Nehéz megmondani, hogy mit ért félre Boni a suliban és mit nem. Általában mindent elhiszek neki (mikor milyen füzetbe, mit kell csinálni, elolvasni, mit kell bevinni, mikorra stb.) de előfordultak már nagy félreértések is. Egyszer azt mesélte, hogy 12 év múlva ki fog törni a harmadik világháború, ezt a tanító néni mondta. És mivel nem lehetett meggyőzni az ellenkezőjéről (a tanító néni mindig mindent jobban tud nálunk), ennek a sztorinak az említett tanító nővel tettünk pontot a végére. (Amúgy baromira bosszantó, hogy háborúról beszélnek ilyen pici gyerekeknek, és ez már nem az első eset. Oviban kezdték, akkor Boni egyik nap azzal jött haza, hogy tudom-e, hogy egy magyar királyt megöltek, és azért tört ki egy háború?*)
Na szóval én, már csak elvből is, a legtöbb iskolai dologban kompetensnek tartom Bonit. De az már több volt a soknál, amikor azt állította, hogy az írott kis T betű szára rövidebb, mint az írott kis L betű szára! Ezt tuti azért találta ki, hogy ne kelljen újra leírnia a szót!
És basszus, nem. Igaza volt. A franciában ez tényleg így van: az l hosszabb. Szegénykém már sírva bizonygatta az igazát, végül előkotortam egy itthoni gyakorlófüzetet, és megbizonyosodtam róla a saját szememmel:
És itt nincs kegyelem, az akár egy milliméteres hibát is észreveszik, javítják, lásd az iskolai gyakorlófüzetében:
Ez egyébként kínzásnak tűnik nekem, és a mai, kézírástalan világban eléggé feleslegesnek is (még Boni, aki ügyes és szereti, is szokott szenvedni a folyóírással). Tanulnának helyette inkább furulyázni vagy gitározni, az is fejlesztené a kézügyességet és a koncentrációt.
* Papám kommentje: jaj, szerencsétlen gyerek, hát igen.. magyar... ez mindig hátrány lesz neki...
Rossz emlékeimvannak a Szépírás nevű tantárgyról. Meg arról, hogy minden írásos feladat szépírás szempontjából is értékelve volt.
VálaszTörlésSzerintem is lehetne csomó más kézügyességes dolgot tanulni, akár kötni is mint a Waldorf iskolákban, ha jól tudom.
Nem tudom itt Magyarországon mi a helyzet most, de amennyire látom az unokaöcséimnek a füzetei pontosan olyan firkáltak, rosszul struktúráltak (pl. hogy mennyi helyet hagyok ki ha oda majd valaminek be kell férnie) mint anno a mieink.
Én is sokszor elcsodálkozom, hogy mi az hogy 40 év alatt semmit sem változott az oktatás, mikor minden más (vagy legalábbis majdnem minden más) szakma igen (még a juhászoké is), egyszerűen felfoghatatlan. De nyilván nem magukkal a tanárokkal, hanem az őket képzőkkel van gond.
Jó kérdés, h mennyit változott az oktatás, illetve hogy kell-e és ha igen, miben, változnia. Én abszolút a hagyományos oktatás híve vagyok (borsózik a hátam a "projektektől"), de ez a szépírás még nálam is kiverte a biztosítékot :)))
VálaszTörlés(Boni tanítónénije a helyi Tanítóképzőben is tanít leendő pedagógusokat!)
Ha nem is kínzásnak, de egy baromságnak. Nem azt mondom, próbáljuk igényes írásra, fuzetvezetesre nevelni a gyerekeket, de inkább azért, hogy ők maguk eligazodjanak a jegyzeteik között. De ez borzasztóan szorszalhasongatasnak tunik. És mi értelme van? Semmiképpen nem megértést zavaró, ha az "l" és a "t" egymagasak, akkor meg minek?
