2024. február 15., csütörtök

Értékelés, osztályozás, bizonyítvány

Boni általános iskolája olyan, mint a bíró eszes leánya: osztályozza is meg nem is a gyerekeket, definíció kérdése. Itt úgy szeretik mondani, hogy nincs osztályozás, ami annyiból igaz, hogy nincs az az 1-től 20-ig tartó besorolás, ami később lesz. Elhelyezik azonban a gyerekeket egy négyes skálán (nem sajátította el, részben elsajátította, teljesen elsajátította, túlszárnyalta) évente kétszer: félévkor és év végén. Illusztrációképp idemásolom (ld. lent), hogy Bonit az első félévben milyen területeken értékelte a tanítónője, azaz hogy az ötödik osztályban, ami asszem a magyarországi negyedik osztálynak felel meg, melyek a követelmények az első félév végén. 

Összesen 72 szempontból kellett besorolni a gyerekeket, ami 24 gyerekkel számolva 1728 döntést és mérlegelést követelt a tanítónő részéről (plusz egy rövid szöveges értékelést) – nem irigylem! Boni az elmúlt években soha, semmiből nem kapott „túlszárnyalt” minősítést, amin egy időben csodálkoztam, mert másodikban-harmadikban (szerintem) jobban olvasott, mint ami egy akkora gyerektől elvárható lett volna, de végül is honnan tudhatom én pontosan. 

Meg az is hozzátartozik a dologhoz, hogy a francia osztályozási rendszer szemlélete is nagyon más, mint a magyaré. A franciák szerint nincs tökéletes dolgozat, ezért a 20-as érdemjegyet a leggyakrabban ki sem osztják. A 20-as filozófiaérettségit (ha van) bemondják a rádióba. 18-tól felfelé már kiemelkedőnek számít valaki. A 14–17-es jegyek szuperek, én egyetemen gyakran a 12-esnek is nagyon örültem, 10 alatt van a nem megfelelt szint, de mint látható, többféleképp lehet nem megfelelni is.

Annyira más ez a politika, hogy szerintem magyarként nem is lehet igazán megérteni. Boni pl. a zenesuliban (ott a kezdetektől fogva vannak jegyek) zongorából 17-est kapott, ami itt kb. az ötöst jelenti. Amikor meséltem a mamámnak, ő úgy kommentálta ezt a 17-est, hogy „na, majd a jövő félévben összeszedi magát”.

Szóval szerintem ez a hozzáállás az oka annak, hogy Boni ezt a félévet kivéve mindenből folyton „teljesen elsajátította” minősítést kapott (idén négyből is túlszárnyalta a követelményeket). Egyszer történt, hogy etikából, énekből és valamelyik matekből a „részben elsajátíotta” kategóriába esett. Ha megnézzük az értékelendő részterületeket, azt látjuk, hogy a felsorolás egyaránt tartalmaz kompetenciákat és tárgyi tudást. Szerintem mind a 72 részterületet dolgozatok alapján értékeli a tanítónő, nem pedig a féléves átlagos teljesítmény alapján, de hát ezt máshogy nem is lehetne adminisztrálni. Valószínűleg nem kell nagyon komolyan venni a hangzatos kijelentéseket, pl. élek a gyanúperrel, hogy a gyerekem egyáltalán nem tud inforformációszerzés céljából bármit is megkérdezni angolul, mert épp nemrég derült ki, hogy nem is tudja, hogyan mondják az „ő”-t (he/she) és ma reggel elfelejtette a fehér szó angol megfelelőjét. Negyedik éve tanulnak angolul, csak mondom. Érdekes még megjegyezni, nekem ez nagyon fura, hogy a franciák mindig egyszerre említik a történelmet és a földrajzot (histoire-géo).

A „bizonyítványt”, tehát a négy oldalt, amin ezek fel vannak sorolva, egy tízperces beszélgetés keretében kapja meg a szülő. Eddig ez fakultatív volt, idéntől kezdve már kötelező, bár én mindig elmentem ezekre a beszélgetésekre, mert szinte ez az egyetlen alkalom, hogy megtudjunk bármit is a gyerekről. Idén annyira örültem, mert a tanárnő nagyon jó szöveges értékelést adott Boniról, és azzal zárta, hogy „példamutató magatartásával hozzájárul az osztályközösség jó hangulatához”. Az én Bonikám, akire még tavaly is annyi panasz volt! És tényleg nagyon jó az osztályközösségük: sakkoznak együtt, matekfeladatokat adnak föl egymásnak, könyvekről beszélgetnek, azt érzem, hogy a tudás és a jó teljesítmény fontos ezeknek a gyerekeknek.

