2020. június 15., hétfő

Éljen a köztársaság! Éljen Franciaország!

Hétvégén játszótéren és piacon is voltam. Megvettem az idei első eprünket, amit Bonival jóízűen meg is ettünk. Z. nem rejtette véka alá, hogy úgy az epret, mint a kétszer tízperces (egy ismerős anyukával, illetve apukával folytatott) beszélgetést nagyon korainak és elhamarkodottnak tartja. Várjuk meg, mit mond Macron ma este, érvelt vasárnap reggel. A piacot egyébként teljesen átalakították, sokkal szellősebb lett, nem lehet visszafelé menni, tehát ha mégiscsak meg akarja venni az ember azt az előzőleg látott (szebb és olcsóbb stb.) póréhagymát, akkor újra kell menni egy kört.

Macron vasárnap este 20 órakor beszélt; mivel gondoltam, hogy optimista hangvételű lesz a beszéd, javasoltam Boninak, hogy az elejét nézze velünk. Arra számítottam, hogy tetszeni fog neki a himnusz meg az egész ünnepélyes csinnadratta (Ott lakik?!? – hülledezett elismerően az Elysée-palota láttán). Egyébként, nem tudom, Orbán Viktor szokott-e így a néphez szólni, de mit szólnátok, ha úgy fejezné be a beszédét, hogy éljen a köztársaság, éljen Magyarország? Otthon ez kifejezetten sokkolna azt hiszem, itt viszont csak teátrálisnak érzem (de nagyon).

De képzeljétek, ez első két percben teljesen ledöbbentünk, ugyanis kerek perec bejelentette, hogy jövő hétfőtől ismét kötelező lesz az iskola! Hiába hallgatom a híreket naponta, erre nem számítottam. Érdetted? – kérdeztem Bonit, aki megszeppenve bólintott (szegénykém, mint később kiderült, azt hitte, már másnap, azaz ma mennie kell). Z. szótlanságba burkolózott, és szerintem azóta is emésztgeti a fejleményeket.

Én viszont baromira örülök. Marad két hét az iskolából, kicsit vissza tud zökkenni a gyerek az osztályba, fel tudja mérni, hogy mennyit haladt itthon, el tud búcsúzni a tanítónénitől, le tudja zárni ezt az évet. Tulajdonképpen én PONT egy ilyen utasításról beszéltem a múltkori posztomban: ha nekem kellett volna döntenem, akkor se biztos, hogy meg tudtam volna hozni ezt a döntést. Így viszont? Egy pillanatig sem kell gondolkodnom rajta, hiszen kötelező. Nem lesz belőle köztünk sem feszült vita, sem ingerült veszekedés, sem elhúzódó érvelés, nem kell mérlegenünk a kockázatokat és az előnyöket... egyszerűen nem lesz téma az, amiről itthon úgysem tudtunk volna kompromisszumot kötni (én inkább iskolapárti voltam, de meggyőzhető arról is – ahogy egy kolléganőm írta –, hogy inkább maradjon a gyerek osztálytársak, mintsem szülők nélkül).

Belegondolni is csodás, hogy lesz két hét nyugalom itthon, újra fogok tudni dolgozni, és remélhetőleg Boni le fog fáradni annyira a suliban, hogy nem lesz ereje 20:30-tól (lámpaoltás) 22:30-ig randalírozni, amikor végre el tud aludni. Mert az utóbbi hetekben az elalvás is kifejezetten rémálom volt, folyamatos veszekedésekkel, ki-bejárkálásokkal. Boni sportot űzött abból, hogy válogatott hülyeségekkel ingerelje föl az apját: egyszer kiöntötte a vizet az ágyra, másszor játékokat dobált ki az ablakon. Tegnap tintával bekente magát tetőtől-talpig (zuhanyoztathattam le 21 órakor), egyszer pedig elcsórta a mobilomat, és csak másnap vettem észre azokat a fényképeket és videókat, amelyeket titokban készített 22 órakor (szétröhögtem magam!!).

