2021. november 3., szerda

Technikai

Eddig a műszálas textilektől legalább annyira irtóztam, mint a műkörömtől, a harsány sminktől, a feldolgozott hústól (virsli, párizsi) vagy az edzőteremtől; mindez az én ízlésemhez képest túlságosan mesterséges, nem igazi, mű. Viszolygásom legfőbb oka azonban inkább az volt, hogy e képződmények a természetes helyébe kívánnak lépni, és úgy eladni magukat, mint valódiak. Holott az eredeti nyilvánvalóan mindig jobb, mint az utánzat. A műszálas anyagok tapintása és kinézete is sokkal rondább mint a pamuté vagy a gyapjúé.

Számomra viszont nemrég derült ki: ha az ember hidegben megy futni, akkor pont, hogy olyan cuccokat kell felvennie, amelyeket épp ésszel soha nem hordana, azaz 100%-ban poliészterből készült pólókat, nadrágokat. Nyáron még simán futottam egy pamut rövidgatyában és egy kiszuperált pólóban, de amikor lehűlt a levegő, én is bevásároltam ezekből a technikai cuccokból. Vakon hiszek a tömeg tapasztalatának, és ha így kell, hát így kell.

Megtapasztaltam milyen az, amikor egy lenézett ruhadarab sokkal jobban illik egy bizonyos tevékenységhez, mint értékesebb rokona. Próbálok analógiákat találni ehhez a jelenséghez az élet többi területéről: talán a foghúzás lehet ilyen. Kinek jutna eszébe kihúzatni egy egészséges fogat?! Fogszabályzáskor viszont gyakran ez a legjobb megoldás.

Múlt héten, amikor betegen feküdtünk a szállásunkon és csak orvoshoz (kétszer) és Covid-tesztre (kétszer) mentünk ki megizzadva, csatakosan, illetve amikor a hét vége felé bebugyolálva, jól felöltözve mégiscsak kimerészkedtünk a tengerpartra, felvettem az egyik technikai pólómat. És tényleg sokkal jobb volt, nem fáztam benne, hamar megszáradt, a nap végén kimostam, és reggelre már fel is lehetett venni, szóval tényleg baromi praktikus úgy a sporthoz, mint egy betegséghez. Boninak is fogok venni, ő is hajlamos megizzadni.

(Nem tartom be viszont azt az útmutatást, amely szerint harminc fokon kell mosni. Le is jött rögtön az egyik rózsaszín puma.)

21 megjegyzés:

  1. A merinói gyapjú sokkal tutibb (és 10x drágább), én kb csak abban megyek túrázni, síelni, futni, mert az is gyorsan szárad, télen fűt, nyáron hűt, nincs az a csúszós-tapadós érzeted és egyáltalán nem büdösödik! Valami pali tesztelte is, hogy 1 hónapig hordta ugyanazt a pólót és nem volt büdös, de erre azért nem vállalkoznék :) Mondjuk simán felveszem kétszer egymás után, ha a szükség úgy hozza.
    https://index.hu/techtud/2019/09/17/merino_gyapju_polo_ing_teszt/
    Nekem főleg Icebreaker cuccaim vannak, 5-6 éve használom ugyanazokat az aláöltöző felsőket, pólókat és tök jól bírják, de már a Decathlon is ráállt a merinói vonalra, csak azzal nincsenek tapasztalataim (szúrhat, hamar kilyukadhat stb).
    Remek nyaralás lehetett, remélem már meggyógyultatok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ò, én csak nemrég fedeztem fel a merinói cuccokat, és nem értem, hol éltem idáig. és föleg minek? Mert nagyon fázós vagyok, és ez igazi game-changer. Drága, de három réteg helyett elég egy és zokni, harisnya, trikó is van merinóiból. ès igen, hihetetlen, hogy mennyire nem büdösödik: én eddig egy hétig mertem hordani egy hosszßuujjút, de hamarosan tovább is fogom, mert semmi szaga nincs. Van, amelyik az elején kicsit szúrt, de pár perc múlva elmúlt. A férjemnek-fiamnak is vettem, abban voltak tavalyelött sielni és biztos vagyok benne, hogy a csemete végig abban volt, nagyon izzadós, és a cucc nem volt büdös :)

      Tamkó, a sós levegön biztos lerövidült a megfázásotok, ha otthon maradtatok volna, vszleg tovább tartana.

      Törlés
    2. Wow, köszi, csajok, reggel óta merinói fölsőket böngészek a neten :))) Ki fogom próbálni, bár nem hiszem el, hogy nem büdösödik be, illetve ha bebüdösödik is, hogy 30 fokon kijön a szag.

      Hóbelevanc, te melyik márkából vettél?

      Köszi, már jobban vagyunk, igen, mire dolgozni kellett, már meggyógyultam :(((

      Törlés
    3. A fiúknak Icebreaker, magamnak Dilling hétköznapra, Merino&More sportra. Én sem hittem el korábban, hogy nem büdösödik :)

      Törlés
    4. Köszi szépen. Végül az Icebreaker honlapjáról rendeltem meg két fölsőt, ezt: https://www.icebreaker.com/fr-fr/haut-manches-longues-col-rond-200-zone-seamless-/105188466S.html és ezt: https://www.icebreaker.com/fr-fr/t-shirt-manches-longues-col-rond-200-oasis-/104375436S.html

      Ha nem lesz büdi, az tényleg a világ csodája :))))