***

FRANCIA

Szóbeli nyelvhasználat
  • Szövegértés
  • Beszédkészség
  • Versmondás
Írásbeli nyelvhasználat
  • Folyékony olvasás
  • Szövegértés, képelemzés
  • Értelmező szövegértés, autonóm olvasás
  • Irodalmi szöveg megértése és értelmezése
 Írás
  • Olvasható, gyors és folyamatos kézírás
  • Jegyzetelés gondolkodáshoz, tanuláshoz
  • Fogalmazás
  • Nyelvtanilag helyes mondatok alkotása
  • Összefüggő szövegalkotás
Nyelvismeret (nyelvtan, helyesírás, szókincs)
  • A szavak összetevőinek, jelentésének és helyesírásának ismerete
  • A nyelvtani egységek azonosítása a mondatban
  • Az alany azonosítása a mondatban
  • A ragozott ige azonosítása a mondatban
  • Igeragozás (jelen idő, összetett múlt, elbeszélő múlt)
  • A főnévi csoportok azonosítása
  • A melléknévi jelző azonosítása
  • A bővítmény azonosítása a mondatban
  • Az igei bővítmény azonosítása
 
MATEK
 
Számok és számolás
  • A számok használata és írása 999 999-ig
  • Egyszerű törtszámok használata
  • Törtszámok leolvasása számegyenesről, ill. elhelyezése számegyenesen
  • A tizedes számok különböző megnevezéseinek ismerete és használata szóban és írásban
  • Összeadás és kivonás tizedes számokkal, írásban
  • Többlépcsős szöveges feladat megoldása (összeadással és/vagy szorzással)
  • Szorzás egész számokkal, írásban
  • Maradékos osztás
  • Arányossággal kapcsolatos szöveges feladat megoldása
  • Tizedes számok szorzása és osztása 10-zel, 100-zal és 1000-rel
  • Egy tizedes szám szorzása egy egész számmal, írásban
  • Törtszámokkal kapcsolatos szöveges feladat megoldása
  • Szorzással kapcsolatos szöveges feladat megoldása
 Mennyiség és mérőszámok
  • Területszámítás egy adott mértékegységben
  • Egy sokszög kerületének kiszámítása
Tér és geometria
  • Derékszög felismerése és ellenőrzése
  • Párhuzamos egyenesek felismerése
TESTNEVELÉS
  • Atlétika: 30 perc futás
  • Úszás: helyváltoztatás az adott környezetnek megfelelően, háton és hason úszás 20 méteren, átúszás akadály alatt, helyben úszás
  • Kerékpár: helyváltoztatás az adott környezetnek megfelelően, a biztonsági szabályok ismerete és betartása
ANGOL
  • Folyamatos beszéd: egy példaszöveg visszamondása
  • Információszerzési célú párbeszéd és válaszadás
  • Köznapi szavak és kifejezések (az egyénnel, a családdal, a környezettel kapcsolatban) hallás utáni megértése
  • Rövid és egyszerű írott szövegek megértése
TUDOMÁNY ÉS TECHNOLÓGIA
  • Az anyag összetétele és halmazállapota
  • A tudományos megismerés módszereinek alkalmazása: egy jelenség magyarázata, információk kinyerése egy dokumentumból, beszámolás megfigyelésekről
  • A tudományos megismerés módszereinek alkalmazása
  • Etikus és felelősségteljes magatartás
TÖRTÉNELEM ÉS FÖLDRAJZ
  • A nagy történelmi periódusok ismerete
  • Történelmi tények sorrendbe helyezése
  • Történelem: 1892, a köztársaság fennállásának 100. évfordulója
  • Történelem: az általános iskola Jules Ferry idején
  • Történelem: köztársaságok és demokráciák: jogok és kötelezettségek
  • Földrajz: helyváltoztatás a mindennapokban Franciaországban
  • Földrajz: helyváltoztatás a városok között, Franciaországban, Európában és a világban