VálaszTörlésA mi 7.-8.-9. osztályba járóinknak úgy 30%-nak (érdekes módon főleg a fiúknak) olvashatatlan az írása, de annyira, hogy ő maga sem tudja elolvasni a saját kézírását. Nyilván nagyon keveset írnak, és egy ponton elengedik először a gyerekek, aztán a szülők, és végül a pedagógusok is: írjon akkor nyomtatott nagybetűkkel (ami szerintem agyfasz), sőt, a legtöbb ilyen gyerek végül megkapja azt a könnyítést, hogy írhatja a dolgozatokat laptopon (témazásró fogalmazást pl), és majd az érettségit is írhatja számítógépen.
VálaszTörlésSzerintem ez nem oké, és akkor ezen a ponton támogatom Boniék kínzását: lehet, hogy most nehéz, de ő meg tud majd írni egy fogalmazást úgy gimiben, hogy a tanár ne adja vissza úgy neki, hogy biztos jó, amit írtál, de sajnos nem tudom elolvasni.
Én azt hiányolom, hogy jegyzetelni, úgy írni információkat, hogy azok rendszerezettek később előkereshetőek legyenek nem tanítják meg őket. Mondjuk én ezt egyetem alatt kísérleteztem ki, de jó lett volna hamarabb. Egyébként én nagyon nehezen tanultam meg írni, nagyon görcsösen írtam. Aztán mikor megtanultam szép írásom lett úgy egész 30 éves koromig és azóta annyira keveset kell írnom, hogy ha kell, görcsösen, szálkásan írok.
TörlésVolt idén egy kézzel írott vizsgám (egy konzervatív szervezet) konkrétan gyakorolnom kellett előtte a kézírást.
Ez, hogy kedvezményt adnak olyan távlati gondolkodásokat nyit meg előttem, hogy csak csuda!
TörlésSzóval innen ered az, hogy ma a munkahelyeken a 45 évesek alkalmazkodnak a 25 évesekhez, és nem fordítva mint mikor én voltam 25 éves.
Azt hiszem egy elátkozott generáció ez az X...
En csak azt nem ertem, miert kell ilyen ciradas betuket irni? (A tanitono irasaban az A, E meg r.) Ez ilyen francia szabvany vagy csak a tanitono mutatja nekik igy?
VálaszTörlésKépzeld a romániai kis r is ilyen. Mikor ideköltöztem nem tudták kiolvasni, gondom volt vele.
TörlésNagymamám írt pont ilyen r betűket 😊. Nekem emiatt tetszik. 40-es években járt általánosba, Magyarországon. Bár az édesanyja erdélyi, szóval lehet, hogy tőle tanulta.
TörlésA romanok elegge csipik a franciakat, nem roluk masoltak? :D
TörlésNem mondod :))))) A mi sznob gimink elitosztálya először az amerikai kis írott F-et találta igazán csinosnak (tudod, amikor az alsó rész egy nagy lufi), aztán a dőlt kézírás lett az elegancia non plus ultrája :))))
Törlés(Svájci barátnőim gyerekei sem tanulnak folyóírást egyáltalán)
Ez a francia szabvány! :)))) látnátok a kis írott Z-t, meg a nagy írott T-t! Nemhogy az elmúlt 40 év óta, de sztem az elmúlt 400 év óta sem változott semmit!
VálaszTörlésEs az erdelyi barátnőm is azt mesélte h ők is így tanulták az R-t, be is fotózta a régi könyvét (“A pionírok jó tanulók, előre”)
Nahat, ez tok erdekes. Azt hittem, a latin betuk irott alakja mindenhol (az iskolaban) ugyanolyan, es csak az egyeni keziras miatt terjed el par betu ilyen-olyan alakja. Mik vannak.
TörlésÉn képviselem akkor itt a másik oldalt, mi direkt "projektes" suliba adtuk a gyereket, és én cseppet sem bánnám, ha csak nagybetűkkel tanulna meg írni - tök fölöslegesnek tartom mind a hagyományos, frontális, lexikális tudás halmozására alapozó oktatást, mind a folyóírással való szerencsétlenkedést (vagy ebben a korban igenis kínzást), egy olyan világban, ahol minden információ egy gombnyomásra van és mindenki számára alap a gépelés. Tanuljon meg tanulni, szöveget értelmezni, elemezni, rendszerezni, szintetizálni, gyakorlatban felhasználni a tudását, és hangszerezzen vagy barkácsoljon vagy kézműveskedjen vagy csináljon olyasmit, amit szeret a kézügyesség fejlesztéséhez.
