2023. november 24., péntek

A Szó (24. nap)

A szó, amit Lappa (és én sem!) tud(ok) leírni, kimondani, elgondolni stb. valójában nagyon praktikus kis szó, csak hát: ellaposodott, elhasználódott, elközhelyesedett, továbbá szokás valamiféle negédes és bárgyú kontextusban használni, hogy az ember (aka Lappa és én!) a legszívesebben kifutna a világból, de minimum kinyitna (én biztos) egy Esterházy-kötetet, hogy helyreállítsa a világban fennálló infantilis és intellektuális áramlatok egyensúlyát. Ez a szó tehát, essünk túl rajta:

💀💀💀 B E K U C K Ó Z I K 💀💀💀

Jelent: rossz időben, októbertől januárig (februártól már nem!) otthon lenni. A fogalom kötelező tartalmi-hangulati kiegészítői: bögre tea, kockás takaró, gyertya. A populáris kultúrában a karácsony előtti időszakban (értsd: október 1-jétől) nagyon elterjedt, lásd megnézünk együtt egy filmet és bekuckózunk a takaró alá; a hideg idő beköszöntével egyre többen kuckóznak be egy bögre teával (szóbeli közlések).

A pórul járt kifejezéstől elhatárolódom ugyan, de a jelenséget értem, sőt, szeretem és magam is művelem. Azt vettem észre, hogy egyre jobban imádok itthon lenni. Ami azért meglepő, mert életem felét úgy éltem le, hogy gyűlöltem az otthonlevést. Egy novemberi hétvége gyerekkoromban maga volt a pokol: unalom, kajaszag, akolmeleg, civakodás. Később, amikor már nem a szüleimmel éltem, szintén utáltam otthon lenni. Emlékszem, hétvégenként programokat programokra szerveztem, gyakran egy napra több időpontom is volt, szaladgáltam a város egyik végéből a másikba. Az otthonülés a magány szinonimája volt.

Ahhoz, hogy megszeressem az otthonlevést, két dolog kellett: korlátlan internet és gyerek. Ezek birtokában viszont ma már én is felsorakozom azok mögé, akik szívesen szöszölnek otthon saját kis dolgaikkal, főleg, ha rossz az idő kint. Amikor kimozdulni is jó, de hazamenni is jó.

(Ennek örömére elmesélem, hogy egy hete nem mostam hajat. Utoljára pénteken mostam meg, mielőtt Párizsba mentünk. Vasárnap már nem volt időm rá, hétfőn pedig úgy gondoltam, hogy kedden elmegyek futni, majd utána. Kedden beteg voltam, és szerda délelőtt úgy ítéltem meg, hogy a helyzet nem annyira vészes, és úgyis megyek futni csütörtökön, majd utána. Csütörtökön nem éreztem magam elég erősnek még a futáshoz, de úgy gondoltam, minek hajat mosni, megyek pénteken futni, majd utána. Ma már teljesen gyógyult vagyok, viszont őrült szél fúj... de asszem nincs sok választásom, csak max. annyi, hogy hajmosás előtt futok-e vagy sem.)

22 megjegyzés:

  1. én gyakran használom, de kizárólag ironikusan :)

    VálaszTörlés
  2. Jó, de még mindig a pocaklakó vezet! :)

    VálaszTörlés
  3. Vera, megjegyzem :))

    Heni: ez igaz!! De mostanában egyre kevesebbet hallom..!

    VálaszTörlés
  4. Az egész novemberben nem tudtam kommentelni, most is csak névtelenül. Így sem boldog szülinapot, sem mielőbbi gyógyulást nem tudtam kívánni (csak magamban). De úgy látom most a blogspot lehetőséget ad, hogy elmondhassam, hogy mindezektől rosszabb a gyerkőc! (FElla vagyok).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ertem, hogy ezek a tulzott becezgetes, alszent aranyoskodas miatt idegesitoek, nalam mar a "gyermek" leveri a lecet, viszont a legrosszabb, legidegesitobb kifejezes az "adom, adja" (= "Nagyon adja ez a buli".) Koszonom, hogy elmondhattam, most jobb. :D

      Törlés
    2. :-)))) ne is mondd, én is jobban érzem magam a poszt megírása óta :)

      Számomra a "gyermek" a modoroskodás kategória. Olyan szavakat értek alatta, amelyeket leginkább csak írásban használunk (apró, remek, említ stb.), úgy még oké, de szóban már más stiláris értéke van ("próbálok fennkölt/eredeti lenni").

