Hétvégén olvastam egy interjút egy francia-brit kutatóval, aki egy nemzetközi kutatóintézetet vezet, szakterülete pedig a molekuláris biológia. A végén feltették neki a kérdést, hogy a tudományok iránti szeretet, azaz a tudományos beállítódás genetikus, epigenetikus vagy kulturális-e. A válasza az volt, hogy semmiképp sem epigenetikus (noha manapság mindenre ráhúzzák a szót), talán valamennyire genetikus, de inkább kulturális (azaz, nurture, így vettem ki a szavaiból).
De, mondta tovább, ez sem mindig van így. Az ő gyerekei sem a tudományok területén dolgoznak, holott a férje is és ő is mindketten kutatók. A lánya tananyagot állít össze hátrányos helyzetű személyeknek (pl. menekülteknek), a fia pedig hentes.
Na most nekem az egész cikkből ez volt a legérdekesebb és legelgondolkoztatóbb információ. Egy nemzetközi szaktekintély fia – hentes! Én most arra vagyok kiváncsi, hogy ezt az egészet hogyan zongorázták le a fiú gyerekkorában, hogyan zajlott le az egész, amíg ezt a szakmát kiválasztotta. Mert azt simán meg tudom érteni, hogy a kutatónő ma már büszke a hentes fiára, akinek talán több boltja is van, jól keres, gyerekei vannak, a hétvégéit értelmesen tölti, normális hobbival, lehet vele beszélgetni könyvekről, filmekről, politikáról. Ezt mind el tudom képzelni, még példákat is látok magam körül. Amúgy a nő maga is megjegyezte, hogy ha a tudományos beállítottságot nem adták is át a gyerekeiknek, de a munkaszenvedélyt, azt igen.
De hogy volt, amikor a fiú zsinórban hozta haza a rossz jegyeket matekból? Amikor sorban írta a rossz dolgozatokat? És amikor nem tudott leírni úgy egy mondatot, hogy az állítmányt rendesen passzintsa az alanyhoz? Vagy amikor nem egyeztette a jelzőt a jelzett szóval? És később, amikor nem akart gimibe felvételizni és helyette a hentesképzésre iratkozott be?
Mert úgy képzelem, hogy ez valahogy így történhetett, hiszen az egész társadalom, de főleg a közoktatás itt úgy van megalkotva, hogy ha valaki jól tanul, az magas presztízsű suliba megy és értelmiségi munkát végez, aki pedig rosszul tanul, az megy oda, ahova tud és ahova elég a pontja. Ez szinte automatikus*, és fordítva is igaz. Úgy gondolom, rengeteg sírás, veszekedés és aggódás volt abban a családban, különórákat és büntető feladatokat tudok még elképzelni, mert ebben a versenyszellemű országban a rossz tanulókat rengeteg kudarcélmény éri.
Amikor erről beszélgettünk ebédnél, és Z. nevetett, miután teátrálisan kimondtam azt a prózai szót, hogy: HENTES!!, Boni, a nagy húsimádó, értetlenül meredt ránk. Azt jelentette az a nézés, hogy most mi a bajunk a hentesekkel, ő például informatikus és zongoristra lesz nagykorában (esetleg költő), de lehetne akár hentes is vagy állatorvos, miért ne? Hangot is adott felháborodásának:
– De mi van, ha neki ez a foglalkozás tetszett??
* Igaz, van egy olyan marginális jelenség is, hogy a mérnökök, fordítók stb. később átkonvertálják magukat pl. mezőgazdásszá. Sőt, Svájcban a kétkezi munkát jól megfizetik, ott teljesen más a státusza (gondolom) egy hentesnek (ennek ellenére pl. a liberális** beállítódású svájci barátnőm gyerekei épp most felvételiztek egy zürichi gimibe, amihez hetekig előkészítőre jártak).