A járvány meg... reménykedjünk abban, amit valahol hallottam, hogy talán ez is olyan, mint az óvodai tetű meg bárányhimlő: egyszer úgyis magától elmúlik, noha a tetvek, kórokozók nem halnak ki. Bár szerintem több helyen is sántít a hasonlat. És továbbra is érthetetlen, hogy februárban még a Lombardiából hazatérő emberektől egyenként azt kérték, maradjanak otthon, most meg a határnyitással emberek százezrei fognak megindulni egyik helyről a másikra (remélhetőleg mi is köztük leszünk).

Más: tegnap ezeket a statisztikákat nézegettük, és nem érjük. Egyrészt mi ez a 15,09%, nem arról volt szó, hogy a halálozási ráta 2–3%? Másrész hogyan lehetséges, hogy ugyanez az arány a szomszédos Luxemburgban 2,7%? Ezt a jelentős különbséget magyarázhatja-e a nagyobb arányú tesztelés vagy a halál okának másfajta megállapítása? (mert csak nem halnak meg annyival többen Fro-ban?)

(Esetszám – halálozási arány – gyógyultak aránya)

30 megjegyzés:

  1. Épp akartam kérdezni, hogy Z.hogy fogadta a kötelező iskolát. Engem is teljesen váratlanul ért, nem hittem, hogy idén még lesz. Tényleg annyira jó, hogy kötelező. Lelkifurdalásom volt a nagy miatt, hogy visszaküldtem, most meg lesz 2 nyugodt hét, tudva, hogy így kell lennie.
    Boni örült aztán? Nálunk a lányok mindketten nagyon boldogok.

    A statisztika kapcsán én is arra tippelek, hogy azért ilyen magas a halálozási arány, mert nagyon súlyos betegnek kellett lenni ahhoz, hogy teszteljenek valakit, közülük meg aztán már sokan meghaltak.

    Ja, képzeld, most kiderült, hogy ki volt annak idején a koronavírusos szülő a tornán. Egy olyan anyuka, aki a bölcsiben dolgozik, a fia az oviba jár, a lánya meg az általánosba. Utána rengetegen voltak betegek mind a három helyen,nálunk is a gyerekek mindketten lázasak voltak az utolsó héten, a többi gyerek is az oviban köhögött. Sok szülő is beteg volt aztán, pont úgy, ahogy én. Nem vészesen, de hetekig tartó száraz köhögéssel, fáradtsággal, volt aki lázas volt, engem pl csak rázott a hideg ilyen rohamokban. De az egész nem volt rosszabb, mint egy nátha. Még jobb is volt, mert csak 1 napig volt arcüreggyulladásom :) Egy tanárról és 1-2 szülőtől derült ki, hogy koronavírusos, de az a feltételezés, hogy a többieknek is az volt. Én akkor nem hittem, hogy az lehet, de így ki tudja.

    VálaszTörlés
  2. Csak hogy - újfent - a lényegre reagáljak, OV-nak köszönhető, hogy az ország hivatalos neve már nem Magyar Köztársaság, hanem csak Magyarország, szóval biztosan nagyon meglepődné(n)k, ha ilyesmi jönne ki a száján :D
    Luxi: kevesen vagyunk, sokat tesztelnek, jó általános állapotban vannak az idősek/betegek is, nem halnak meg feltétlenül. Mondjuk nehezen tudom elképzelni, hogy ez utóbbi szempont nagyban különbözne Franciaországtól. Inkább a létszám.

    VálaszTörlés
  3. Bori: Húha! És nem fogtok szerológiai tesztet végeztetni??

    Bonikám inkább csalódott, nem örül, de ő mindig is azt hangoztatta, hogy a suli nem jó, nem szeret oda járni (miközben vígan megy...). Szóval, meglátjuk, kíváncsi vagyok.

    Vera: tényleg! És mi volt az ország átnevezésének a hivatalos magyarázata?

    Amúgy Macron (és az összes többi politikus) előszeretettel használja a "franciák" szót is, pl. asszem a vasárnapi beszéd is úgy kezdődött, h "Francais, Francaises!". OV-től pedig őrzök otthon egy nemzeti konzultációs behívót, amelyen (rövid szöveg) hatszor írta, hogy "a magyarok". Ezt baromi kirekesztőnek éreztem, ezért is tartottam meg, mementóként.

