2022. augusztus 25., csütörtök

Amikor a beszélgetések idegesítő fordulatot vesznek

A mamám mesélte, hogy már nem is szokott együtt sétálni a szomszéd házaspárral, mert a pasinak van egy olyan idegesítő szokása, hogy egy amúgy érdekes történet elmesélésekor leragad egy-egy adatnál, és mindenáron tisztázni szeretné annak pontosságát. A mamám mondjuk könnyen lesz ingerült bármilyen apróság miatt, de olyan viccesen elmesélte, ahogy a pasi – a rokonsági és ismertségi viszonyok kibogozása céljából – megállni kénytelen a mesélésben, majd a hallgatóság és a történet szempontjában teljesen irreleváns nyomozásba kezd:

– ... és akkor a Pista azt mondja... na várj, nem is a Pista volt az, hanem a Jóska! A Pista öccse! Vagyis.. nem, az nem lehet, mert ő ott sem volt... hetvenkettőbenben nem is lehetett ott... nem, mégiscsak a Pista mondta, hogy... mert a Pista megitta ám a pertut a Jolánnal! Szóval azt mondta a Békési Pista... ha csak nem a Tóth Laci volt az... mert ő is ott volt, szemben lakott velük. A Jóskával és a Pistával. Lábszomszédok voltak. A Tóth Laci, a bajai Tóth kisebbik fia! Vagy a nagyobbik...

És ez így megy a végtelenségig, amíg az eredeti sztori már nem is érdekli a mamámat, mivel az egyik szereplőt sem ismeri. Már csak menekülni szeretne!

Ekkor eszembe jutott, hogy Z-nek is van ilyen tikkje, de ő a számokkal csinálja ugyanezt. Soha nem mond olyat röviden, velősen, hogy mondjuk ötszáz kilométerre van valami, vagy három éve történt ez vagy az. Mindig méterre és napra pontosan, aggályosan kiszámolja, szintén megakasztva ezzel a társalgást – holott nem tök-min-degy???

És akkor nekibuzdultunk, és összeszedtük a legidegesítőbb ilyen típusú beszélgetéseket:

Van az a társalgás, amelyik teljesen elcsúszik a közúti információk és a városrendezés témájának az irányába. Pedig csak azt kérdeztük, hogy hol volt az illető moziban, de erre egy elbeszélés kerekedik ki arról, hogy hol kellett balra kanyarodni, mely utcákat zárták le, hol volt régebben a cukrászda, és azzal szemben most mi épült stb.

Vagy vannak azok az emberek, akik elkezdenek mesélni egy viccet vagy történetet, de már az elején szólunk nekik, hogy ismerjük a sztorit. Erre ők: végigmondják. Mintha már nem lehetne kikapcsolni a gombot! Ugyanez történik fordítva, amikor egy filmet vagy könyvet mesélnek el, és szólunk, nehogy elárulják a végét, mert tervezzük megnézni/elolvasni. Erre ők: akkor is végigmondják!

Z. lányával pedig lehetetlen ételről beszélgetni, mert mindenáron meg akarja adni a receptjét. Bármi kajás kérdést teszek fel neki (pl. mit ettél karácsonykor X-éknél), azon kapom magam, hogy udvariasan bólogatok, ő pedig hosszasan sorolja a hozzávalókat és az elkészítés lépéseit (ugyanezt csinálja a kozmetikumokkal is, amióta saját magának készíti a dezodorjait és krémjeit).

Mások (és asszem én is ilyen vagyok!) minden mellékes infóra rákérdeznek, olyan formán, hogy ha valaki azt meséli, hogy a kozmetikusnál hallott egy hihetetlen sztorit a régi osztálytársáról, akkor az első kérdése az lesz: jéé, te jársz kozmetikushoz?!

Bizonyos típusú emberek még messzebbre mennek a huszadrangú információk alapos kikutatása terén, és bármilyen tényszerű infó, adat, tudnivaló merül fel a társalgásban, rögtön veszik is elő a telefont és hangosan olvassák fel a Wikipédiát (közben kommentálva: nem nyílik meg... á, most... nem találom.. na, itt van... azt írja, hogy...!)

18 megjegyzés:

  1. Kedves Tamko, őszintén gratulálok kiváló megfigyelő és analizáló tehetségedhez! Jót mosolyogtam magamban, mert az az érzésem, hogy az évek számával szaporodnak, mélyülnek ezek a vonások az emberben... Figyelem magamat is...
    (a "Névtelen" Rózsa / Flora voltam)

    VálaszTörlés
  2. Legendás sztori, hogy anyósom kapott tojást. A végére már pontosan tudtuk, hogy a templomba a kántor kinek a sógornőjével volt osztálytárs és miért vesztek össze a középiskolai bálon a boltossal anno domini 50 éve, aki azért fontos mert....
    Meglehet az öregség is hozzájárul...

    :)

    VálaszTörlés
  3. Ez nagyon élő. Jót mosolyogtam a sorolt típusokon. Van, akinek nem szabad azt mondani, hogy karalábé, mert azon nyomban eldarálja a közhelyet, Láb a lábé, láb a karé, kar a karé, kar a lábé. Hihihi.
    Van az öregedő ember, aki egyre sűrűbben meséli el ócska viccét. Résen kell lenni, mert ha így szól: Nem tudom, meséltem-e már nektek azt a viccet, hogy az egyszeri ember... Idejében rá kell szólni, hogy hogyne mesélted volna, minden héten legalább kétszer elmeséled. Ne hogy elkezdd!!!
    Lehet, hogy mégis elkezdni.