MŰVÉSZETEK

Vizuális művészetek

  • Jártasság néhány vizuális művészeti ágazatban, pár műalkotás ismerete és összehasonlítása
  • Vizuális alkotások készítése
Zenei nevelés
  • Különböző zenerészletek meghallgatása, összehasonlítása és kommentálása
  • Eszme- és véleménycsere a kedvenc zenedarabról
  • Egy dallam eléneklése tisztán és kifejezően
Művészettörténet
  • Műelemzés hallás vagy látás után; az alkotás legfontosabb technikai és formai jellegzetességeinek megnevezése
  • Kapcsolatba hozni a műalkotás jellegzetességeit a szokásokkal, valamint létrehozásának történelmi és kulturális kontextusával
  • Érvelni amellett, hogy mit ábrázol vagy fejez ki egy műalkotás
ETIKA ÉS POLGÁRI ISMERETEK
  • Az érzelmek és az érzések szabályozása a kommunikáció során
  • Mások tisztelete, a különbségek elfogadása
  • Vita során a saját álláspont előterjesztése, a többiek álláspontjának tiszteletben tartása
  • A Francia Köztársaság alapelvei és értékei
  • A helyzetnek megfelelő viselkedés és magatartás, szabályok betartása
  • Felelősségvállalás az osztályban és az iskolában

15 megjegyzés:

  1. Gratulálok Boninak (meg nektek). Na mégiscsak az lesz, hogy a franciák nem "hülyülnek el" csak a magyarok (re. mivel foglalkozik az osztály nálatok...)
    Tényleg nagyon széleskörű. Nekünk Roműniában 1-10-ig volt osztályzás, 5-ös volt az első átmenő jegy, de osztottak 1-est 2-est is (főleg a magyaroknak) na azt kijavítani legalább 5-re... Szerintem sem elég az 5 osztályzat, én főleg úgy látom hogy a 4-es egy nagyon széles tartomány. Dolgozatoknál 75 és 90 % között van. 90% fölött meg már minden 5-ös.
    Felnőtt performance evaluationban van az a szabály, szerintem a legtöbb multi cégnél, hogy nem kaphat senki mindenből "túlszárnyalt"-at, még a legjobbaknak is kell legyen "room for improvement".

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Képzeld, pont most olvasok egy könyvet arról, hogy elhülyülnek-e a franciák vagy sem :))) Abszolút kapcsolódik a múltkori kommentfolyamhoz, az olvasásról szól. A szerző az idegtudományok doktora, kutató. Szerinte igenis elhülyül a legújabb francia, amerikai stb. generáció, és szembeállítja őket a kínaiakkal, akik mindenben sokkal jobban szerepelnek a PISA-teszteken. Nagyon elgondolkodtató, nagyon pesszimista, tele van konkrét példákkal, tegnap meg is mutattam a férjemnek egy részt, amelyben reprodukál néhány egytemista nyelvtani és helyesírási hibáit. Döbbenetes volt (és a férjem nem hiszi el, h igaz).

      Törlés
    2. Egyszer már szívesen megnéznék egy ilyen PISA tesztet, hogy mi van benne. Én az itthoni gimnáziumi felvételi feladatsorokat szoktam minden évben megcsinálni (hobbiból, kb mint a sudoku-zás, egy kis agytorna gyanánt) és én azt állapítottam meg, hogy nekem felnőttként sokkal egyszerűbb megoldani a 8.-os feladatokat, mint a 4.-es vagy a 6.-os feladatokat. Míg a 4.-es gyerekektől nagyon komoly logikai készséget várnak el a feladatok (ami nekem nincs, sosem volt "matek agyam") a 8.-os felvételi ék egyszerűségű (nekem) egyszerűen csak képleteket, szabályokat kell alkalmazni. Anno mikor én írtam feltételit 8.-ban (1988-ban), igaz nem Magyarországon, ettől sokkal nehezebb volt, nem volt elég adatokat képletekbe behelyettesíteni. De, amire ki akarok lyukadni, valami oka kell hogy legyen, hogy míg 10 éves korban nagyon komoly gondolkodási készséget (vagy nagyon komoly szorgalmat - hiszen ezek a feladatok begyakorolhatóak lennének) várnak el, addig 8.-ban már elég ha tudod, hogy hogy kell egy háromszög alapú hasáb térfogatát kiszámolni és megvan minden adat (asszem pont ez volt az utolsó előtti feladat), az utolsó meg egy sima egyenletként felírható feladat (az "én időmben" 5. osztályos szint). És most speciel nem az internetet akarom elkezdeni szídni, nem tudom, hogy mi az oka ennek.
      A helyesírásra (amiben nekem is vannak gondjaim, mert magyarul csak hobbiból szoktam írni) azt fogják modnani, hogy dehát úgyis van már spell check - sőt a telefonom minden szavamat felülírja, nem tudom milyen algoritmus alapján (vagyis de, tudom). Azt is szokták mondani, hogy már nem szükséges semmiféle lexikális tudást a gyerekekbe kényszeríteni, hiszen egy gombnyomásra ott van minden a kezedben lévő okostelefonban, és pár évtized (vagy akár csak 1) múlva chip-ként lesz beültetve belénk az internet és a szemünk elé vetíti majd a sok információt.
      De arra pl nem hallottam még megoldást, hogy ebből a rengeteg információból, mi alapján fogjuk kiválasztani a helyes/szükséges/alkalmazandó információt.
      Erről a témáról is sokat tudnék beszélgetni és kérdezni ha lenne kivel / kitől.