    Statisztikák: most hogy mondod Vera, tényleg az is hozzájárul gondolom, hogy Luxiban az idősek jobb állapotban vannak, mint itt (itt azért vannak "nyomornegyedek" is).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem volt magyarázat, a 2011-es gránitszilárdságú (azóta (n+1)-szer módosított) új "alaptörvényben" szerepel az az "alapvetés", hogy "HAZÁNK neve Magyarország".
      Amúgy OV-nál az szokott lenni a megszólítás, hogy barátaim, meg honfitársaim, de hálistennek elég rég hallottam utoljára.

      Törlés
    2. Ja és a leggyakoribb fordulat, amit minden, a holdudvarhoz tartozó közszereplő mondatonként annyiszor használ, ahányszor bír: a magyar emberek.

      Törlés
    3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  4. Igaz, nálunk is általában az megy, hogy nem akarnak menni, aztán mégis szeretik :) Csak a szabályokra leszek kíváncsi. Most már akkor biztos mehetnek egymáshoz közel, úgy sokkal könnyebb lesz.

    Teszt: szívesen csináltatnék, csak nem tudom, lenne-e értelme. Gyakran hallani, hogy nem túl megbízhatóak. Én meg képzeld, voltam rubeolás gyerekkoromban, aztán felnőtt koromban kétszer is beoltottak, mégis negatív lett a legutóbbi terhesség alatt is az antitest teszt. A férjem meg kétszer volt bárányhimlős. Szóval lehet, hogy csak kidobott pénz lenne :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én állítólag háromszor voltam bárányhimlős és nagyon súlyos volt mind.

      Törlés
    2. A férjemnek azt hiszem, nem volt olyan súlyos. De azért is figyeltünk nagyon, hogy amint lehet, megkapják a lányok az oltást, nehogy hazahozzák neki a bölcsiből. Így felnőttkorban biztos súlyosabb lenne neki is.

      Törlés
    3. Ja, nekem gyerekkoromban volt mind, de a mai napig emlékszem milyen horror volt. Az én gyerekeim mondjuk Amerikában születtek, ott kötelező a bárányhimlő elleni oltás, de nem is bánom, manapság állítólag csúnya szövődményei szoktak lenni.

      Törlés
    4. Most már itthon is kötelező.

      Törlés
    5. Franciaországban nem kötelező. Rám mindenki úgy nézett, mint valami földönkívülire, amikor mondtam, hogy beadattuk. Pedig tényleg sokat hallani, hogy ez a bárányhimlő már nem az, amit gyerekkorunkból ismerünk (és az sem volt egyszerű tényleg, sosem fogom elfelejteni, milyen borzasztó volt).

      Törlés
    6. Tavaly óta kötelező lett, 13 és 16 hónapos korban oltanak.
      Nekem ezen már messze túl vannak ugye a gyerekek, mindegyik oltva van, apukám is azt mondta, hogy nagyon durva eseteket látott. Amúgy én is voltam, és nagyon megviselt.

      Törlés
    7. Most megnéztem és itt Fro-ban azért nem teszik kötelezővé, mert szerintük nem olyan súlyos, a terhes nőknek meg a 98%-a védett. Hát nem tudom...

      Törlés
  5. OV azzal szokta befejezni, hogy hajrá magyarország, hajrá magyarok - én nem szoktam meghatódni tőled, sőt, inkább egy rémálomban érzem magam egy ficilelátón

    VálaszTörlés
  6. Hát akkor úgy lett, ahogy jósoltam, csak sokkal előbb. :))
    Itthon mondjuk tegnap befejeződött a tanév, szóval nálunk ez az egész dolog elhalasztódott szeptemberre.
    Én is megijedtem amúgy kicsit, mert a párom egy szlovák futóversenyre akar elmenni, de nem fogom ebben korlátozni az én aggodalmaim miatt.

    VálaszTörlés
  7. Ja, igen, én is úgy hallom, hogy ezek az antitest-vizsgálatok nem megbízhatóak :(( és mintha 50 euróba kerülne?

    Hajrá, éljen!: talán mindegy is, bár a "hajrá" nekem is inkább focimeccseket idéz, ezáltal versenyt feltételez. Macron is gyakran használja a honfitársakat (Mes chers compatriotes!).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Állítólag most már vannak nagyon megbízhatóak. Itthon szerintem 30 e Ft körül van. Egy családnak azért elég sok...

