Boniék osztálya állítólag kivételesen erős osztály, sok jó tanulóval, okos és motivált gyerekekkel, akik felfelé húzzák egymást. Jófajta versengés van közöttük. Boni tényleg jól érzi magát, úgy tűnik. „Divat” jó jegyeket szerezni, különfeladatra jelentkezni. Komolyan veszik a sulit, a házikat. Mindezt már én is hallottam a szülői értekezleten, de más fórumokon is. Nemrég az egyik anyuka megjegyezte az igazgatónő előtt, hogy micsoda szerencse, hogy ilyen jó az osztályközösség. Az igazgatónő csak annyit válaszolt, hogy:
– Hát csak használják ki, amíg ilyen jó. Jövőre nem lesz az, mert megváltoztatjuk az osztályok összetételét! – utalt arra, hogy Fro-ban gyakran (mindig?) megkeverik az évfolyamra járó gyerekeket, így minden évben más és más osztályokat alkotnak az adott 100–120 gyerekből.
Boninak sem volt eddig soha állandó osztályközössége, szóval a jelenség nem új. Az igazgatónő válasza ugyanakkor most is meglep, és nagyon sok mindent elárul a francia közoktatásról és úgy általában a társadalomról.
Szerintem logikusabb lenne egy olyan döntés, hogy ha egy osztály átlagon felül teljesít, akkor megtartják az osztály összetételét úgy, ahogy van. Hát nem zseniális, hogy évek óta nem láttak ilyen jó tanulmányi átlagot, hogy kivételesen jól tanulnak a gyerekek ebben az osztályban?
A rendes francia reakció erre az, hogy szétrobbantják a jól teljesítő közösséget. Miért? Az attól való félelmükben, hogy ez kivételezést, vagy az elit és a kulturális tőke továbbörökítését jelenti. Minden, ami az uralkodó társadalmi réteg újrateremtésének veszélyét hordozza magában, tiltandó és kerülendő. A hangsúly folyton az egyenlőségen és a szegregáció megszüntetésén van – a jó tanulók, a tehetségesek és a motiváltak rovására.
Amikor a szülői értekezleten bementem a matektanárhoz, az megkönnyebbülten mondta: Ah, a Boni anyukája? Jaj, de jó, akkor hamar végzünk – mivel a problémás gyerekek szüleivel gondolom több a megbeszélnivaló. Kicsit rosszul esett; egy jól teljesítő gyerekről miért nem beszélünk annyit? Az miért nem téma, hogyan lehetne gondozni a tehetségét, elérni, hogy ne unatkozzon órán, hogy ő is tudjon haladni a saját tempójában? Nekem pl. tök nagy probléma az, hogy Boni beéri a „még jóval”, holott tudna „kiválóan” is teljesíteni.
Hallottam, hogy a múlt hétvégén írták a központi felvételiket Magyarországon. Ha jól értem, 11–12 (tehát Bonikorú) éves gyerekek felvételiznek hatosztályos iskolákba. A végeredmény egy erősen szegregált, teljesítményalapú elit- és tömegképzés – ami totális ellentéte a francia rendszernek, ahol a jó tanulókat szándékosan beolvasztják a kevésbé jók közé. Lehet, hogy elméletben szimpibb a francia szemlélet (nem biztos), de amikor az embernek jó képességű, de problémás gyereke van, akkor az mégiscsak jobban szeretné, hogy az a gyerek egy dinamikus és felfelé húzó osztályközösségben tanuljon.
(Elkezdtem megíratni Bonival a felvételi feladatsorokat, ha befejezte, majd megírom, hogy milyenek a tapasztalataink!)
A kb. 10 évesek, tehát a 4. osztályt végzettek, 8 osztályos gimibe (“kisgimi”) készülők is most írták, nemcsak a 6.-osok. Csak kieg.ként írom. Azaz már közvetlenül az alsó után elkezdődhet a jobbak kilövése Magyarországon. Nagyon érdekes téma ez a két szögyenesen ellentétes szemlélet Fro és Mo között. Dehát melyik a “””jobb””” (gazdasàgilag erősebb, boldogabb társadalmú stb.) ország…? Mondjuk ez sokösszetevős nyilván. (Alice)
VálaszTörlésEgy csomó féle felvételi van ilyenkor: negyedikesek felvételiznek nyolcosztàlyosba, hatodikosok hatosztàlyosba és rengeteg nyolcadikos négyosztàlyosba. És bizony, a nyolc-és hatosztàlyosok sokszor elszipkàzzàk a legjobb gyerekeket; Magyarorszagon az esélyegyenlôségre esély sincs.
