2017. július 20., csütörtök

Az elmélet és a gyakorlat

Az oviban intézményes (tehát nem ovónői mánia) elvárás, hogy a gyerekek januártól fölismerjék a saját nevüket nyomtatott nagybetűvel, a saját nevük kezdőbetűjét más szavakban, illetve év végére az 1, 2 és 3 számokat.

Ez az, amire gyerektelenként - amikor az ember még mindent tud - simán rávágtam volna, hogy hülyeség, baromság. Minek sietni. Játsszanak inkább, futkossanak, legyenek levegőn, bogarazzanak, homokozzanak.

És ez az, amiről ma már totálisan más a véleményem, ma, amikor van egy betű- és számmániás gyerekem. Azt továbbra sem tudom, hogy a többi gyereknek ez jó-e, de az enyémen konkrétan látom a mohó vágyat a tanulásra és az új ismeretek befogadására (gondolom a legtöbb gyerek ilyen). Büszkén sorolja az ismert betűket, meseolvasás közben követi a szöveget az ujjával, mindig mindent megszámol (és megszámoltat), elmutogatja a kezén, göcsörtös E-ket, M-eket, 1-eseket, 7-eseket stb. rajzol, "szavakat" rak ki betűkből, majd kéri, hogy olvassuk föl. Az ovis oktatás úgy tűnik, nagyon ügyesen meglovagolja ezt a tanulni vágyást, és ha már ennyire érdeklődők ezek a kicsik, akkor miért ne tanuljanak már olvasni vagy számolni? Én lassan már szolmizálni is meg fogom tanítani, annyira kiváncsi. A KRESZ-táblák irànti lelkesedése sem ma kezdődött, de most, hogy sokat vagyunk úton, azokból is rengeteget ismer.

Levegőn lenni, futkorászni, gyurmázni, medencézni, kutyázni-macskázni, ugrabugrálni még így is RENGETEG ideje marad.

16 megjegyzés:

  1. Na ez érdekes, mert én gyerektelenként pont azt gondoltam hogy sietni kell egy csomó minden megtanulásával pont az érdeklődés, fogékonyság miatt. Az volt a tervem hogy a gyereket én magam elkezdem angolul tanítani pici korától.
    Ehhez képest, nem azt mondom hogy elmaradott a gyerekem (nem tudjuk) de most kezdett csak el beszélni 25-26 hónaposan és semmi jelét nem látom rajta ennek a fajta "okosságnak" úm. számolás, színek felismerése, mondatok alkotása.
    Kanadai ismerősünknek a gyerekét mikor 2 évesen valamiféle pre-school-ba adták az volt a feltétel hogy a gyerek 40 percet (!!) egyféle dologgal játszon (pl. gyúrmázás, matricázás, rajzolás) és hogy minden tevékenység után magától (!!) elpakoljon.
    Zselykét 5 percre foglal le valami, de csak ha egy felnőtt irányítja.
    És ráadásul a kanadaiak (legalábbis akiket mi megismertünk) éppenhogy nem "agysebész" okosságúak.

    Kiváncsi vagyok a többiek véleményére is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt elfelejtettem említeni az előző poszthoz visszacsatolva hogy "mosogatni" 20 percen át is képes, ráadásul egyedül (csak ott kell lenni a közelében).

      Törlés
  2. Csak mert kérdezted:) a színek ismerete két éves kor körül alakult ki szerintem, de ezt külön nem tanítottam egyik gyerekemnek sem inkább a játék és a beszélgetések során jött magától. A Böngészők erre zseniálisak szerintem, meg hát minden könyv. A számok és a betűk is a könyvekkel jöttek. A legjobb gyerekkönyvek szerintem ez a kettő, ebben benne van egy 2-4 éves gyereknek minden "okosság": https://bookline.hu/product/home.action?_v=_&id=695873&type=20 és https://bookline.hu/product/home.action?_v=Masodik_konyvem&id=445778&type=20 . DE olvasni és írni a négyből egy gyerekem tanult meg magától 4,5 évesen, a többiek beérték a nevük betűzésével, meg a 10-ig számolással, a legkisebb viszont mindent tudni akart magától . Szóval ez is gyerekfüggő mint minden:)

    VálaszTörlés
  3. Ella, nekem a 40 perc rengetegnek tunikk! Boniéknál kiscsoportban (ezek 3-4 eves gyerekek, Boni a masodik legfiatalabb, most volt 3,5) 4x20 perces foglalkozasok vannak délelőttonkent.

    En egyebkent a zenetanulassal vagyok még mindig úgy, hogy jó lenne minel hamarabb, gyorsabban, minel tobbet, tobbszor... es akarhanyszor rakérdeztem a szolfézs- vagy gitártanáromnal a dologról, mindig azt a valaszt kaptam, hogy ó, raér még arra!! Hiába hoztam fol Mozartot, csak nevettek :))

    Meselo, koszi a linkeket :))

    Zenjebil: Itt is olyan iskolaszagú az ovi, pl. a kezuket fel kell teniuk, ha szólni szeretnének, vagy pl. tilos már a masodik felevtől a "firkálás" rajzlapra). És Boni ugy tunik, tokre megerti es respektalja ezeket a szabalyokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A zenét szerintem azok szokták ilyen korán 3-4 évesen elkezdeni ahol a szülők, vagy az egyik zenész vagy zenetanár és a gyerek szinte észrevétlenül megtanul sok mindent. Egyszercsak leül a zongorához és lám tud játszani...