      Amúgy arról tudtok valamit, hogy lesznek valamilyen óvintézkedések, vagy totál ugyan olyan lesz a suli, mint korábban?

      Törlés
    2. Hat persze, hogy sportversenyt idéz, mi vagyunk a sportnemzet, ahol a legnagyobb az egy főre jutó stadionok száma, Orbán kedvence meg a foci.

      Törlés
    3. Igen, azt hiszem, 50-70 euró a teszt. Gondolom, tényleg egyre megbízhatóbbak lesznek azért, csak a rubeolás eset miatt nem tudom, nálam hogy működne. Persze a pozitív az pozitív, ha az jönne ki.

      Törlés
    4. Biztos van benne ilyen fals pozitív fals negatív is. Emlékszem a terhesség alatt nagyon belemásztam ebbe a tesztelés dologba és kiderült hogy semmi sem 100%-os. És 99% az jól hangzik, de az hogy minden 100 emberből 1-nél tévednek az már nem annyira.

      Törlés
  8. Na de ha nem megbizhatoak a tesztek akkor mindenkit beoltanak majd meg ha atesett is a fertozesen?
    Ennek mondjuk nem orulok mert mi is nagyon betegek voltun marcius elejen es mi van ha megis koronavirusunk volt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezen én is gondolkodtam.
      És vajon az oltás is mennyire
      lesz megbízható az elején?

      Törlés
    2. Igen, és kötelező, vagy ajánlott? Nem is tudom melyik lenne a jobb. Nekünk dönteni vagy döntsenek helyettünk, ne kelljen magunkat hibáztatni...

      Törlés
  9. Tudom hogy a lényeget ragadom meg, de te magadban is így mondod hogy 21 órakor, vagy csak a mi kedvünkért hogy értsük, hogy este 9-ről van szó. Nálam is 24 órásra van beállítva minden óra, de ha ránézek hogy 18:36 akkor magamban azt mondom, hogy hűha már fél 7 van. Szóval úgy olvasom ki ha nem is kell kimondanom hangosan.
    Hogy van ez másoknál?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. En is 10 orat mondok, viszont ezt a fel 6/fel 7 kifejezest soha nem tudtam megszokni, es magamban mindig le kell forditanom 6.30-ra/7.30-ra. Nem tudom, hogy ez kulturalis/nyelvi vagy mentalis sajatossag bennem. Ugyanugy, a jobb es baloldalt is mindig vegig kell, hogy gondoljam, ez viszont úgy tudom gyakori női vonás.

      Törlés
    2. Latod, maris osszezagyvaltam, tehat 5.30/6.30-ra!

      Törlés
  10. Szerintem kizárt, h kötelező lenne az oltás!

    Böbe: még nem tudjuk, melyek lesznek az új instrukciók - ma az olvastam, hogy 1 méter a gyerekek között, a suli épp ma írta, hogy nem tudnak még semmit. Gyanítom, hogy csak a kézmosás lesz gyakoribb, talán az osztályok sem fognak annyira keveredni. Reménykedjünk, h a gyerekek tényleg nem vektorok...

    Ella :))) az a sokéves tapasztalatom, hogy ha az ember kiírja, h 22 óra, akkor ABBÓL nincs félreértés. Amúgy magamban persze tíz órát mondok (de egyébként a franciák viszont gyakran 22 órát).

    VálaszTörlés
  11. Azt nem tudom, hogy ha az összes gyerek ott van, egyáltalán meg lehet-e oldani az 1m-es távolságot. Legalábbis nálunk pont azzal magyarázták, hogy olyan kevés gyereket vettek vissza. Állítólag egy teremben csak 8-9 asztalt tudnak elhelyezni úgy, hogy elég távol legyenek egymástól, az osztályok pedig kb 30 fősek. Az udvaron ugyanez, nem akkora az sem, hogy úgy elférjenek.
    Egyébként múlt héten szemmel láthatóan lazultak már, szóval nem számítok különösebb szigorra, tényleg csak ahogy mondod, gyakoribb kézmosásra.

    VálaszTörlés