2023. június 20., kedd

1492

Boni töriórái kapcsán van alkalmam elgondolkodni azon, hogy mi okozott nehézséget nekem a történelemórákon. Először is a tantárgy jellegéből fakadóan az, hogy egyszerre kellett rengeteg adatot (helyszínek, időpontok, nevek, genealógiai adatok, konfliktusok okai stb.) fejben tartani, ugyanakkor átlátni a köztük lévő nagy összefüggéseket. Tulképp minden eseményre kétszer kellene tekinteni: kiemelni az egészből, tüzetesen megvizsgálni, majd visszahelyezni a világtörténelem folyásába – de mindezt egyszerre. Én általában csak egy-egy oldalát láttam a képnek, azaz vagy a történelni jelentőségét (a westfáliai béke és a nemzetállamok) vagy pedig elvesztem a Lajosok számozása és a forradalmak kitörésének körülményei között, amelyeket rendszerint mindig elfelejtettem. Pedig a nagy összefüggéseket nem lehet a részletek ismerete nélkül megérteni; például már nem is tudom, konkrétan melyik háború vezetett a wesfálisai békéhez, és keverem a föníciaiakat a babiloniakkal.

Ezen kívül pedig soha nem tettem fel a megfelelő kérdéseket, sem magamnak, sem a tanároknak. Valószínűleg úgy hittem, hogy Európa és Magyarország történelmére csakis egyféleképpen lehet tekinteni, és pl. a három részre szakadt Magyarország kifejezéssel nem érdemes vitába szállni. Pedig így utólag felismerem, hogy ez a kifejezés már akkor is episztemiológiai gondokat okozott. Mert ha valami – tegyük fel: egy nadrág vagy egy abrosz – három részre szakad, akkor az én értelmezésemben vagy 1) megszűnt az a valami (nadrág lenni) vagy 2) három (abrosz) is keletkezett helyette! 

Ezt a kérdést felvetni lehetetlen volt, legyen szó bármilyen kontextusról. És rengeteg ilyen kérdést kellett volna tisztáznia a gyerek és kamasz Tamkónak: miért gáz, ha nem hívják össze a rendi gyűlést? Nem lett volna egyszerűbb, ha beleolvadunk a Habsburg Birodalomba ahelyett, hogy lázadunk, majd kiegyezünk? Hogyan robbanthatott ki egy háborút egyetlen puskalövés? És most csak azokat a kérdéseket írom ide, amelyek nem (annyira) cikik. Ezek egy része egyébként abból fakadt, hogy én magam sem néztem körül abban a világban, ahol éltem. 

Pont ezért egyébként nem is vagyok ellene annak, hogy ne kronológikusan tanítsák a törit. Többet nyernénk szerintem a tematikus rendezőelven, mert a gyerekek megtanulnák összefoglalni az előzményeket, ahogy pl. az Ukrajna megszállását is meg lehet érteni anélkül, hogy nagyon visszamennénk az időben. De nem lenne pl. logikus, hogy a vallásháborúk után rögtön az ipari forradalom jönne. Bár ez szerintem egy könyvolvasó ember számára nem logikátlan, hiszen van, hogy különböző korok és helyszínek között ugrándozunk.

Boni tanára nem kéri számon az évszámokat, ez a nevezetes 1492-es dátum kapcsán merült fel nálunk. Boni nem akarta megtanulni, a tanítóra hivatkozott, aki valószínűleg átesett a ló túlsó oldalára, és még véletlenül sem akarja lexikális tudással terhelni a gyerekeket*. Jól ismertek már, tudjátok, hogy szerintem ez hülyeség; egy normális gyerek agya rengeteg ismeretanyagot be tud fogadni, a fontos információkat igenis tanulja meg, kívülről, álmából fölkeltve, egy életre szólóan. Utána majd beszélhetünk készségfejlesztésről meg kompetenciákról meg véleményformálásról; az alapvető tények (évszámok, fogalmak) megtanulását azonban nem lehet megúszni. Úgyhogy ebben is, mint sok minden más iskolai dologban, itthon többet várunk el a gyerektől, mint a tanórán.

