2019. december 10., kedd

Matek

A tanítónő év elején azt mondta, hogy bármikor beülhetünk egy-egy délelőttre, megnézhetjük az órákat. Én tegnap mentem el egy ilyen óralátogatásra. Benyomásaimról majd bővebben írok (képzelhetitek, milyen kíváncsi voltam), most csak annyit akarok megörökíteni, hogy teljesen el voltam képedve, milyen nehéz feladatot kapott az egyik kisfiú:

A hótündérnek háromféle színű fonala van. Bojtos sapkákat szeretne kötni a manóknak. Hányféle sapkákat készíthet akkor, ha a bojt és a sapka lehet egyszínű, de különböző is?

Szerintem maga a kérdésfelvetés is bonyolult, elsőre nem feltétlenül érthető, de a megoldás még nehezebb volt: a tanítónő felrajzolt egy táblázatot, a megfelelő sorokkal-oszlopokkal, és a megkérdezett kisfiúval kitöltette a mezőket, így:



Na most én el voltam képedve, hogy a random módon felszólított kisfiút (nem bemutatóóra volt!) tök könnyen sikerült rávezetnie a megoldásra. Szerintem ez nem hatéveseknek való feladat (az osztályból három gyerek decemberben lesz hatéves, technikaieg tehát még ötévesek). Főleg úgy, hogy idáig a követelmény a következők voltak:

– 10-ig összeadni (azaz a tízes bontás: 3+7, 6+4...)
– hallás után a számjegyeket leírni 16-ig
– kettesével 20-ig számolni
– tízesével 60-ig számolni
– a kivonást épp, hogy elkezdték tanulni
– tényleg tanulták a táblázat intézményét, de csak olyan Torpedó-szinten (A-5, B-7...)

Este megkérdeztem Bonit, hogy értette-e ezt a feladatot, és tudta-e követni a megoldást. Azt mondta igen, ezért leteszteltem. Ugyanezen a szisztéma alapján azt a feladatot adtam neki, hogy hányféleképpen tud felöltözni a kisfiú, akinek három különböző színű pólója és a nadrágja van? Nos, próbálgatással elég könnyen ki tudta találni és le tudta rajzolni a kilencféle variációt, de amikor azt mondtam, hogy ábrázolja táblázatban, az már nem ment neki. Amikor megrajzoltam a háromféle színű pólót/gatyát a táblázat legfölső sorában és oldalsó oszlopában, akkor a mezőket sikerült villámgyorsan kitöltenie. Utána kétféle színű hajótesttel és vitorlával próbálkoztam, még akkor sem sikerült neki teljesen egyedül megrajzolnia a táblázatot, de már kezdte érteni annak értelmét és létjogosultságát. El nem tudom képzelni, hogy a többi gyerek mennyit értett meg a feladatból! Pedig a tanítónő úgy hivatkozott a táblázatra, hogy ez az a „matematikai eszköz”, amelyet már jól ismernek. Asszem hamarosan be fogok szerezni egy módszertani kézikönyvet matektanításhoz, és kicsit komolyabban fogom venni a házi feladatait...

24 megjegyzés:

  1. Komoly fejtörést okozott megérteni már a feladatot is és én magam biztos nem táblázatot készítek kapásból, de ha eljuttatja a gyerekeket arra a szintre, hogy logikusan gondolkozva akarják kitalálmi a jó eredményt akkor hurrá, itthon szerintem nincs ilyen feladat ennyi idősen, de nem is cél, hogy mindenki szeresse a matekot pedig az milyen jó lenne!

    VálaszTörlés
  2. Ugye? Ez a táblázatos ábrázolás nagyon meredek!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, ez itthon egy viszonylag tipikus iskola előkészítő feladat.

      Törlés
  3. nekem sajnos teljesen egyértelmű és kézenfekvő a táblázat, úgyhogy én csak azt nem értem, miért nem evidens mindenkinek - ugyanakkor gőzöm sincs arról, hogy hatévesen ez nekem vagy a gyerekeimnek hogy ment az ilyesmi

    VálaszTörlés
  4. Amikor az iskolát kezdtem, akkor kaptam egy olyan szuper feladatkönyvet, amiben ilyen matekfeladványok voltak (persze nem ez volt a címe, hanem valami játéknak nézett ki). Rengeteg ehhez hasonló feladattal - rajzolni kellett, meg színezni, és a végén ilyesmi feladatok jöttek ki belőle. Imádtam. Szerintem ha jól adod el a gyereknek, simán megérti.
    Ugyanez a magyar nyelvvel_ emlékeztek az "Én, Ti, Ő"-re? Annyira érdekes volt, és a nyelvtant magyarázta. Nem tudom, most vannak-e ilyenek, egyáltalán feltételezik-e a gyerekekről, hogy megértenének ilyesmit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ó, az Én, TE, Ő a kedvenc könyvem volt! :)