      Törlés
  5. Nálam ez a három a dobogós: pocaklakó, gyerkőc, bekuckózik. :(

    VálaszTörlés
  6. :)))) az érzés, amikor megemlítenek!, priceless!!!! :)))

    egyébként én arra jöttem rá, hogy pontosan az internet a hibás azért, hogy négy perc alatt égnek el a túlságosan felkapott szavak, kifejezések, a szleng bizonyos formái. világosan emlékszem, hogy amikor legeslegelőször hallottam, tetszett a pocaklakó, a gyerkőc és simán lehet, hogy a bekuckózás is (sőt tuti, én teljes egész világéletemben bekuckózó voltam), de hát sajnos elégették.

    az én listámat most a "mindent is" vezeti (az is tetszett, amikor először hallottam), de az is igaz, hogy nekem elég hosszas listáim vannak és többféle megközelítésben is vezetem ezeket (fejben) arra vonatkozóan, hogy mi idegesít a világban. :))))
    (annyira, hogy képes vagyok akár arra is, hogy az idegesítsen, ha valakit idegesít egy szó, haha, hogy pl valakit idegesít a gyermek és ezért minden esetben gyermeket ír, de nagy M-mel, tehát gyerMek, mert ezt viccesnek találja így, pedig áááááá. :)))

    a hajmosáshoz pedig annyit, hogy erről mémek sora született, a hogyan mosnak a nők hajat és miért nem témában, tisztára leírtad azokat az utolsó bejegyzésedben. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :))) képzeld, kerestem azt a legutolso bejegyzésedet a Szóval kapcsolatban (“nem írom le, azért sem írom le!”) de nem találtam.

      Igazad van, az internet a hibás!! Milyen érdekes h ezek a technológiai változások mekkora kulturális, szokásbeli stb. változásokat (is) eredményeznek.

      Törlés
    2. túl sokat írok, a november miatt van :)) (amúgy a fényfüzéres volt az)

      (és most látom, hogy menőzni akartam itt a html kódokkal, erre nem zártam be és az egész dőlt betűs lett, nem csak a "megemlítenek", ahogy terveztem, na mindegy :)))

      Törlés
    3. Elolvastam a posztodat és rájöttem h kihagytam egy fontos kelléket a definiciombol: a Kanapét! :)))

      Html-kód, huuuuu, tényleg menő vagy! Hogy kell dőlt betűt csinàlni kommentben?

      Törlés
    4. így :)

      tehát < i > közé írva a szó, amit dönteni akarsz < / i > , space nélkül. ugyanez < b > és < / b > -vel bold lesz.

      Törlés
  7. Hurcibaba, pocaklakó, minden is, köszcsipuszcsi...

    VálaszTörlés
  8. Csütörtökön voltam könyvtárban, és borító alapján választottam könyvet, mert szerettem volna valami könnyű olvasmányt ezekre a sötét, hideg estékre. Zárás előtt voltunk már, a könyvtáros nénivel pont arról beszélgettünk, hogy ebben az időszakban már nem szeretjük a nezezebb olvasmányokat, amikor kimondta A Szót. Kifelé jövet gondolkodtam is rajta, hogy merre tart ez a világ, hogy a könyvtárosok is használnak ilyen elcsépelt szavakat. Erre pénteken megírtad ezt a posztot. :D

    VálaszTörlés
  9. hát ez TŰPONTOS volt, a kommentek is!

    VálaszTörlés