2024. augusztus 22., csütörtök

Vas

Alacsony a vasam, rendszeresen vastablettát kell szednem. Pedig próbálok odafigyelni az étkezésre (húsok, tojás stb.) de mégis. A vastablettával viszont van egy (illetve több) probléma: teljesen felborítja az emésztésemet, nevezetesen szorulást MAJD hasmenést okoz. Ilyan sorrendben. Épp ezért július elején arra gondoltam, hogy nem fogok egy tengerentúli utat még azzal is megbonyolítani, hogy vasat szedek közben. Ráadásul, gondolkodtam tovább, a vashiány főleg akkor okoz problémát, ha dolgozom, a folytonos fáradság miatt (bár ha vasat szedek, akkor is folyton fáradt vagyok...). Végigcsináltam az amerikai három hetet vas nélkül, majd eljöttünk Mo-ra, előtte viszont sikeresen otthon felejtettem a vastablettáimat.

Itt meglepődve vettem tudomásul, hogy azt a gyógyszert, amit szedek, csak vényre adják ki. Mivel Fro-ban simán kapható a patikában, nincs is orvosi rendelvényem, soha nem is kellett. Vettem tehát az itteni gyógyszertárban egy olyan vastablettát, ami vény nélkül is kapható (kevesebb vassal - na de majd többet veszek be egyszerre, remélem, nem lesz hányingerem, mert ez is egy mellékhatás sajna).

A vastabletta egyetlen dologgal nem összeegyeztethető: a futással. Tapasztalataim alapján ha futni megyek, azelőtt három nappal abba kell hagynom a vasat, különben... nos, hát volt már olyan, hogy Z. jött értem autóval, mert kétségbeesve hívtam, hogy ha nem tudok WC-re menni AZONNAL, baj lesz. Olyan is volt, hogy azt hittem: a baj meg fog történni, és ekkor valami csoda folytán az út mentén megláttam egy közWC-t (ismeretlen terep volt, nyaraltunk épp). Én még olyan gusztustalan török WC-nek még életemben nem örültem!

Száz szónak is egy a vége: amikor vasat szedek, nem tudom a heti két-három futást megcsinálni, ki kell váltanom valamelyiket (leginkább kettőt) úszással. És itt kezdődnek a bonyodalmak, mert az egészet meg kell tervezni, a családdal összeegyeztetni (az úszáshoz el kell vinnem a kocsit, suliidőben nem tudom Boni ebédjét menedzselni, az uszi eleve olyan hülyén van nyitva stb, stb.). 

És hogy miért írok most erről a rendkívül fontos problémáról? Mivel itt Mo-on is rendszeresen futottam és futok, gondoltam, majd ha augusztus végén visszamegyünk Fro-ba, egy hetet szünetelek, és addig úszni járok. Csak éppen most látom az uszi honlapján, hogy szeptember 15-ig bezárják az uszodát...!

Na de hogy ne húzzam már tovább ezt a hülye kis problémáról szóló felesleges posztot (ugyanakkor a hülye kis probléma miatt folytonos sakkozás az életem), végül is erre jutottam:

holnap délben: úszni megyek
vasárnap reggel: futni megyek MAJD beveszem a vasat
hétfő: Budapest
kedd-szerda: utazunk
csütörtök este: újra futás

És majd meglátom szeptember elején, mennyi lesz a vasam, de gyanítom, nagyon kevés. Egyszer ugyanígy nyár végén annyira alacsony volt az érték, hogy az orvos intravénásan akarta már adni. Persze egyébként utólag már látom, melyek voltak azok az alkalmak, amikor simán szedhettem volna. Pl. Amerikában az első két hét alatt, amikor nem futottam, viszont normálisan, rostdúsan étkeztem. De hát ezt nem tudhattam előre. 

Az ember szinte már várja a klimaxot!

8 megjegyzés:

  1. Welcome to my world ami a sakkozást illeti, bár nem a vassal. Kevésvasú ismeröseim mind infúzióznak, mert annyi problémát okozott nekik a vastabletta (nem szívódik fel, más cuccokat nem hagy felszivódni, stb), neked nem lenne ez opció? Szereted a májat? Nyammm :)

    VálaszTörlés
  2. Szívből ajánlom a SidarAL-t, semmiféle mellekhatás nincs, és valóban hatásos, vény nélkül kapható.

    VálaszTörlés
  3. Szia, nem tudom, mennyire vagy nyitott az alternatív gyógyászat iránt, pl. ismered-e a Schüssler sókat. Az egyik kifejezetten vashiányra (is) használható.
    Mutatnék róla leírást: FePO4 * 4H2O - vas foszfát. A Schüssler-sók közül a Ferrum phosphoricum vérszegénység (anaemia) esetére jelent megoldást, főként, ha nem használnak a vaskészítmények, vagy mellékhatásokat okoznak (pl. székrekedés, emésztési problémák), illetve ha a vaskészítmény elhagyását követően ismét romlik a vérkép.
    Üdv. Éva

    VálaszTörlés
  4. Ha úgyis itt vagy Magyarországon, akkor ajánlom szerezd be a GAL-tól a Laktoferrint.
    https://www.gal.hu/GAL-Laktoferrin-plus

    VálaszTörlés
  5. Kreuter Blut nevű folyadék mivel német biztos lehet kapni azon a környéken is. Nem okoz ilyen tüneteket

    VálaszTörlés
  6. Egyébként nem tudom, de a klimax nem szűtnteti ezt meg., Értem az elméleti összefüggést a menstruáció és a vashiány között, de a gyakorlatban ez nem így működik, hanem az ember bélrendszerének (meg mittudoménmég mijének) a felszívó képességétől függ. Persze biztos egyéni, de nekem nem csökkent a vashiányom.

    VálaszTörlés
  7. Azért érdemes lenne kivizsgáltatn is, mi okozza a vashiányodat.
    Nálam B12-felszívódási zavar volt a háttérben, mert a kettő osszefugg (a vashoz kell B12).
    Ami meglepő infó, hogy a kávé meg rontja a vas felszívódását, ezért vashiányosoknak nem ajánlott inni.
    És a vasinfúzió jó dolog, nincs semmi ilyen mellékhatása az emésztésre, én így kapom a vasat négyhetente.

    VálaszTörlés
  8. Én Sorbifer Durules-t szedek. Nincs mellékhatás, se hányinger, se hasmenés, se szorulás. Pont most járok a második üveg végén, kíváncsi leszek mennyire szívódott fel. 7 éve rettenetesen alacsony volt a vasam, akkor elkezdtem szedni, jó is volt, aztán újra csökkenni kezdett. Kiderült, hogy endometriózisom van, majd lett egy akut hasam, tele volt vérrel a hasüregem ( nem a tablettától) és azért nem tartottam a vas szintemet. Szóval érdemes lenne utánajárni mi az oka a vashiánynak, van e valamilyen rejtett vérzés. Nekem akkor eltávolították mind a két petefészkemet és azt mondta a doki, hogy ez nem 2 hete kezdődött…

    VálaszTörlés