VálaszTörlésSzombaton kísértem a hatodikos nagy unokámat a felvételire. Dilemma, igen, hogy egy átlagosnál jóval jobb képességű gyerek maradjon-e átlagos osztályában, ahol szeret és szeretve van, kiváló osztályfőnökkel, aki pont a kedvencét(töri) tanítja, vagy ha felveszik, legyen hatosztályos gimis, egy nagyon húzós, remek hírű gimiben. Nos, szeptemberre kiderül. Az eredmények ismeretében, majd jöhet a nehéz döntés....
VálaszTörlésSzemély szerint nekem szimpibb az itthoni rendszer.
rhumel
rhumel
Húú, akkor te biztos tudsz válaszolni a kérdéseimre. Az unokád pontosan hány éves, és hányadik osztályba jár?
TörlésKöszi előre is!
Tamko, én is szívesen válaszolok a kérdéseidre, a két gyerekem összesen öt felvételit írt életében, a nagyobbik hatosztályos elitgimibe járt, ahova a kicsinek esélye se volt hetedikre bekerülni, de két év múlva meg írt egy nagyon jó felvételit - amit végül nem használt semmire, mert elment zenei szakgimibe. szóval mindenféle tehetséggondozásos tapasztalatom van.
Törlésés igen, sajnos Magyarországon nincs esélyegyenlőség. az én családom ebből jól jön ki, de mégse érzek igazán örömöt, hogy őszinte legyek.
Az a kérdés, hogy pontosan hány éves gyerekek írják a feladatlapokat (11–12?), és hogy ők idén hányadik osztályba járnak (ötödik? jövőre hatodik?).
TörlésNem tudom elképzelni az esélyegyenlőséget a gyakorlatban. Most olvastam, hogy a sokat olvasó gyerekek általános iskola végére kb. nyolcezerrel több szót ismernek, mint azok a gyerekek, akik egyáltalán nem olvasnak. Ezt a szakadékot a következő suli (college, ahova Boni is jár) egyszerűen képtelen áthidalni (február végéig összesen KÉT kötelező olvasmányuk van), és a különbségeket csak görgetik maguk előtt a tanulányaik végéig. Azaz a magánszorgalomból olvasó gyerekek olyan előnyhöz jutnak, amit az iskola nem tud később soha "behozatni" a többiekkel.
Nem tudom, igaz-e ez, de érdekes gondolatmenet, és szerintem ráhúzható sok minden másra (idegen nyelvek, zene, matek stb.)
Miért írod, h nem érzel "igazán örömöt"?
A 8 osztályos gimibe a most negyikbe járó gyerekek (10 évesek) írtak felvételit (ők nem lesznek már ötödikesek, hanem gimiben kezdenek szeptemberben) , a 6 osztályos gimibe a most hatodikba járó gyerekek (12 évesek) írtak (azaz a hetedik osztályt már nem az általánosban járják, hanem gimisek lesznek), és a klasszik 4 osztályosba is írtak ugye a nyolcadikosok. (W)
TörlésKöszi!! Akkor jól tippeltem. Boni hatidikos, és 11 múlt.
Törlésmert szerintem sem jó rendszer ez, hogy létezik néhány hatosztályos gimi, ahol össze lehet gyűjteni a kiemelkedően jókat, de közben meg a régi osztályközösség ott marad csonkán, főleg ha többen is elmennek az osztályból. ez így nem fair, legyen valamilyen a képzés struktúrája, de az legyen egyformán érvényes mindenkire, szerintem.