      Törlés
    2. Igen, pont ezt mondja a gitartanarom js. Hogy Mozartnak volt egy nővére :-D

      Törlés
  4. Oh, elszallt a kommentem :( Majd ujra megirom, csak errol a telefonrol nem tudok ekezeteket potyogni...

    VálaszTörlés
  5. Zene: szerintem amit most tudtok vele zenélni az pont elég:) Ritmust tapsoltok és énekeltek, énekeltek, meg énekeltek és táncoltok is! Flóra tavaly kezdte a zongorát 7 évesen, elsős korában de neki is azt mondták, hogy csak azért mert épp volt még egy hely a tanáránál, egyébként nem szokták elsőben csak a szolfézst javasolni. Így viszont csinálhatta mind a kettőt nagy szerencsénkre, mert szétunta volna magát a suliban, de így volt kihívás is a számára . A szolfézzs is csak éneklés volt és körjáték elsőben heti 2x, semmi konkrét.

    VálaszTörlés
  6. Érdekes dolog ez. Én anno egy betűt nem ismertem suli előtt, pedig könyvmániás kislany voltam, aki mindig cipelt magával kinyvet meg a wcre is. De nem erdekelt a mikentje. A suliban aztan hipphopp megtanultam es azota sincs nalam nagyobb könyvmoly a vidéken.

    VálaszTörlés
  7. Ez az elmélet inkább arra vonatkozik, hogy ne erőltessük (majd) a gyereket, ha ő nem akarja, de ha rákérdez, akkor nyilván nem lehet neki azt mondani, hogy most menjen inkább futkározni... Az ovi már más kérdés, ott muszáj alkalmazkodni :)

    VálaszTörlés
  8. Kissmajomnak második szülinapjára vettem egy táblát, hog rajzolgasson rá; ajándékba adtak hozzá mágneses betűket - annyira rájuk kattant, hogy napi milliószor követelte, hogy mondjam el hogy ezmiez, egy hónap múlva végére az összeset ismerte a számokkal együtt, mindenki elájult tőle. Tartott egy fél évig a lelkesedése, aztán nem érdekelte tovább egy ideig, most 3,5 éves és megint olvasásmánia van, a kis betűket taníttatja épp magának, meg az összeolvasást. Cserében rajzolni utál, unja, a ceruzát/krétát sem hajlandó helyesen, vagy legalább kényelmesen megfogni - nálunk az oviban meg pont ez (meg a gyurmázás, ragasztás, stb.) lenne a fő tevékenység, nem csesztetik őket komoly dolgokkal, még a nagycsoportosokat sem. És hát 40 percig... úrIsten, még a 20 sincs meg tízből kilencszer... :D

    VálaszTörlés
  9. Na újra :) Szóval az én fiam majdnem egyidős Bonival, most a francia nagyszülőknél nyaralunk. Vettünk neki 3-4 éveseknek szóló "cahier de vacances"-t, én teljesen ledöbbentem a betűs feladatokon. Nagyon korainak érzem, persze az más, ha a gyerkőc kifejezetten érdeklődik.
    Tamkó, azon gondolkodtál már, hogy az írás-olvasást magyarul vagy franciául fogja előbb megtanulni? Nekünk még fogalmunk sincs, milyen suliba megy majd, 3 évet tuti marad a sima magyar oviban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És még egy kérdés: az évvesztesség hogy működik a franciáknál? Kétszer járják a nagy csoportot vagy elkezdhetik a CP-t a 6.szülinapjuk előtt?

      Törlés
    2. Ide csatolva engem meg az érdekelne hogy vajon a nem fonetikus nyelvekben hogy tanítják a gyerekeket egyáltalán olvasni?
      Mert úgy rémlik hogy magyarul összeolvasás van és így is van gond a kettős hangzókkal, vagy emlékszem általánosban a nem túl jól olvasóknak milyen gondot okozott pl. az IGAZSÁG szó (IGAZ - SÁG vs. IGAZSÁG ZS-vel).

      Törlés
  10. Évi, Ella: én is mindig meglepődöm, hogy a francia gyerekek meg tudnak tanulni olvasni! Az /o/ hangot (fonémát) 3féleképpen lehet jelolni peldaul. Boninak talan konnyebb lenne, ha magyarul tanulna meg olvasni eloszor, de hiaba talalom ezt ki, ha az oviban vagy az apjával a franciat "gyakorolja". Ezert nem is erőltetem az osszeolvasást, sőt, az E, G, J stb betüket sem... aztan meglátjuk, hogyan lesz. Egyelore nem zavarja, hogy bizonyos betűket én mashogy mondok.

    Nincs évvesztes, az ugyanabban az evben szuletett gyerekek ugyanabba a csoportba jarnak, tehat a 2013-asok most fejeztek be a kiscsoportot. Es igen, Boni pl. majd a 6. szulinapja lott kezdi el az iskolat, mert o oktoberi.

    Vera, Esti: igen, inkabb az intezmenyessegen van itt a hangsuly. Erdemes-e betuket tanitani kiscsoportban? Eddig azt mondtam volna, hulyeseg, most azt latom, tok jo dolog.

    VálaszTörlés