Boni azt is kérdezgeti provokálva, hogy mire jó történelmet tanulni, nem használható semmire. Ezzel az állítással nehéz érvelni. A legtöbb embernek a mindennapi élethez nem kell tudnia, hogy mikor fedezte fel Kolumbusz Amerikát. Kenyérkereső munkánkhoz tényleg csak párszáz (párezer? az sem sok) tudnivalóval kell rendelkeznünk. Ilyenkor azt szoktam mondani Boninak, hogy egyrészt érdekes tudni, hogy mi történt, mielőtt megszülettünk, hiszen ezekkel az emberekkel valamilyen halvány kapcsolat mégiscsak összeköt minket, másrészt hogy a töritanulás gondolkodásra serkent (főleg, ha az ember – ellentétben velem – föl meri tenni a nem PC kérdéseit) harmadrészt pedig épp nemrég hallottam egy műsorban, ahogy valaki azt elemezte, hogy a történelem során miért alakult ki Franciaországban az, hogy az utcára tóduló tömeget a kormánynak komolyan kell vennie. Ezzel az állítással szembeszállni csak alapos tudás birtokában lehet.

Kiváncsian várom, hogyan fogják tanítani az irodalmat. Emlékeim szerint az még a törinél is rosszabb volt!




* Ugyanakkor az egyik felmérőben azt a kérdést tette fel, hogy kije volt IV. Henrik XIV. Lajosnak!

16 megjegyzés:

  1. Az a meggyőződésem, és ezt szoktam a gyerekeknek is mondani, hogy a történelem ismerete segít, hogy a jelenben ne legyünk megvezethető birkák. Hiszen politikát tanítunk, a múlt politikáját, aminek a folyamataiból, hibáiból a jelenre is vonatkoztatható következtetés,amire felnőttként szükség lenne.

    VálaszTörlés
  2. pont azon gondolkodtam minap, hogy a felmenoink ‘vegigcsinaltak a tortenelmet’, nekik koszonhetoen vagyunk itt most, es az oket ert dolgok a mi idegrendszerunkben stb. is lenyomatot hagytak (epigenetikai valtozasok, transzgeneracios traumak es hasonlok formajaban), tehat a tortenelmet ismerni, erteni valahol azt is jelenti, hogy kapcsolodunk a felmenoinkhez, a csaladunkhoz, es kicsit segitseg a jobb onismerethez is. (librarycat). utoirat: na es igen, az sem mellekes, hogy kritikusabb szemleletre tud tanitani (elvileg, mert talalkoztam nagyon erdekes - insert eyeroll emoticon here - nezeteket vallo tortenelem szakosokkal is…)

    VálaszTörlés
  3. Szerintem pont az a baj, hogy az emberek többsége nem ismeri eléggé a törtenelmet, a csaladtörtenetet is jó ismerni, hogy az ember értse a körülötte lévő emberek mozgatórugóit és gondolkodasmódját, a történelem ugyanaz nagyobb léptékben. Nem az evszamok lenyegesebb, bar egyet-kettőt erdemes ismerni, hanem az összefüggések. Amit hianyolok meg, hogy semelyik orszagban nem tanitjak objektívan, pl lehidaltam, amikor egyszer egy regi arab szöveget olvastam a kereszteshaborukrol, es ugyanúgy, az arabok sem IGAZAN ertik, miert ciki a Mein Kampf-ot nyilvanosan arulni, mint barmelyik masik konyvet (ez messze vezet sokfele vonalon, de arra hoztam fel, hogy neha jo lenne minden nepnek a tobbi nep torikonyveit is elolvasni).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az meg aztan plane sokkoló volt, amikor egy harminc eves francia fiú azt mondta nekem, hogy ők a középiskolaban semmit nem tanultak az újkori francia tortenelemről 1950-től kb 80-ig.