      Törlés
    2. Martine, abban az interjúban, amit tegnap te is ajánlottál, pont ez (is) volt, hogy itt nyugaton az emberek már nem szeretnek erőfeszítést tenni a tanulásnál, márpedig a matekhoz, kémiához (STEM - természettudományos tantárgyakhoz) az kell. Illetve az megedzi az agyat, és utána jöhet az, hogy összefüggéseket keresel, meg kreatív vagy stb. Csak valahogy ettől a szülők meg akarják szabadítani a "szegény" gyerekeket. Minket meg annak idején senki nem akart ettől megszabadítani, sőt, emlékeztek pl., hogy drilleztek a szorzótáblával? És akkor én a mai napig (bölcsészkar után) fejben tudok szorozni többjegyű számokat. Kapásból meg tudom mondani kb. egy szám X százalékát, meg ilyenek. Az átlag olasz meg képtelen kiszámolni, hogy mennyibe kerül 4 db 5 eurós cikk a boltban. Előveszi hozzá a számológépét (most már telefonját) és homlokráncolva bepötyögi. Na csak annyit akartam mondani, hogy nagyon tetszik, ha a francia iskolában ilyesmiket tanítanak :)

      Törlés
  5. Na, pont én is ilyen szuper matekfeladatos gyűjteményre gondoltam :)) körül fogok nézni.

    Az a bajom ezzel a feladattal, hogy Boni (és szerintem a legtöbb gyerek) nem értette meg, miért kell ezt a táblázatot használni a megfejtéshez. Boni itthon nem tudta reprodukálni a táblázatot – túl elméleti ez még neki egy ilyen problémához, hogy bojtos sapka. Szóval hiába tanítanak ilyeneket, ha nem értik. Persze lehet, hogy később visszatérnek még rá, nem tudom. (remélem!)

    Én, te, ő: ők a betűket tanulják ilyen megszemélyesítős módszerrel, pl. a "décembre" szóban azért M áll N helyett, mert a B nem szereti az N-t. És a "des amis" szókapcsolatban azért Z-nek ejtjük az SZ-t, mert két magánhangzó között fázik vagy fél tőlük? már nem emlékszem :))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kérdés: Boni hogy állt hozzá a feladat megoldásához? Amúgy én sem táblázattal oldottam meg, pedig mennyivel jobb ötlet (hibát kiküszöböl) ez a táblázatos módszer.

      Törlés
    2. Neki nem kellett megoldania. Ezt egy kisfiú húzta ki az Adventi-kalendáriumból, az ő feladata volt.

      Törlés
  6. Nekem pont az a tapasztalatom, hogy első-másodikban vannak logikai feladatok, és ettől sokkal nehezebbek is. Pár éve a Férjemmel ketten izzadtunk az akkor másodikos unokaöcsém matekfeladatain, tipikusan azok a logikai feladatok voltak, amelyek ma álláskereséskor jönnek elő sok esetben a tesztekben.
    Én gyerekként is emlékszem hasonlóakra, és nagyon buta voltam, magkönnyebbülés volt mikor elkezdünk már csak összeadni, szorozni, végülis a betanulható dolgokat. A felvételik (6-ba, 8-ba) viszont tele vannak logikai feladatokkal. És nem olyan könnyűek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-)) mi volt az a feladat, amin izzadtatok?

      És ezt a feladatot hová sorolod, a "logikaiakhoz"? Mert ez végülis szorzás, nem? Persze rá kell jönniük, hogy az.

      Törlés
    2. Én logikaihoz sorolom mert pont rá kell jönnie, hogy milyen számolásos mdszerrel tudja megoldani.
      Sajnos nincs már meg az a tesztsor, de az általad valamikor leírt fogadós történet (hogy hogy oszlik meg a 30 krajcár) eltörpült mellette.
      És én ezeket csak felnőttként kezdtem el megérteni (pl egy ilyen fogadós OK már könnyűnek minősítem - de gyerekként nekem ezek nem mentek).
      Ha van kedved keresd meg a gimis 8-os matek felvételi feladatsorokat. Mindegyik végén van 2-3 kifezezeten nehéz.
      Nekem, aki nem vagyok különösebben jó logikából, de mégiscsak van diplomám (és nem humán) tehát ahhoz képest.

      Törlés
  7. Ez egy egyszeru kombinatorikai feladat. 1. osztalytol van a magyar sulikban, es regen is volt (zaszlo szinezese / kislany felotoztetese stb.). Mar 2.-ban jon, h hanyfele 2jegyu szamot tudsz osszerakni pl a 0, 2, 5 szamkartyakbol ha lehet ismetlodes / ha nem lehet?
    8.-ban eljutunk odaig, h hanyfele modon lehet kitolteni egy 5-os / 6-os lottot.

