három francia megyében (köztünk a miénkben) nem hatályos ez a törvény, mert ezek a megyék 1905-ben a Német Birodalom részei voltak. Ezért van nálunk hittan (idéntől viszont Boni már nem jár).

    Zenjebil: a 2004-es törvény mindenképp a fejkendő ellen irányult, ez világos. Nem tudom, talán mert több volt a hidzsáb mint a betlehen Franciaországban? Nem hiszem, hogy ez rejtett rasszizmus volna (a baloldal egy része "iszlamofóbiát" emleget, akkor inkább már az).

    Jogos a fürdőruhás meglátásod. Nekem mondjuk soha nem volt ez gond, de érthető, hogy másoknak igen. Azért érdekes, hogy a mi anyáink a hatvanas években még a miniszoknyáért lelkesedtek, mi meg már inkább takargatjuk a testrészeinket, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én úgy vagyok ezzel, hogy az én jogom azt eldönteni, hogy melyik testrészemet kinek mutatom meg, beleértve a hajamat vagy a combomat vagy a dekoltázsomat stb. Emlekszem egyszer egy olasz fiú medikus hallgató nagyon felháborodott, amikor azt kértem, hogy menjen ki a nőgyógyászati vizsgálatomról, pedig az én jogom azt eldönteni, hogy egy önkéntes (és nem életbevágó) vizsgálatomon ki nézheti meg a nemi szevemet. Ezt nagyon furcsának találtam, hogy ezen vki felháborodhat - kifejezetten kontinentális dolognak láttam, nem angolnak!

      Iszlamofobia vagy rasszizmus: igazad van!

      Törlés
    2. Sztem lehet h azért háborodott fel, mert medikusi minőségében érezte megbántva magát. (Én is szoktam kérni, hogy Bonit ne csak az orvostanhallgató vizsgálja meg, hanem a doktornő is, és megértem, hogy ez nem tetszik nekik, de nem kockáztatok :))

      Viszont szerintem a muszlim lányokat senki nem kötelezi arra, hogy megmutassák a combjukat vagy a dekoltázsukat (az usziban, az más, erről meggyőztál). Megtehetik más ruhával is, nem kell ehhez abaja.

      Az, hogy valaki miért nem szeretné a haját mutogatni, azt nem értem :)) De most hogy mondod, eszembe jutott, hogy a zongoratanárnő, mivel kopasz, mindig fejkendőben jár, és gondolom még soha senki nem szólt neki érte.

      Érdekességképp beraktam a posztba egy plakátot, ma reggel láttam ilyet mindenhol a környékünkön. Egy államilag támogatott szervezetről van szó, ha jól látom a neten. Én pl. egy ilyenre nem mernék elmenni, tartanék tőle, hogy indulatos mindkét oldal...

      Törlés
    3. Akik ebben a kultúrális/vallási környezetben nőttek fel, azoknak a haj ugyanolyan báj, mint a dekoltázs - és bármilyen meglepő, nagyon sokan hisznek benne és szeretik a fejkendőt. Persze olyanok is vannak, akik NEM (személyes meggyőződés vagy az európai társadalmi nyomás miatt). Egyébként a muszlim társadalom nagyon heterogén, teljesen másképp gondolkozik pl. egy pakisztáni földműves vagy egy szíriai városi polgári család, gyakran még két te
      stvér sem ért egyet, és tüzes társadalmi viták a Közel-Keleten is vannak hasonló témákban.

      Szerintem ezt a franciák nagyon nem csinálják jól, mert minél görcsösebben próbálják a muszlim társadalmat ezzel elnyomni annál erősebb lesz az ellenállás. Én pl nem viselek hidzsábot, soha nem is viseltem, de már gondoltam arra, ha Franciaországba megyek DIREKT hordani fogom.

      Törlés
    4. Tamkó, tudom, hogy elragadtattam magam, ne haragudj :). Igazából én nagyon örülök, hogy Angliában élek, és ha nem értek egyet egy muszlim kultúrális örökséggel, én dönthetem el, nem az állam. Szerintem ez nagyon fontos, mind Franciaországra, mind Iránra nézve. Egyébként Angliában is van iskolai úszásoktatás, sőt egyenruha is, de valahogy itt ezt mégis meg tudják oldani ellentétek nélkül. Lehet, hogy a 'laicité' elavult, vagy túl sok érzelmi és történelmi konfliktus terheli a kérdést, hogy mindkét oldal düh és félelem nélkül tudja ezt átgondolni?
      Ezt egyébként úgy írom, h én sose hordtam abayát, és még az iskolai egyenruha ellen sem vagyok - csak az önrendelkezés mellett és az iszlamofóbia ellen.

      Törlés
    5. Semmi gond :))) igazábol érdekes volt az az indulatos kommented, mert azt mutatja, hogy milyen érzelmeket kèpes kivàltani a kérdés. Hàt még akkor itt mi lehet!

      Én is szoktam azon gondolkodni, h mi lehet ennek a francia specificitàsnak az oka. Nekem az a laikus tippem, h egyrészt a tòrténelem (gyarmatosìtas, algériai hàboru, terrortàmadasok) màsrészt a filozofia (nagyon elméleti oldalrol kozelitik meg a kérdést).

      Törlés
    6. Kicsit mas, felnottekrol szol, es ortodox zsidokrol, de a "miert akarja valaki nem mutatni a hajat?" kerdeskorhoz.

      Kovetek egy IG oldalt, ahol egy ortodox, ferjezett no mutatja be az eletet. O is kendot, vagy parokat visel mindig, kiveve a ferje es a nagyon szuk csaladja elott. Mert a hazassag utan a haj "szentte" valik, amit csak ebben a viszonylatban tartanak megmutathatonak. Mindig kihangsulyozza, hogy ez egy sajat, maga altal vallalt dontes, sem a ferje, sem a vallasa/kulturaja nem kotelezi erre, es ha a lanyai ugy dontenek, nem kell eltakarni a hajukat. Nekem ez egyebkent nagyon furcsa, ahogy mas szabalyaik is. Kivulallokent ugy tunik hogy rengeteg idot es energiat szannak arra, hogy megfelelhessenek olyan szabalyoknak, amiket boven a modernitas elott hoztak. Pl. Shabbat-mod a huton, manualisan mukodtetheto kavefozo, hogy ne kelljen elektromossagot hasznalniuk szombaton. Viszont nagyon erdekes, hogy betekintest nyujt az eletebe, ami nagyon kulonbozik attol, amit ismerek.

      Törlés
    7. Kriszti, leírnád kérlek az oldal nevét, kíváncsi lennék rá. Köszönöm

      Törlés
    8. Instagram profil: miriam.ezagui, illetve egy másik ortodox pár felhasználói fiókja: mosesandzippora

      Törlés