2020. július 8., szerda

Magyarnyelvtanulás karantén alatt

Bonikámnak szinte várakozáson felül nagyon jól megy a magyar. Pedig még mindig úgy érzem, hogy ebben a szakaszban csupa hátránya származik a kétnyelvűségből: nehezen tudja megfeleltetni a két nyelven tanultakat egymással. Nem tudom, mit gondolhatnak róla az iskolában, ahol nem ismerte azt a (franciául egy) szót, hogy téli álmot alszik, talán azt gondolták róla, hogy 6,5 évesen nem tudja, hogy mit csinál a medve télen? Sorolhatnám a példákat (pl. vándormadár – hiába ismerte magyarul, nem tudta franciául megfogalmazni). De mindegy, hát ez van, ezen senki nem tud (vagy akar) változtatni.

Továbbra is gond nélkül keveri a két nyelvet, hatalmas akcentusa van (/a/, /r/ és /h/), nem szereti, ha franciául beszélek, és nagyon vicceseket téveszt:  „Nem szeretem a barackban a sejteket!” (rostokat akart mondani) „Gyerekmunka!” – kiáltott fel a gyerekjáték helyett. Lekapál – a lekapar helyett, vagy kitörött a vulkán stb., stb. Rajzfilmekből hallott kifejezésekre rákérdez: mit jelent az, hogy kegyelmet kérek? szerződés? harci helyzet?

Az utóbbi hetekben ezeket jegyeztem föl magamnak (és mennyi vicces mondatot felejtettem el, mert nem írtam le azonnal!):

Mama, miért búsulsz?

A botokkal mulatunk. (abban az értelemben, hogy játszunk)

Súlyosan beütöttem a lábamat.

Sajog a kezem!

Szerinted a papa már álomba merült? (egyszer vacsora után mentünk haza)

Nem kérek többet... betelt a hasam!

Mama, néha úgy csinálom, mintha nem aludok... álcázom! Hogy a papa meg nem büntessen!

Emlékszel? (egy fára mutatott) Itt lapultunk meg, amikor esett az eső!

Rábukkantál? És most el akarod venni, mama?

Finom volt... négy harapással termett a gyomromban!

Fogok rajzolni egy nagyobbacska kört!

11 megjegyzés:

  1. Szamomra az jon le, h nagyon sokat foglalkozol vele, ha ilyen kifejezeseket ismer es hasznal. Sok csak magyar nyelvu gyerek nem is hallotta meg ezeket, nemhogy alkalmazna!

    VálaszTörlés
  2. Pedig én úgy látom, a rajzfilmekből veszi! Talán többet foglalkoztam vele a karantén alatt, az igaz, de asszem én nem vagyok ilyen emelkedett :))

    VálaszTörlés
  3. Szuper! Jut eszembe, hogy J. is több magyar rajzfilmet kellene nézzen (az elmúlt hónapokban inkább a német ment, hogy ne felejtse a nyelvet). Boni miket néz? Kíváncsi lennék.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Képzeld, nálunk hónapok óta átcserélődött a rajzfilm hangoskönyvre. Rengeteg nagyon jó van akár a YouTube-on is. Örök sláger a Rumini sorozat (bár csak 3 van hangoskönyvben), a Négyszögletű Kerekerdő, a Pom-Pom, a Vuk, a Titkos Kert.
      A karantén alatt pedig bejött, hogy a nagyik olvasnak fel mesét WhatsAppon. Órákig hallgatták, mi meg tudtunk dolgozni.

      Törlés
    2. Szuper! A karantén alatt itt is volt hangoskönyvezés, szerintem ősszel-télen visszatér majd - most ovi és játszótér után nincs türelme, meg is értem.
      A nagymamák itt is bevetették magukat, anyám Vackort olvasott fel (meg mutogatott) Facetime-on, anyósom meg hangüzenetben küldött meséket. :)

      Törlés
    3. Az a durva, hogy a hangoskönyvel is azt csinaljak, mint a rajzfilmmel: nézik a képernyőt :))) azt az 1 db képet órákon keresztül.
      Akkor az anyósod üzeneteit később is lehet használni hangoskönyvnek. Micsoda kincsesbánya a második hullámra.

      Törlés
    4. Hehe, ismerős, J. is bebambult néha miközben hallgatta :) de közben azért ügyesen dolgozik a fantáziájuk, nem? Plusz: szerintem extra jó, ha hallanak rajtunk (meg a közvetlen ismerősökön kívül) más magyar hangokat, szókincset, hanglejtést stb. - különös tekintettel az irodalmi igényességre, ezt nekem nem mindig sikerül összehozni (mert olykor keresztbe áll a szemem és a nyelvem, mire mesét mondok/olvasok).

      Törlés
  4. J. ugye négy éves? Két éve, ha jól emlékszem, ezeket nézte (és ezeket a mai napig szereti):

    Mary Poppins (évekig nagy kedvenc volt)
    Pettson (5 DVD)
    Frakk (4 DVD)
    Vizipók-Csodapók
    Kuflik (2 DVD)
    Totoro
    Süsü (kicsit megkergült tőle, tudom h ez nálatok is probléma :))
    Shaun a bárány (nyelv szempontjából irreleváns)
    Nemo

    MOstanában kezdte el:

    Lúdas Matyi (borzasztóan megkergül utána, vigyázni kell!!)
    Sivatagi Show
    Kiki, a boszorkányfutár
    A nagy ho-ho-ho horgász (2 DVD)
    Mikrobi

    És mostanában teljesen meg van kukulva a Paddingtonért (I-II.), narancslekvárt kóstol, ő is medve szeretne lenni stb.

    Sajnos a magyar szinkronipar nagyon rossz :((( úgy, ahogy van gyökeresen meg kellene változtatni a módszereket, utasításokat, eljárásokat (forradalom, na!).

    Érthető amúgy, hogy J. több németet néz. Miket szokott nézni amúgy? (én is szívesen veszek ötleteket. Most rendeltem meg a Madagascar-t)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippeket!
      J. most 4 és fél. Későn és kis adagokban kezdte a rajzfilmnézést, előbb inspiráció híján Bogyó és Babócával (sóhaj) meg Peppa malaccal, aztán következtek a Kuflik (zajos siker! mi is szeretjük) meg a februári betegségsorozat alatt a Mancs őrjárat meg Tűzoltó Sam. Ezektől mi annyira nem vagyunk elragadtatva persze, de főleg a tűzoltó-mánia mindent vitt. :) Látott még Vizipókot, Frakkot, Shaun-t, de nem kattant annyira rá. Elkezdtem nézni vele a Dzsungel könyvét, abba beleunt. Meg miután írtál az ismeretterjesztő sorozatról rákerestem, hátha találok olyasmit németül - találtam is valamit, kicsit béna, de legalább érdekes dolgokról hall benne. :)
      Ha megint belelendül a németbe, majd bevetem a magyar népmeséket, hátha felszed pár jó ízes magyar kifejezést belőle. :D
      Szerintem a te érdemed is a Boni szépen alakuló szókincse, ne szerénykedj! :)

      Törlés
    2. Közben eszembe jutott még a 101 kiskutya, azt ismeri? Boni IMÁDJA. Nálunk a magyar népmesék nem váltak be annyira, pedig milyen jók! Csak sajna túl hangos a zene, nem lehet jól érteni a szöveget. És még a Walt Disney-féle Fantáziát is nagyon szereti (bár abba nincs sok szó, csak zene).

      Törlés
  5. Jajj, ezekből írj még ha van! Imádnivaló, órákig tudnám olvasgatni.

    VálaszTörlés