Törlésegyébként szocializáció szempontjából egészen furcsán alakul így: a hatosztályosba menő gyerekek kurtán-furcsán távoznak az általános iskolájukból, nem voltak sose legnagyobbak, nem élik meg azt az érzést, hogy mi vagyunk a nyolcadikosok, ballagunk, szerenádozunk. a másik, ami még nem olyan jó, hogy az a gyerek, aki korábban a tudása miatt egy valamilyen presztízs helyet foglalt el az osztályban, egyszerre sokadik lesz az ugyanilyenek között. ami lehet inspiráló is, szó se róla, de mégis meg kell ezt valahogy élni is egyben.
de ne érts félre, nem panaszkodni akarok, a fiam imádta a hatosztályos gimijét, én is szerettem, hogy oda jár, de egyben azt is gondolom, hogy ugyanitt lenne most, ha nem ide járt volna.
míg a másik gyerekem zenei tehetsége nyilván csak abban az iskolában tud kibontakozni, ahova most jár, ez viszont egyértelműen csak így működtethető.
amúgy az én gyerekeim nem olvasnak, egyik se.
Értem, köszi!! ❤️
TörlésTamko, ahogy már kaptál is választ, a 6 osztályosba a hatodik általánosba járók felvételiztek. Unokám februárban lesz 12 éves, hatodikos. És egyszerre volt a "normál" 4 osztályos felvételi a nyolcadikosoknak is, egyidőben, múlt szombaton 10-kor. Már tegnap megtekinthető volt az eredmény, meg 29-én is be lehet menni megnézni, ha vki akkor ér rá....Nálunk a magyar szuperjó lett, bár volt két feladat, ami szinte minden gyereknek gondot okozott. Ma délután vagy másfél órát átdumáltuk a témát, ide azért nem hozom el az egészet.😂 Van bőven véleményem/nyünk. Ha valami érdekel, szívesen megírom, emailcímem rhumelkukacfreemail.hu.
VálaszTörlésEgyébkéntr még csak annyit, a képességek alapján való kiválasztásnak is, és a vegyes képességűek közösségének is híve vagyok. (volt mindkét variációban részem /60-as évek falusi, olajospadlójú iskolája, majd megyeszékhely főiskolai gyakorló sztársulija/, sőt, a gyerekeim is kipróbálhatták a könnyebb és nehezebb iskolákat. ) Gyerek, helyzet, lakóhely és az ahhoz kapcsolható intézmények lehetősége az, ami alapján lehet dönteni. Ettől még nem könnyebb 😂. Sőt!
rhumel
Köszi szépen!! Gratula a magyarhoz :)) A hétvégén letesztelem az itthoni tizenegyévest, írok majd egy posztot. Így első látásra sztem a matek elég kemény. A magyar neki idegen nyelv, de elég jól veszi az akadályokat. De nem összehasonlítható egy magyarországi gyerekkel.
TörlésMindenkinek üzenem, hogy TUDOM, hogy nem csak hatosztályos felvételi volt most, vaknak kellett volna lennem, ha a honlapon ezt nem veszem észre :)) Viszont a többi felvételi nem releváns, úgyhogy arról nincs mit mondanom :)
Tamkó! Nem szorosan kapcsolódik, de iskola téma. Szerinted nálatok az iskolában elképzelhető lenne, hogy elhangzik a következő mondat az egész osztály előtt: “Aki továbbra is rendszeresen elkésik, mint Ödönke (ezen a ponton rá is mutat a tanár), annak legközelebb az igazgatóhoz kell majd felmennie elbeszélgetésre!” Mindez az első osztályban, ahol a gyerekeknek semennyi ráhatása nincs arra, hogy őt a szülei mikor viszik be az iskolába. Ráadásul egy olyan napon, amikor ónos eső miatt tükörjéggé voltak fagyva az utak.
VálaszTörlésNem tudom, gondolom tanár függvénye. Biztos itt is vannak hülyèk. Szegény Ödönke :((((
TörlésMi is most múlt szombaton felvételiztünk (anyukai többes szám) negyedikes gyerekkel. Az írásbeli eredményei alapján elvileg be kell hívják szóbelire, ahol - most figyelj - assessment center jellegű feladat vár rá. Nem tudom hogy lehet ilyenre felkészíteni 10 éves gyerekeket.