      Törlés
    3. ennek amúgy az lehet a fő oka, Fella (ie hogy a nyolcadikos "könnyebb", mint a negyedikes/hatodikos), hogy a négyosztályost minden gyerek megírja, míg a nyolc- és hatosztályos feladatsorokat csak azok, akik ilyen suliba akarnak továbbmenni (ez jóval, nagyságrenddel kevesebb gyerek). ebből következően másképp állítják össze a feladatsort, a nyolcadikosoknál inkább a tárgyi tudásra mennek rá, míg a negyedikeseknél, hatodikosoknál inkább a logikára.

      én mindhárom sorból jópárat megcsináltam az elmúlt időszakban, azt azért semmiképp nem mondanám, hogy a nyolcadikos felvételi ék egyszerűségű, inkább úgy fogalmaznék, hogy a nyolcadikosban több olyan feladat van, amit a tananyagon alapulva meg tud oldani egy gyerek stabilan. de mindig van benne jócskán trükkös feladat is.
      a magyar feladatsorban konkrétan hiba a helyesírási hiba.

      Törlés
    4. Ella, sztem Boni tanítói is úgy gondolják, hogy felesleges a lexikai tudás. Nem is tanították meg neki a "she/he"-t... :(

      Edit, ez tök logikus, amit írsz, hogy többen csinálják meg a nyolcadikos vizsgát, tehát a negyedikes/hatodikos szelektívebb.

      PISA-teszt: az oecd honlapján rajta vannak a feladatsorok minden nyelven: https://www.oecd.org/pisa/test/

      Most kikeresem, hogy a könyvemben a pasi melyik példát elemezte: https://pisa2018-questions.oecd.org/platform/index.html?user=&domain=REA&unit=R551-RapaNui&lang=hun-SRB

      Azt állítja, hogy a francia 15 éveseknek csak 9%-a van olyan szinten, hogy az ilyen típusú kérdéseket megválaszolja. (Nekem ez tényleg hihetetlennek tűnik, azért több helyen kicsit kételkedem a könyvet olvasva..)

      (Amúgy a magyar szöveg szerintem nehezebb, mint a francia, nem tudom, melyik nyelvből fordították)

      Törlés
    5. (jaj, most látom, h a link a feladatcsoporthoz vezet, nem pedig az egyes kérdésekhez. Szóval a NÉGYES kérdésről van szó, azt nem tudja állítólag a francia fiatalok 91%-a megoldalni).

      Törlés
    6. Na szóval rámentem a linkre, egy szövegértési feladatba kerültem, ahol végigválaszoltam 7 kérdést. Húúú de utálom ezeket a feladatokat. Na ez aztán jobban megutáltatja a gyerekekkel az olvasást mint maga az Egri Csillagok kötelezővé tétele. Viszont utána akárhova klikkeltem nem tudtam meg hogy jól válaszoltam-e vagy sem és kilépni is csak úgy tudtam, hogy bezártam az oldalt. Én nagyon hülye vagyok a különböző ilyen rendszerek használatában.
      Szóval a francia gyerekek valamilyen szövegértési jellegű feladatban véreztek el?
      Nálunk a gyerekeket már 2. osztály óta kínozzák ezekkel, szerintem rettenetes. Arra gyakoroltat, ami most az én munkám. Nagyon rövid idő alatt egy - a rendelkezésre álló időhöz képest - túl hosszú dokumentumból válaszd ki a megfelelő információt.
      Én most pénzügyi elemző vagyok. Ez pályakezdő pozíció, pályakezdőként is ez voltam. Akkoriban messze nem állt még rendelkezésre ennyi hivatalos dokumentum (különösen nem hozzáférhető formában mert nem volt internet, email, stb) ebben az időben ezt úgy oldottuk meg, hogy BESZÉLTÜNK az ügyféllel. A szánkkal. Élőben, telefonon. Ma idedobnak 2 db 400 oldalas doksit és fél óra alatt keresd meg benne a megfelelő számokat és végezd el a számításokat, vagy válaszolj meg különböző kérdéseket.
      Tényleg az én mai munkámra gyakoroltat ez a fajta szövegértési gyakorlat.
      No de: az én mai munkámat már 2030 előtt AI fogja végezni. Akkor mire gyúrunk ezekkel?

