2024. szeptember 6., péntek

Kultúrsokk(ok)

– A suli előtt van egy buszpályaudvar, és én eddig mindig azt hittem, onnan hallatszik az az idegesítő, 10-15 hangjegyből álló dallam. Valahogy úgy, ahogy a francia vonatállomásokon is mindig ugyanaz a dallam szól a vonatok érkezésekor. Hát nem! Mint kiderült, az a ki- és becsengetés. Rettenetes! Értem, hogy valami vidám dallammal akarták kellemesebbé varázsolni a gyerekek iskolai idejét, de szerintem kevésbé lett volna béna egy sima csengő.

– Izgatottan kérdezgettük Bonitól, hogy mit csináltak az első órákon (eddig volt: francia, matek, fizika-kémia, angol, német, rajz, zene). Annyira passzol a francia szellemiséghez, hogy mivel foglalkoztak minden egyes első órán: megrajzolták és kidekorálták az előlapot és beragasztották a házirendet.

– Erről jut eszembe, hogy vért izzadtunk nyár elején, amikor beszereztük a papírboltban a sulis cuccokat. Ez is tipikusan francia jelenség: meg volt adva a legapróbb részletekig, hogy mi kell. Némethez pl. 96 oldalas, 24x32 cm-es piros füzet, törihez 48 oldalas A4-es sárga füzet stb., továbbá ilyen-olyan színű és méretű mappák, iratgyűjtők, dossziék, elválasztó lapok, rendszerezők – zipzárral, gumival, zsebbel, karral, anélkül...

– Amúgy nem olyan rossz dolog, hogy még a pubertás előtt kezdték el ezt a sulit a gyerekek, így van esély rá, hogy az elején komolyabban veszik az egészet és figyelnek. Boni olyan szent áhítattal készíti be esténként a másnapi cuccokat, hogy az valami elképesztő (és szerintem eléggé stresszel is, hogy nehogy a zöld füzetet vigye a lila helyett).

– Rögtön az első napon megkapták az órarendet. Péntek délután volt benne egy négyórás lyuk, amit több szülő is szóvá tett a szülői értekezleten. Nagyon meglepődtem, mert én automatikusan arra gondoltam, hogy máshogy ezt egyszerűen nem lehetett kisakkozni: ennyi gyerekkel, osztállyal, tanteremmel és tanárral! Másnap jött egy e-mail az igazgatónőtől, hogy sikerült átvariálni, és megszüntették a négyórás lyukat (így Boninak péntek délután nem is lesz tanítás). Tanulság: 1) érdemes bepróbálkozni, ha valami nem tetszik, 2) mert eléggé reaktívak, és figyelembe veszik a kéréseket.

– Egy óra az egy óra. Nem negyvenöt perc. Viszont nem számítják bele azt az időt, amíg a gyerekek átmennek az egyik tanteremből a másikba (egyik épületből a másikba), tehát végül is szerintem tényleg nettő negyvenöt-ötven perc egy tanóra, viszont ezt a lazaságot nem értem. Miért nem kalkulálják bele a születeket az órarendbe?!

– Mindenki kapott három gyomorforgató, mocskos, zsíros, gyűrött és ragacsos salátalevelekből álló tankönyvet (töri, francia, angol), Boniéit 4–5 gyerek használta már előtte. Meg sem kérdezték, nem akarjuk-e mi magunk megvenni neki. Természetesen ezt fogjuk csinálni, nekem nem lenne gusztusom ilyen hányadék könyvekből tanulni, már bocsánat, de ezekre tényleg nincs jobb szó. Ráadásul, és ezt most az X-generáció tagjaként mondom, szerintem érdemes a tankönyveket megőrizni későbbre (azt meg már végképp nem értem, ki tud aláhúzogatás nélkül tanulni?!)

– A tanári kar nagyon jó benyomást tett rám. Viszont nagyon érdekes, és ezt már az általánosban is megfigyeltem, ezek az emberek nem úgy mutatkoznak be a szülőknek, hogy (mondjuk) Jó napot kívánok, Horváth András vagyok, matematikatanár, hanem nemes méltósággal: Jó napot kívánok, Horváth úr vagyok, matematikatanár. Egytől egyik urazzák meg asszonyomozzák (Monsieur, Madame) saját magukat. Magyar füllel baromi szokatlan!

– A franciák bolondulnak a betűszókért. Eddig a következő kifejezéseket kellett memorizálnom:
  • CPE = a pasi, aki a kapuban áll reggel és ellenőrzi a későket
  • EPS = tornaóra
  • UNSS = kajaszüneti tornaóra
  • EMC = etika tantárgy
  • SVT = környezetismeret tantárgy
  • CDI = könyvtár

8 megjegyzés:

  1. a tanszerbeszerzést ne is mondd, az európai iskolában is ez van - de mi legalább nem kaőjuk meg augusztusban a listát, hanem minden tanár a saját óráján mondja/mutatja a gyerekeknek, hogy mit kell venni. van, hogy az első órán nem mondja, csak a másodikon. _minden nap_ megyünk valami füzetet venni, mert a gyerek szorong, hogy nem elég hétvégén... és ráadásul minden tanárnak más a kívánsága. naivan azt gondoltam, hogy mondjuk franciaórára ugyanaz kell, mint tavaly, de nem, mert más a tanár.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, akkor tudod miről beszélek :)) Mi július elején kaptuk meg a listát, ami központi, az egész évfolyamnak szól. Ezek után az egyes tanárok az első órán ezt-azt variáltak: valamit nem kértek, valami mást meg igen. Szóval mi is rengetegszer járunk füzetet venni :):) ma szegénykém olyan füzetet vitt az egyik órára, aminek a színe és a mérete jó volt ugyan, de a négyzethálók nagysága nem.... eléggé stresszelt rajta. Nem is értem, hogyan ronthattuk el, annyira figyeltünk pedig!

      Törlés
    2. épp az imént kaptam egy emailt az angoltanártól, hogy MILYEN SZÍNŰ és formájú mappa kell az órájára. kicsit befordultam, így a második héten ne csinálja már. de biztos jön még más. csak vááááá. :-D és igen, ez tök nagy stressz a gyereknek is, hogy jó lesz-e, és ha nem, akkor mikor lesz meg stb.

      Törlés
  2. Mi az, hogy kajaszüneti tornaóra? Most akkor melyik? :D
    Én kicsit irigykedem, hogy ilyen pontos listát kaptatok még hetekkel ezelőtt, mert mi meg egyelőre még egy hivatalos levelet se kaptunk, hogy Dani hova fog járni oviba (ettől függetlenül tudom, mert kisajtoltam belőlük egy emailt, de nem normális, hogy ez a rámenősség kell ahhoz, hogy 10 nappal (!!) a tanévkezdés előtt ennek az alapinfónak a birtokában legyek...).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)))) ebédszünetben mehet sportolni az, aki akar

      Törlés
    2. Ezt elképzelni sem tudom, ebéd helyett sport? Agy ebéd után? Milyen hosszú az ebédszünet?

      Törlés
    3. szerintem ez a 'menjünk ki focizni az udvarra' francia definíciója - én így értettem

      Törlés
    4. Azt hiszem ez úgy van, hogy ha kétórás az ebédszünet (Boniéknak ilyen 2x van egy héten) akkor kaja után lehet szervezett keretek között valamit sportolni. A sportágat elôre ki kell választani, és az egész tanévre el kell kőteleződni.

      Törlés