VálaszTörlésViszont ha nem próbálunk meg már most átmenni "gimnáziumba" nagyon gyors romlás várható. Én is abban reménykedem, hogy lenne egy olyan osztály ahol menő jól tanulni, mert az általánosban nem az. (FElla).
Tamko, nalatok nem inkább úgy van, hogy "jobb környéken" laktok és ezért jobban tanulnak, eleve érdeklődőbbek, szorgalmasabbak a gyerekek válogatás nélkül is? Kiváncsi vagyok, hogy boldogul Boni a 6-os matekkel. Már eleve nekem az egy csoda, hogy ő hajlandó megcsinálni a feladatsort csak mert megkéred rá, holott neki nem lenne kötelező.
VálaszTörlésEgyébként az olvasás nálunk a gimik nagy részében sem divat. Ez továbbra is csak valami csodaféle lehet ha a magyarországi gyerek megszereti az olvasást. Most majd jön a sok ember akiknek a gyerekei olvasnak, de ők a csekély kisebbség. Az unokaöcsém 6 osztályos gimijében hallottam azt először (de azt hiszem máshol is szokás) hgy Agatha Christie-t olvastat velül a magyartanár, mondván hogy hátha elolvassák mert érdekli őket a vége. Ők már semmiféle klasszik szépirodalmat nem olvastak.
A baj inkább az, hogy én nem vagyok benne biztos hogy a jövőben előny lesz az olvasottság, szókincs. (FElla).
Húú, drukkolok Zselykének. Milyen típusú feladatok lesznek az assessment centerben?
TörlésDe igen, „jó” környéken lakunk, normálisak a gyerekek is, a szülők is, úgyhogy valszeg az új osztályközösség sem lesz rossz.
Én nagyon szerettem gyerek- és kamaszkoromban az Agatha Christie-könyveket (és most is!!) :))) Lehet, h szépirodalmi belépőnek nem rossz!
Köszönjük. Képzeld nem tudjuk. Nyomozok de alig van infó. Nagyon nagy a verseny, kb 600-an szoktak jelentkezni a 68 helyre, úgyhogy ilyesmin is múlik, hogy ki mit tud. Csak mások kérdéseit találtam a híres Facebookon, válaszokat nem. De más 8 osztályos gimiben csoportos feladatok vannak, pl várépítés építőkockákból. Együttműködési készséget meg hasonlókat néznek, úgy mondták nekem a gyerek ne legyen túlzott vezéregyéniség sem, de passzív sem. Na, hogy tudom erre szegénykét felkészíteni? És 40 perc az egész.
TörlésÉn Agatha Christie könyveken tanultam meg angolul olvasni. Nem is olvastam magyarul egyet sem. De sajnos az adott példában nem követte ennél komolyabb mű. Volt már erről szó itt a blogodon egyszer, arról a fiúról van szó akit az Egri Csillagok már 5-ben teljesen "lehozott" az irodalomról. És a szomorú, hogy nincs szüksége rá. Nagyon okos, nagyon magas szintű egyetemre jár. Én csak sajnálom, hogy ők már nem olvasnak. A tanulás is már nem a tankönyvek, jegyzetek olvasásával történik, hanem az előadást meghallgatják videón (1,5x-ös sebességgel) és úgy vizsgáznak. Szeritnem más már az agyuk.
Zselyke is sokkal könnyebben megemészt egy Wikipédia szöveg jellegű szöveget, mint egy gyerekregényt. A két Lottival küszködünk most, nem érti, elveszti a fonalat. Miközben a Parlament történetéről szóló teljesen száraz, és felnőttek részére írt cikket gond nélkül értően felolvassa. (FElla).
Fella, a gyerekek (és a felnôttek) külföldön sem olvasnak, ez nem magyar jelenség
TörlésMég egy Fellànak (persze ez mindenkinek érdekes lehet):
Törléshttps://konyvesmagazin.hu/friss/olvasas_europa_felmeres_statisztika_olvasasnepszerusites_konyvvasarlas.html
@Mollly: De nekem pl Tamko bejegyzéseiből sokszor úgy tűnik, hogy ott nem Boni a különc 1-2% hanem a többi gyerek is olvas, a többi gyereknek sincs okostelefonja. Amúgy én is rohadt keveset olvasok, csak nekem hiányzik. Na mindjárt nézem a linket. FElla vagyok.