      Törlés
    7. Itt van a megoldókulcs (angolul): https://www.oecd.org/pisa/test/PISA2018_Released_REA_Items_12112019.pdf

      Amúgy én szeretem ezeket a feladatokat :)) nem is gondoltam volna, h van, aki nem!

      Én is ezt szeretném megtudni ebből a könyvből. HOgy OK, hogy az átlagos szövegértési színvonal csökken - kevesebbet és egyszerűbb szövegeket olvasnak az emberek, kevesebb szót használnak, rosszabb a helyesírásuk - de most akkor mi van? Hülyén is lehet élni, nem? Főleg, ha ez az általános, és majd az AI úgyis megoldja helyettünk a dolgokat.

      Ebben a fejezetben, ami ezekről a PISA-tesztekről szól, azt írja, hogy egy népesség intellektuális kompetenciája hatással van az ország gazdasági teljesítményére. Ezért emlegeti sokat Kínát egyébként. Eddig jutottam, de még hátravan a könyv háromnegyede!! :))

      Törlés
    8. csak most jöttem géphez (telefonról nem tudtam valamiért megnyitni a linket), hát ez konkrétan a nyolc, hat és négyosztályos felvételi feladatsor egyik feladattípusa, konkrétan a kilences. csak nagyon gyorsan néztem utána és csak egy évet nyitottam ki, nagyobb kutatómunkával hasonlóbb feladattípust is találhattam volna.

      itt a 9. feladat a 6. oldalon (ez a 2023-es négyosztályos sor) https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/beiskolazas/feladatsorok/2023/A8_2023_1_fl.pdf (talán a D hasonlít a legjobban)
      és itt van a statisztika a 21. oldalon: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/beiskolazas/meresmetodika/Kozepiskolai_felveteli_feladatok_ertekelese_-_2023.pdf

      és a nyolcadikos sort ugye _minden _egyes magyar nyolcadikos megírja, tehát ez a százalék az összes magyar 14 évesre vonatkozik és a magyarok rendre rosszabbul szerepelnek a pisa teszteken, mint más országok, szóval valami tényleg döccenhet a pasi alapadataival.

      Törlés
    9. na persze vérszemet kaptam, megnéztem a 2020-ast is, itt már sokkal rosszabbak a magyar arányok, ez nehezebbnek is tűnik:

      https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/beiskolazas/feladatsorok/2020/A1_8.pdf 8. oldal (9. feladat A-B-C-D-E)
      https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/beiskolazas/meresmetodika/elemzes_2020.pdf (31. oldal)

      itt azért a C és D feladatokat max pontosra valóban nagyon keveset tudták megcsinálni.

      Törlés
    10. (és most, hogy már két kommentet is elküldtem, amiket nem tudok visszanézni, míg nem jelennek meg, simán lehet, hogy mindkettőben összekevertem a négyosztályos és a negyedikes felvételiket! a két gyerekemmel összesen öt ilyen felvételisort toltunk le, de mindvégig képes voltam ezeket összekeverni :))) ezt csak azért írom, mert én amúgy nagyon szeretem az ilyen teszteket, de bármikor képes vagyok elcsúszni egy, a fentihez hasonló banális, figyelmetlenségi hibán :)))

      Törlés
    11. haha, és igen!!! az első kommentemben az a 21. oldal valójában 31. :D

      Törlés
  2. Ez tök érdekes. Mikor és honnan kezdik a törit? Van olyan lineáris előrehaladás, mint a magyar tantervben?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A törit tavaly kezdték. Idén a fr forradalomtól eljutnak napjainkig (most az ipari forradalomnál tartanak). Abszolút lineárisan haladnak előre!

      Törlés
  3. Képzeld, itt nálunk több iskolában elkezdték az osztályozás nélküli értékelést. Azaz hétről hétre szóban, részletesen megbeszélik a gyerekekkel, hogy mivel hogy haladtak, de nem adnak rá számokat. Mi az egyik iskolánkban is bevezettük (ráadásul hátrányos helyzetű gyerekekkel). Eszméletlen meló a dolgozóknak (tanárok, tutorok stb), de a gyerekek érzékelik a szemléletváltást, és a lényeg, hogy nem csak passzívan elszenvedik, hogy számokat adnak a teljesítményükre, hanem minden héten a megbeszélés alatt együtt értékelnek, és utána ők tesznek javaslatokat arra, hogy mit hogyan tudnának behozni, tehát egy aktív hozzáállást kell nekik mutatniuk a saját oktatási folyamatukban. A gyerekek nagy részénél meglepő (pozitív) változásokat hozott a dolog (középiskolások).

    VálaszTörlés