2024. február 4., vasárnap

Sakkpszichológia

Gyerekkoromban lejátszottam pár sakkpartit a húgommal, majd egy életre abbahagytam a sakkot és feléje sem néztem többet. Beláttam: hiába vonzóan egyszerűek és tizenöt perc alatt elsajátíthatóak a szabályok, a bábuk állásának lehetőségei végtelenek. Nagyon hamar megértettem, hogy ebből a végtelen számú lehetőségből nem tudom – mert nincs annyi eszem és nincs olyan jó memóriám – kiválasztani a legmegfelelőbbeket. Akkor pedig, gondoltam, mi értelme játszani? Miért játsszak rosszul, ha lehet jól is, csak nem tudok?

Frusztrált, hogy mindig is alacsony szinten fogok játszani, annyi eszem viszont volt, hogy érzékeljem: a Polgár-lányok egy teljesen más színvonalon mozognak. Azért ez szomorú, nem? Két okból is az: először is, miért ne lehetne élvezni valamit laikusként. Ezt teszem a futással, az úszással, a zongorával és a rajzzal és soha meg nem fordul a fejemben, hogy egy amatőrnek ezek nem lehetnének szuperek és élvezetesek. Másodszor pedig arra miért nem gondoltam soha gyerekként, hogy a sakkban is tudnék valamit (ha nem is sokat) fejlődni? Tanulással és gyakorlással biztos el tudtam volna jutni egy fokkal jobb szintre. Ezt talán még jobban bánom, mint az első okot, mert ez egyértelműen az önbizalomhiányból fakadt.

Manapság Bonival sakkozunk. Teljesen egy szinten vagyunk, és mostanában már van hozzá türelme is. Régebben állandóan fölállt, futott egy kört, nem figyelt és/vagy sürgetett amikor én gondolkodtam, továbbá megsértődött, ha nem ő nyert. Amúgy azt látom rajta, hogy ha akarná és tenne is érte, ő is tudna játszani sokkal jobban, van esze hozzá.

Viszont rájöttem arra, hogy mi zavar még a sakkban. Mivel a cél az, hogy ügyes taktikákkal és bármi áron sakkot adjunk az ellenfél királyának, néha áldozatokat kell hozni. Márpedig én rosszul viselem, ha leütik a bábujaimat. Az első bábum elvesztésétől kezdve úgy érzem: ajjaj, rosszul állok, elvesztettem egy galogot – még úgy is, hogy belátom, a sok gyalog akadályoz a mozgásban. Három-négy gyalog beáldozása után pedig már szinte rosszkedvűen legyintek, hogy ennek a játéknak már annyi. Kiraboltak! A biztonságra törekvő énem úgy akar nyerni, hogy közben az összes bábut is meg akarja magának tartani. Ahogyan ezt manapság divatosan szokás mondani, nem tudom őket elengedni.

5 megjegyzés:

  1. Én sem tudtam megtanluni sakkozni, pedig a szüleim fiatalon (70-es évek, szocializmus) egész jó szinten játszottak, városi megyei versenyeken értek el jó eredményeket. És nálunk volt is egy olyan szabály, hogy sakktáblával és bábukkal nem lehet csak "rendesen" játszani, azaz nem játszhattam el hogy pl van egy család (anyuka a királynő, apuka a király, van nagytestvér, kistestvér, stb. még háziállat is van), na nem is érdekelt minket, sem engem, sem a tesómat.
    Vagy azért van mert már mi butábbak vagyunk mint a szüleink (családilag, véletlenül), vagy már a mi generációnkban is tetten érhető az általános elbutulás, koncentrációvesztés (ami az alfa generációban már mindenkinek feltűnik), az a kevés játék, tévéműsor ami a mi időnkben rendelkezésre állt, már elterelte az érdeklődésünket arról, hogy egy magasfokú koncentrációt és türelmet igénylő játékkal akarjunk játszani.
    Érdekes példa az amatőr sport, nem teljesen értek egyet vele. Ugyanis olyan példákat hozol, ahol nem (vagy nem feltétlenül) kell valaki ellen versenyezned. Egyedül futsz, egyedül úszol. A kérdés, hogy ha egy sakkprogrammal kezdenél el játszani (vagyis alapvetően egyedül), jobban érdekelne-e, mint így hogy valaki ellen kell játszanod.
    Én is elgondolkodtam ezen, semmi kedvem nincs még csak kipróbálni sem, de lehet azért mert gyerekként megkaptuk, hogy aki nem akar megtanulni sakkozni az but(ább) mint aki meg akar. Rejtvényeket pl szívesen oldok meg (próbálok megoldani).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nahát, le a kalappal a szüleid előtt!

      Jogos az észrevételed, ezt a versenyaspektust kihagytam a számításból. Tényleg soha nem érdekelt a versenyzés, sehol, semmilyen szinten sem (díjak, jutalmak, kitüntetések), szerintem épp ezért mindegy is lenne, hogy Boni ellen vagy gép ellen állok ki (bárcsak lenne időm táblagépen sakkozni!!).

      Amúgy a Polgár Judit sakkkönyveit láttad? Tele van ilyen "játszással" és "mesékkel" mint amit te is írsz (pl. az öreg király is csak egyet tud lépni, mint a kicsi gyalogok, mert már fáradt stb.)

      Törlés
  2. Ez volt az egyik kognitív pszichológia vizsgatételem: mi a különbség a kezdők és a szakértők, pl. a sima jó játékosok és a sakknagymesterek között :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a rossz játékosok és a sima jó játékosok közötti kulonbsèget vélem tudni :)

      Törlés