TörlésHàt ezt nem tudom, én nem vettem ezt észre a bejegyzésekben (de lehet, hogy nincs igazam persze, vagy nem figyelek eléggé), de az pl simàn lehet, hogy sokkal jobban ki van talàlva pl az iskolai mobilhasznàlat szabàlyozàsa, de abban nem nagyon hiszek, hogy úgy àltalàban sokkal jobb lenne a helyzet ilyen téren bàrhol: az egész vilàg net-és telefonfüggô, olvasni meg màr az én osztàlyomban sem nagyon olvasott senki rajtam kívül (93-ban érettségiztem), persze az nem reprezentatív minta, de szerintem az vilàgos, hogy az olvasàs màr nagyon régen nem a többség közkedvelt hobbja (Én amúgy rengeteget olvasok, nekem olvasni olyan, mint enni vagy aludni, egyszerûen muszàj.)
TörlésMifelék nem divat a 6-8 osztályos gimi, 8+4-ben gondolkodik mindenki nagyjából. Ha létezik is 4-8 osztályos suli (gimi), az nem elit és nem szipkáz el semmit. A legerősebbek az egész megyében , régióban a 4 osztályos gimik. Mondjuk, nem a fényes fővárosban élünk, az biztos - szerencsére.
VálaszTörlésAzért Budapesten élni nem az ördögtôl való
TörlésSôt, hat-vagy nyolcosztàlyos gimibe jàrni sem az. Budapesten is vannak jó négyosztàlyos gimik, de én pl nem bànom, hogy nem nagyon kamaszodva, 14 évesen kell a gyerekeimnek felvételiznie (nekünk ez volt az elsôdleges szempont, mikor tíz évesen felvételizni kúldtük ôket). A suli amibe jàrnak nem nagy szàm amúgy - erôs iskola, sokat követelnek, meg jó helyen van a rangsorban, de nem a tanàrok miatt -, de szerintem ma Magyarorszàgon egyik iskolàba járni se túl nagy élvezet.
TörlésEgyiket sem állítottam, csak leírtam a véleményem. Sőt, szerintem a 6-8 osztályos gimi remek opció tud lenni.
TörlésNem tudom, én kimondottan kedveltem a gyerekek általános iskoláját, remek tanárok tanították őket és most a lányom gimijéről sem tudok rosszat mondani. Nyilván a gyerekek igen, nekik tényleg nem élvezet, de az egyetemre bekerülni, az emelt érettségikre felkészülni nem kimondottan szabadidős tevékenység, kemény meló és ezt ők is belátják.
Oké, hiszek neked, bàr az egész kommented hangulata nekem inkàbb olyan volt, mintha rossz véleményed lenne ezekrôl.
TörlésRemek tanàrokkal talàlkozni csodálatos kivàltsàg lehet, én nem sok ilyet làttam eddigi életemben (tpedig tanítottam is vagy hét évet a közoktatàsban).
A kommented végére reagàlva: nem, nem arra gondolok, hogy a kemény munkával van a baj. Arra gondolok, hogy nem odavaló, szûklàtókörû sokszor igazsàgtalan, önkényeskedô emberek kényszerítenek egy rakàs baromsàgot rossz körülmények között a gyerekekre. Kis túlzàssal (vagy nem?) szerintem ez ma a közoktatàs és nemcsak a tanàrok rosszak (a legtöbb), hanem a központilag elrendelt elvàràsok/kötelességek, kezdve a tananyag àllatsàgaival és a bûnrossz tankönyvekkel, folytatva a tananyag irtózatos mennyiségével és az eszelôs nagy óraszàmokkal, befejezve a rakàs értelmetlen, felülrôl jövô ostoba rendelkezéssel, amiket volt szerencsém belülrôl is tapasztalni.Mondjuk én a fentiek ellenére mindig védem a tanàrokat, mert iszonyatosan nehéz dolguk van, hiszen az egész tàrsadalommal súlyos problémàk vannak, ami bizony vastagon làtszik a gyerekeken is; szóval összetett probléma ez.