      Törlés
  4. Szerintem a törtènelemben nincs objektivitás, csak nézőpontok. Egyébként hogy tanítják otthon a keresztes háborúkat? Mert itt azt mondjàk, h az ok az volt, h a muzulmánok nem engedték a hozzáférést Jézus sírjához. Ezen nagyon meglepôdtem, sztem én nem így tanultam.

    Azzal egyetértek, h jò lenne időnként belejukkantani más népek törikönyvébe. Itt pl az a hivatalos narratíva, h a második vh végén a szovjetek “felszabadították” a kelet-európai országokat. Nem tudom h ezt igy mondjuk-e magyarul?

    Viszont nem látok problémát a Mein Kampf árusításában. Szerintem egy rendes előszóval simán meg lehetne jelentetni. El tudom kèpzelni, h bizonyos fórumok kommentszekcióiban tobb a fröcsögő antiszemitizmus!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Felszabadulás: igen, ez a mainstream megnevezés (de leginkább attól függ, hogy az adott család a nácik vagy a kommunisták elnyomása alatt szenvedett-e inkább). A mi zsidó / zsidóbarát családunkban egyértelműen felszabadulás, de kritikával, mert tudjuk, mi jött utána. De pont most olvasom Nádasdy önéletrajzi könyvét (Hordtam az irhámat), és náluk a felszabadulás szó egyáltalán nem fordult elő. A törikönyvekben nem tudom, most épp mi szerepel. Szerintem egyébként ez egy nyelvi kérdés is: amennyiben a nácik megszállása megszűnt a szovjetek bevonulásával, akkor azt igenis felszabadításnak kell tekinteni, attól függetlenül, hogy utána sem éppen a szabadság és a nyugalom következett.

      Mein Kampf: egyetértek. Na de ebből bevételre szert tenni...? Az már nekem nagyon visszás.

      Úgy általában a poszt témájára: én azt hiányolom a saját töritanulásomból, hogy úgy tanultunk törit, mintha az egyetemes (értsd: elsősorban európai) történelem és a magyar történelem eseményei, illetve mindeközben az aktuális irodalmi, képzőművészeti művek születése, tudományos előrelépések stb. TELJESEN függetlenek lennének egymástól, mintha nem EGYÜTT alkotná mindez azt, ami ma is a világ...

      Törlés
    2. Csodálkoznék, ha a felszabadulás lenne a mainstream megnevezés. Feltettem egy fotót egy mai tankönyvből (a tankonyvkatalogus.hu oldalon megtalálható). Ami itthon van nekem, abban sem használják a “felszabadítást”. Ez egyébként pont jó példa arra, h mennyire szubjektív a történelem: nevezzük-e felszabadításnak azt, amikor egy hadsereg felszabadít egy országot, h utána jól megszállja??

      A másik fotó az àgyam melletti könyvstóc, felül a soron következő könyvvel :)))) tegnap hozta a posta!

      (Amugy Nádasdynak kéne írnia a nyelvtan és az irodalom tanmenetet!!)

      Törlés
    3. Akkor úgy mondom, hogy azokban a körökben, ahol én mozgok, felszabadításnak hívják :D

      Törlés
    4. Szerintem van objektivitas, es vannak nezőpontok is. A felszabadítas, egy erzelmi töltetű szó, nem objektív.

      (Szerintem: történt egy bevonulás, győztes előrenyomulás, ennek kovetkezmenyekepp egy felszabaditas is, es aztan egy megszallas. Nekem kicsit leegyszerűsítő csak egyetlen szóval jellemezni a folyamatot. Egyetlen orszag sem szabadít fel masokat a szep szemükért - nem, mint ahogy latjuk, az Egyesült Államok sem.)

      Törlés
  5. Jaj hát én belekukkantottam. Ugye Romániában tanultam rengeteg érdekes dolgot, és akkor még nem is volt "mindenki" román itt a Kárpát-medencében....