** És politikailag sokkal korrektebb, mint én!
Többször elolvastam ezt a bejegyzésedet, mert elgondolkodtatott. Hogy volt a rossz jegyekkel, meg a nem egyeztetett jelzős szerkezettel, alannyal, állítmánnyal?! Hú, nagyon nehéz ezt elképzelni. 🤔 Azt sokkal könnyebben megérteném, ha egy okos gyerek nem tanul jól (mert lusta, vagy mert valami miatt rossz passzban van, akár lelkileg, stb) Nincs viszont közvetlen tapasztalatom, csak tehetséges és értelmes gyerekekkel, unokákkal. Változó persze a szorgalmuk, motivációjuk, egyénenként is, és korszakainként. Eddig azt hittem, a családi indíttatás, vagyis ha a tanulás, műveltség, tudás megszerzése az egyik elsődleges szempont, s hozzá a megfelelő érdeklődés és tehetség, értelmi képesség adott, egy gyerek biztos tovább szeretne majd tanulni. Persze szakma választás is belefér ebbe, valami magasabb szintű képzéssel, szakközép, technikum, ilyesmire gondolok. Nem a hentes szakmát akarnám ezzel alacsonyabb szintre tenni, sőt, csak a példádban szereplő kutató esetében, azt hinné az ember, a tudományos munka, mint minta erőteljesen hat a gyerekére is.
VálaszTörlés(Kb. 5 éves voltam, mikor Apám megkérdezte, (és felvette magnóra! 😂), Páris helyében én kinek adtam volna az aranyalmát. A válaszom az volt, a legokosabbnak. Ez jutott eszembe a bejegyzés első olvasásakor.)
rhumel
De érdekes, pont az Íliászt olvasom :))
TörlésIgen, az is lehet, hogy okos volt, csak lusta (de érzésem szerint az ilyen gyerekek valami "kényelmesebb" szakmát választanak, mint a hentes, ahol azért kemény a meló, állni kell stb.).
Barárnőm tegnap azt mondta, esetleg az nem tetszett a fiúnak, hogy a szülei értelmiségi (elvont) dolgokkal foglalkoztak, egész életükben halálra dolgozták magukat, és ennek ellenpontjaként valami konkrét szakmát akart választani, ahol a munkaidő lejárta után nem kell már dolgozni.
Elmondok egy titkot:)) Amikor nyolcadikos voltam váltak a szüleim, mindig megbízható, jól tanuló, középső gyerek voltam, aki kb azt csinált amit akar, főleg akkoriban. A barátnőm bátyja élelmiszeripari szakközépbe járt, a barátnőm is oda ment és akkor én is oda adtam be a jelentkezésemet. Persze felvettek, aztán amikor mentem beiratkozni kiderült, hogy HÚSIPARI TERMÉKGYÁRTÓ ÉS GÉPÉSZ leszek! Azaz hentes... kiakadtam és hetekig azt álmodtam, hogy darálthúst lapátolok egy bányában:)) Rémálom volt, főleg nekem a nagy állatbolondnak, aki utálta a húst és többnyire kerülte a konyhát is:) A lényeg, hogy elvégeztem a szakközepet, jól tanultam végig és annyira nem is utáltam a dolgot, mint amennyire megijedtem attól, hogy hova is kerültem. Amit viszont leginkább megtanultam ott, hogy BÁRMIT, TÉNYLEG BÁRMIT MEG TUDUNK TANULNI HA AKARUNK. Aztán rendőr lettem, lett több diplomám, majd kormánytisztviselő vagyok már 20 éve. Sosem voltam, lettem hentes, de van egy ilyen végzettségem is . Mesélő
VálaszTörlésÉn még azt is el tudom képzelni, hogy mivel - gondolom - nem sokat látta a szüleit a munkájuk miatt, egyfajta lázadás is lehetett. Simán lehet az is, hogy egyszerűen ez érdekelte, de tényleg érdekes kérdés. Gondolom arról nem volt szó az interjúben, hogy mennyi figyelmet tudtak fordítani a gyerekekre.
VálaszTörlésAz is kiderült az interjúból, hogy a fiú rossz tanuló volt, rossz jegyeket vitt haza? Nem lehet, hogy egyszerűen csak nem akart értelmiségi munkát, vagy ez érdekelte, és ezért ment gimi helyett a hentesképzőbe, és a szülei támogatták benne (még ha nem is ez a norma)?
VálaszTörlésAz én környezetemben egyáltalán nem marginális az a jelenség, hogy diplomások meg értelmiségiek besokallnak a versenyszférában és valami kézzelfogható munka után néznek (a köreimből kifolyólag én főleg ilyen újhullámos kertészekkel, gazdálkodókkal és pékekkel találkozom, de hallottam más példákat is már), szerintem a fiatalok közt is egyre többen vannak (legalábbis Magyarországon), akik nem (csak) szellemi munkával szeretnék megkeresni a kenyerüket.