      Törlés
    5. Én is a merinoi gyapjút akartam ajánlani. Mindig azt hittem, hogy szúr, de a férjem, aki Norvégiában nőtt fel, a gyapjú elkötelezett híve. Ő mutatta meg, milyen hihetetlen puha, vékony dolgok vannak. A gyerekeknek már babakorukban is vettünk gyapjúbodykat, korábban el se tudtam képzelni, hogy van olyan is, amit bír a bababőr :)
      Csak a mosásra figyelj nagyon. Nekem anno az első gyapjúkesztyűmet sikerült befilcesítenem :)

      Törlés
    6. Igen, rendszeresítenem kell egy tárolót a 30 fokos cuccoknak, eddig ez nem volt a családi mosóprogram része egyáltalán. Köszi :)

      Törlés
    7. És gyapjúmosószerrel érdemes mosni őket gyapjúprogramon. Anyósom ezeket kézzel mosta, egy áldás a gyapjúprogram :)

      Törlés
  2. Nekem van Decathlonos ilyen gyapjú bugyim, túrázás miatt vettem, mert a fenekem nekem mindig fázott, és rohadt jó. :)) Meg a túrázós zoknik is, olyat már a gyerekeknek is vettem télre.
    Technikai póló is tényleg ezerszer jobb futni, mint a pamut, viszont nekem a pasim nem bír olyat hordani, mert szarrá dörzsöli izé a cicijét, vagy hogy mondjam, versenyeken láttam már, hogy pasik leragasztják, mármint a mellüket, ezért, hogy ne dörzsölje. :) Szóval Boni esetén nem tudom beválik-e.

    Amúgy eleinte én is abban futottam, ami éppen volt itthon, néha akár a gyerekek kinőtt cuccaiban is, de azért meg kell mondjam, hogy mégiscsak más, jobb, valóban erre tervezett cuccban. Amikor először vettem fel futásra tervezett pulcsit, megértettem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk túrákon azért kell nekem a hátizsákomban nagy méretű ragtapaszt tartanom, mert a zember mindig elfelejti, és aztán nekem sír, hogy felhorzsolódott a bimbi :D

      Törlés
    2. Böbe, mellbimbó a szó, amit keresel ;)

      Törlés
    3. Hát azt is, meg a bimbóudvart is, ha ennyire precíz akarok már lenni, de végülis úgy is értettétek. :)) Az én pasim azt mondta, hogy ő aztán nem ragasztgat, milyen már az, szóval ő pamutban fut.

      Törlés
  3. Megragadnám a lényeget. Hol lehet egyáltalán pamut cuccokat (és nem műszálasakat) kapni? Különösen zokni érdekelne...

    VálaszTörlés
  4. A múltkor arra jutottam, hogy annyira öreg vagyok, hogy én még akkor kezdtem sportolni mikor edzésekre a másra már nem használható cuccokat vettünk fel: régi póló, kinyúlt rövidnadrág. :) bezzeg most fél szekrénnyi technikai cuccom van, mindenféle mozgásfajtára más.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Ezt most veletlenul toroltek csak, bocsanat!! :)

      Csak annyit irtam, hogy en meg mindig a megnyult polokban futok + en utalom a 'tapulós lasztex nadragokat'! Nem is ertem, hogyhogy nincs többféle alternatíva?! Én treningalsot szoktam hordani, de olyan ritkan hordjak masok, ti mindig, minden korulmeny kozott szerettek ilyen tapulós edzőgatyat hordani? Pl. Felputtadt fájó has, vérzés, gymben olyan erogyakorlatok, amire a mogottem allo fiuk tuti megneznek hatulrol, fuggetlenul az esztetikai elmenytol (mindenkit megneznek) - nekem sokkal komfibb az esetek 90%-ban a treningalso es fütyülök rá, hogy nem divat!

      Törlés
    3. És pasiknak talán még bénább a tapadós gatya :)))

      Értelek amúgy, szerintem a (pamut) jóganadrágoknál nincs kényelmesebb viselet a világon, én otthonra is azt hordok. Futáshoz viszont tényleg praktikus a műanyag tapadós nadrág, már csak a zseb miatt is, ahová a telefont rakom (de hamarosan okosórát fogok használni - azért a világ összes pénzét el lehet költeni erre a hobbira is...)

      Törlés
    4. Van egy csomó nem feszülős tréningalsó is futáshoz (nekem is van belőle), az egyik kedvencem ami a vádlin kicsit szűkebb és emiatt soha nem akad bele semmilyen kiálló ágba például, de térdnél/combnál nem feszül egyátalán. Szerintem annyi sok opció van, mindenki megtalálja ami neki kényelmes.
      Inkább arra akartam utalni, hogy gyerekkoromban az elhasznált cuccokat hordtuk, most pedig direkt a sporthoz veszünk új ruhákat.

      Törlés
    5. Igen, vannak nem feszülős nadrágok is, de amúgy a feszülős, futásra tervezett nadrágok között sok kompressziós, ami szerintem nagyon hasznos tud lenni. Edzőterembe nem járok, és a kinti futást sokáig azért nem műveltem, mert zavart, hogy mások látnak, de valahogy sikerült ezen túllendülnöm. Meg találni olyan helyet, ahol szinte senki sincsen.
      Amúgy működő megoldás az is, ha valaki a feszülős gatyára ráhúz egy rövidnadrágot, ahogy a legtöbb pasi is csinálja hidegben.

      Törlés
  5. Family Maker: ne vedd am kotekedesnek, neked valaszoltam, de igazabol nem neked irtam a megjegyzest, hanem csak altalanosnak szantam. :)

    Egyebkent en pont ilyen treningalsokat hordok!

    VálaszTörlés