    Viszont érdekesebb volt számomra, mikor találkoztam olyan német, velem egy korosztályú emberrel aki nem tudta, hogy Magyarország (is) elvesztette a II. Világháborút, sőt nem tudta, hogy mi nem szlávok vagyunk. És egyébként a "big picture"-t nézve valszeg teljesen mindegy, ugyanitt tartanánk (az én családi történetem alakult volna csak máshogy).
    Vagy dél-amerikában középsikolát végzett ismerősöm konkrétan semmit nem tudott a két világháborúról.
    Vagy mikor tunéziai kollégám volt nálunk és kereste a mecseteket, amiket nem talált és őszíntén megdöbbent, hogy Magyarország nem volt a Török birodalom része egészen az első világháborúig...
    És én meg semmit sem tudok sem Tunézia történelméről, sem a Dél-Amerikai államokéról. (OK, majdnem semmit).

    Zenjebil: én 1992-ben érettségiztem (OK, turbulens időszak) de 1948-nál megállt a történelemoktatás.

    Szerintem nagyon gáz a történelem oktatás. Annyira, hogy tényleg nyugodtan ki lehetne hagyni. Viszont emiatt (is) szomorú, hogy egyre kevesebben olvasnak, mert regényekből lehet a legjobban egy-egy korsazkot megérteni (még akkor is ha vannak benne fikciós elemek, meg az irónak a nézőpontja).

    Én együtt tanítanám az irodalommal (hogy egy korszakon belül mozogjon a kettő), és nem az adatokra mennék rá, mint ahogy irodalomban sem a sablonos műelemzésbe ami kliséhalmaznak a megtanulása és alkalmazása.

    És csak azoknak akiket érdekel, akik már ebbe az irányba "szakosodtak".

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt meg megertenem, ha valahol csak megall a tortenelem es nem folytatodik tovabb, de ha egy orszag csak kihagy egy par evtizedes intervallumot, ott gondok vannak annak a feldolgozasaval.

      Törlés
    2. Zenjebil, te találkoztál egy francia fiúval egyszer, aki azt állította, hogy a középiskolaban semmit nem tanultak a francia tortenelemről 1950-től kb 80-ig.

      Ebből levontad azt a következtetést, hogy Franciaországban sehol nem tanírják ezt az időintervallumot a középiskolákban. Jól értem?

      Törlés
    3. Ja, hogy a 80 utánit viszont tanították? Eu érdekes. Simán lehet hogy az un. tanári szabadság kérdése, nem? Az a tanár nem akart ezzel foglalkozni.
      Egyébként valóban problémás lehet a nagyon közeli történelem tanítása mert nem fog a tanár tudni elvonatkoztatni a saját politikai nézeteitől, vagy attól amit az adott állam berendezkedése megkíván.
      De valójában már az 1000 évvel korábbi eseményekre is vonatkozik ez, úgyhogy tökmindegy.
      Én a 80-as években még olyat is tanultam Romániában (alkotmánytanból btw), hogy minden romániai nemzetiségnek joga van a saját anyanyelvén tanulnia. Mindezt én román nyelven tanultam. Még pont feleltem is ebből a részből.
      Ma már, több évtizedes nemzetközi "corporate" tapasztalattal ezek a dolgok normálisak, akkor még szürreálisnak tűnt.

      Törlés
    4. haha, Tamkó, hát persze! :)
      meg kell mondjam, jól ütötted vissza a labdát!

      Törlés
    5. Akkor nincs is több kérdésem :))

      Törlés
  6. Köszi az update-t Tamko, milyen jó kutató vagy. Én azt akartam bekommentelni (csak valahogy abbamaradt) hogy a "felszabadulás" talán megmaradhatott a francia tankönyvben a régebbi időkből, mert nem írták át ezt a részt.
    Mindenesetre örülök, hogy már nem ez a mainstream. De lehet csak Magyarországon.

    VálaszTörlés