    Egyre inkabb ugy vagyok vele, h talan felesleges nyustolni a gyerekeknek az alapmuveleteket. A matekversenyzoim az irasbeli osszeadat-kivonast kb. 5 perc alatt felfogtak. Valszeg a szorzas sem fog tovabb eltartani nekik.
    De mi van azokkal, akik 10 tanora utan is belehibaznak (nem 1-2 felreszamolasra gondolok..)? Akik kinkeservvel megtanuljak a szorzotablat, de 1 het alatt elfelejtik??
    Karhoztassuk oket orokosen ennek gyakorlasara? Ne adjunk nekik szamologepet? Akkor, amikor mindenkinek van?
    Sosem hagyjuk, h kikukucskaljanak a dobozbol? Lehet, h tok jo a szovegertesuk es siman kiszedik egy szovegbol, h mit kell vele csinalni. Ha nem jo, akkor nem pont a matematikai szovegertesuket es a logikajukat kene fejleszteni, h tudjak, milyen muveletet kell kiszedni abbol a szovegbol??
    Pentek 6. oraban neha a 10-et nem tudom elosztani 5-tel (kozben meg nyilvan tudom es talan eleg jol tanitom is a matekot...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek a gyerekek nem értették meg elsore a feladatot, de ha jól el van magyarázva, persze nem lehetetlen. De ahogy irtam is a posztban, nem a feladattal van bajom, hanem a megoldassal. Sokkal konnyebb lett volna probalgatassal, targyak manipulasaval, színezéssel, esetleg az osszehuzos modszerrel. De rogton ilyen elvont eszkozzel, h tabazat?!

      Boni utolag sem tudta felrajzolni es megnevezni a sorokat - oszlopokat, pedig jó matekbol. Kétlem, hogy a magyar elso osztalyos matekkonyvben lenne ilyen feladat, táblázatos megoldassal, de ha igen, kerlek kuldd el a hivatkozast (cim, oldalszam) vagy fotozd le!

      Törlés
    2. https://www.tok.elte.hu/dstore/document/785/Kombinatorika.pdf

      Törlés
    3. ez nem teljesen az, amit kértél - de talán hasznos. Egyszerűen nem értem, mi lehetne egyszerűbb és látványosabban egyértelmű egy táblázatnál? a próbálgatással az ember folyton elfelejti, hogy ez már volt, nem volt, kétszer is összeszámol vagy kifelejt dolgokat - itt pedig megvan feketén-fehéren

      Törlés
    4. Egyet értek a probalgatas pont nem matematikai módszer hanem laikus módszer. Ezert kérdeztem Tamkotol hogy Boni ösztönösen miként látott neki a feladat megoldasanak.

      Törlés
    5. De hat Martine, pont az altalalt belinkelt doksiban javasolják, hogy eloszor LEGO-tornyok épitesevel kezjék el a feladatot, és próbaljanak maguktol, tevékenység (mozgás) útjan rajonni a megoldasra “hogy átéljék a megfelelo gondolati utakat”.

      Azzal, hogy a nő a táblázatot várta el, pont ettől a saját tapasztalástól fosztotta meg a gyerekeket. Megoldókulcsnak jó a táblázat, de nem első osztályban.

      Törlés
    6. Túl elvontnak tartod? Valószínű igazad van, én is félek ezektől, mert az ovi után az iskola egyből követel, én is azt látom. Egyébként 1980-ban én elsőben a közös halmaz, rész halmaz elméletét tanultam (csak rajzolva és nem mondjuk építőkockákkal ami logikus lett volna). Ma is emlékszem a (mérnök, tehát matematikailag képzett) szüleim hetekig próbálták velem megértetni. Végül betanultam a lehetséges válaszokat mint később a szorzótáblát.

      Törlés
    7. Igen, feleslegesen elméleti, amikor ezt a feladatot lehetne játékosan tanítani, kézzelfoghatóvá tenni.

      Érdekes, a részhalmaz képzéséről nekem is éles emlékeim vannak (elsős vagy másodikos voltam - de mondom, én pont egy évvel voltam idősebb Boninál; mjdnem 7 évesen kezdtem az iskolát, sokat számít).

      Arról viszont, h az iskola követel, eddig jó tapasztalatim voltak: képzeld, ezek a gyerekek (és Boni is ilyen) egyszerűen IMÁDJÁK, hogy követelnek tőlük valamit :)))

      Törlés
  8. Ha lett volna ilyen sapkás feladatuk tavaly, akkor talán nem nézett volna bociszemmel nemrég a lányom, amikor egy ugyanilyen táblázatot kellett kitöltenie, csak a téma kétjegyű számok összeadása volt. Fogalma sem volt, hogy mit jelentenek a sorok és az oszlopok, pedig 5-ösre áll matekból.

    VálaszTörlés
  9. Tavaly járta a kislányom az első osztályt, 6 évesen. Nem emlékszem ilyen feladatra, sőt szerintem meg se tudná oldani, biztos nem készítene hozzá táblázatot. Bár ez sok féle feladatra igaz, ha előtte nem találkozott még hasonlóval. Nálunk a szöveges feladatokat nyomatják még mindig, logikai feladat gyanánt. Nekem tetszik ez a feladat és hogy kapnak hozzá egy feladatmegoldási szisztémát. Valószínű, hogy én se táblázattal kezdenék neki, de ezután eszembe jutna. Mondom ezt úgy, hogy statisztikát es matekot is tanultam a főiskolán. :-D És meg arra jöttem rá, hogy ha nem érti a gyerek, nehéz neki itthon segíteni, mert másképpen tanulják az iskolában és csak jól összezavarom.:-D

    VálaszTörlés