    VálaszTörlés
  4. hahahahaha. Erről is a Derry Girls jutott eszembe, a világon a legjobb sorozat: https://youtu.be/DTRj24mW0tc?t=50 amúgy engem is ki lehet ezzel kergetni a világból. ha-lad-junk! (és sztem én is abba a csoportba tartozom, amelyikbe te. mindig megragadom a lényeget :-))

    VálaszTörlés
  5. Ezt a karalábésat én nem ismertem :)) gondolom, addig jó, amíg valaki el nem kezi a közelemben :))

    Orsolya, de ez inkább egy olyan ember, aki már ELEVE unalmas szorikat mond, nem? Mert én inkább arról beszélek, akik a jó sztorit el tudják rontani. Az eleve-unalmasokat igyekszem kerülni... ;-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igen, jogos :) de az unalmasat is még unalmasabbá tudja tenni ezekkel a hogyishívjákokkal. :)

      Törlés
  6. Barátnőm a mindennapos telefonbeszélgetéseink alkalmával rendszeresen úgy mesél el történeteket, hogy évre, hónapra és napra pontosan köti az emlékeit a dátumokhoz az agyában. Amikor már idegesítő mértékben elbizonytalanodik, figyelmeztetem, hogy a történet szempontjából semmi jelentősége nincs a dátumnak. Ha ragaszkodik, és őrli továbbra is az idegeimet, akkor első figyelmeztetés után drasztikusan megszakítom a beszélgetést. Ezt már többször megtettem vele, és másnap ugyanolyan kedélyesen folytatjuk a beszélgetést, mintha ezek az incidensek meg sem történnének. De most tanultam a mai sztoriból, és szembesíteni fogom azzal, hogy senki nem engedheti meg magának, hogy a másik idegrendszerét őrölje a saját hiányosságai miatt. Gyerekekkel, fiatalokkal elnézőbb lennék, de egy érett felnőtt ember kell hogy tudja kontrollálni magát. (Nagyon élveztem a bejegyzést és a kommenteket is. Köszi!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Komolyan? Mert én arra gyanakszom, h az én ingerküszöböm alacsony, és felesleges ezeken felingerelni magam. Hadd mondja mindenki a maga hülyeségét :)))

      Törlés
    2. Persze, hadd mondja, azzal még nem is lenne baj, csakhogy a beszélgetőpartner energiáját szívja el azzal, ahogy elmondja. Nagyon idegesítő, szerintem is.

      Törlés
  7. Kiegészíteném azzal a típussal, akinek azonnal saját maga jut eszébe, vagy egy ismerőse, és a sztori(m) közepén elkezdi mesélni, hogy amikor vele/az ismerősével "ugyanez" esett meg... (Általában ráadásul az "ugyanez" tök más, max. távoli párhuzamok fedezhetők fel!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaaaaaj, tényleg! :)))) Szuper észrevétel!!

      Törlés
    2. + aki közbevág és elkezd tanacsokat osztani es kioktatni, mielőtt végigmondhatnám én magam mire jutottam. Ez a tesóm sajnos, néha már kedvem sincs megosztani vele dolgokat.

      Törlés
    3. Milyen igaz :)) Ráismertem egy barátnőmre, ő is ezt csinálja.

      Törlés
    4. Pont ezzel a tipussal szerettem volna kiegesziteni, Vera. Akinek MINDENRE van egy sztorija, es termeszetesen az sokkal fontosabb, mint amit az eredeti elbeszelo szeretett volna megosztani. Az ilyen emberek nem is beszelgetnek, inkabb csak monologizalnak, eloadast tartanak a sajat eletukbol, teljesen mindegy, hogy relevans infot osztanak-e meg.

      Törlés
    5. velem a múltkor készítettek egy interjút, amiben az ÉN életemről kellett volna beszélgetnünk, erre azon kaptam magam, hogy hosszú percek óta hallgatom az interjúztató életének különböző fordulatait :)

      Törlés
  8. Jaj de jo bejegyze:)))
    Sajnos nekem Apukam olyan (valt olyanna "oregsegere"), hogy MINDIG ugyanazokat a sztorikat ismetelgeti. Szazszor hallotuk mar ezeket. Kozben meg tok szivesen beszelgetnek vele, kerdezgetnem a vilag dolgairol, a csalad torteneterol, meg beszelgetnek vele, hogy engem epp mi foglalkoztat. De sajnos jonnek a megunt sztorik, esetleg a politizalas.
    Ezeket pedig en hamar lelovom, vagy kozlom, hogy mas dolgom van, mert egyszeruen annyira idegesit. Megbantani meg nem akarom - nem mindig sikerul.
    Sajnos a gyerekeimen is latom, hogy egyre kevesbe szeretnek vele "lenni", ugyanez miatt.

    VálaszTörlés
  9. A tolakodó: „Ne felejtsd szavadat!”

    VálaszTörlés
  10. Nekem a kedvencem az, amikor elmeséli azt, hogy elmesélte másnak azt, amit én már tudok, de elmondja, hogy pontosan mit mesélt neki. Tehát mondjuk "elmentem a dokihoz és elmondtam neki ezeket a rosszuléteket, amivel 2 éve szenvedek" helyett elmondja az összes két év orvosjárós sztorit, amivel amúgy képben vagyok, de meg kell hallgatni, hogy pontosan hogyan is mondta el.

    VálaszTörlés