VálaszTörlésAmúgy a "mi időnkben" is teljesen olvashatatlan volt a fél osztály kézírása, a negyedé még saját számára is, pedig jegyet kaptunk a betűinkre meg a füzet kinézetére is, és minden tantárgyból minden fölösleges szart lediktáltak, avygis napi több órát kitett a gyakorlás.
Nekem ez csak azert fura, mert folyoirassal sokkal gyorsabban lehet jegyzetelni, mint nyomtatott betukkel. (A gyorsirasrol mar nem is beszelve, de az mas teszta.)
TörlésEst: teljesen egyetértek.
TörlésEz már nagyon messzire visz az eredeti témától, de én sokkal jobban szeretek kézzel jegyzetelni, tanulás során is kidolgozni kézzel a tételeket. Nekem valahogy sokkal több megmarad így belőle, jobban látom az összefüggéseket, mint amikor gépen csinálom.
TörlésKriszti +1, a tanulmanyaim 17 eve alatt, ha egyetlen egyszer lejegyzeteltem valamit kezzel, megtanultam es mar nem kellett vele foglalkoznom. Kesobb hiaba irtam hazi dolgozatot, beadandot, szeminariumi dolgozatot gepen, abbol szinte semmi nem maradt meg.
TörlésVilágos, írni meg kell tanulni (mondják is, hogy az agyfejlődést is nagyban fellendíti az írás megtanulása); de gyöngybetűkkel, három milliméteres kis vonalak közé szorítva éppen a legelején, vacak jegyekkel fenyegetve ha nem megy? Ugyan már.
TörlésNem, az tenyleg tulzas.
TörlésEzzel én is így voltam, hogy a jegyzetelés (khm... puskaírás) során jobban megtanultam az anyagot, mint bármennyi magolással, de szerintem annak is leginkább ahhoz volt köze, hogy közben alaposan átgondoltam az összefüggéseket, pont azért, hogy értelmesen tudjam rendszerezni, alá-fölérendelni, átláthatóvá tenni, vizuálisan is érzékeltetni. És ez nekem legalábbis gépeléssel is működik (Sőt, mert az évek múlva is ki tudom olvasni, ellentétben a sietve körmölt kézírásommal...), szóval valószínűleg nem az írás maga a dolog kulcsa, hanem a tanulni tanulás, ami kb. a világ legfontosabb dolga.
TörlésMost jutott el az info, hogy a harmadik világháború 2031-ben fog kitörni. Egyéb infót tud a tanítőnő? Tervezzek csak addig? Munka miatt kérdem.
VálaszTörlés"munka miatt kérdem" :D kifekszem a röhögéstől :D
TörlésDe igen, engem is érdekelne, mert nekem lakáshitelem van és akkor most előtörlesszek-e vagy se :D
Nyugi :) valszeg osszekeverte a szamokat es az igeidot. Ugy gondoljuk, h a filmben az allt, hogy az 1. vilaghaboru utan 21 évvel kitört a 2. vilaghaboru - ebbol mar csak arra emlekezett, hogy a 2. utan 12 évvel lesz a 3...
TörlésFElla, bakker, vinnyogok... :D
TörlésA bennem lévő waldorfos hangosan felsírt.
VálaszTörlésNem tudom, mi van akkor, ha vki eleve geppel tanul irni, milyen sebesseggel tud irni pl egy gimis / egyetemista.
VálaszTörlésNekunk a rendszervaltas kornyeken nem volt 11-12.-ben tori konyvunk, igy lenyegeben muszaj volt megtanulnunk jegyzetelni. Jol jott a diplomaknal, tovabbkepzeseknel 😊 Ma mar beszedtempoban tudok jegyzetelni.
Leginkabb sajatbol tudok tanulni is.
A gyerekeket mar alsoban tanitom / tanitjuk jegyzetelni: lenyeget / kulcsszavakat kiemelni - rendszerezve leirni / gondolatterkepet kesziteni - errol visszamondani a dolgokat, akar tobb het utan elokapva a jegyzeteket, es csak azokat, meseljenek egy adott dologrol.