2023. december 28., csütörtök

Kódolás és történelem

Végül Boninak programozható robotot vettünk karácsonyra. Még soha nem kapott olyat (legót, robotot, bármit), amihez kell táblagép vagy telefon, mert nem akartuk, hogy játszás közben is a képernyőt bámulja. Ugyanakkor tudtam, hogy eljön az a pont, amikor a telefonos (táblagépes) vezérlést már nem lehet megkerülni, és nagyon érett már annak a gondolata is, hogy belekezdjen, legalább valamilyen minimális szinten, a programozásba.

A kütyüzés része a dolognak pont olyan lett, amilyennek gondoltam: nem tud elszakadni a táblagéptől. Ma volt az első olyan nap, hogy eszembe jutott egyáltalán kötelezően megreggeliztetnem, mert különben pisilés-evés-ivás-fogmosás nélkül délig a kis mütyürjein dolgozik, és fél tizenkettőkor felkapja a fejét, hogy ja, ő most éhes, enni szeretne azonnal. Képzeljétek, a robotok (összesen tizenkétfélét lehet építeni) nagy részének összeépítési útmutatója is az interneten van, nem pedig papíron.

Sajnos a kódolás része nem egyszerű. Karácsonykor kétségbe is voltam esve, hogy basszus, nekem akkor ebbe most bele kell majd ásnom magam, hogy együtt kiderítsük, hogyan is működik az egész. De ehhez semmi kedvem. Fel nem foghatom, mi ebben a jó: beprogramozni egy robotot, hogy kerülje meg a karácsonyfát és álljon meg a kanapé előtt? Szerencsére valahogy sikerült rájönnie úgy-ahogy, most próbálkozással-hibázással-sikerrel előre haladva programozza a robotokat (de a karácsonyfát még mindig nem tudja megkerültetni velük). Amúgy ez egy teljesen más típusú tanulás, mint ahogy én tenném: én vennék egy könyvet, elolvasnám, kijegyzetelném, bevágnám a lényeget és gyakorolnék.

Megvettem neki az egyik gyerekeknek szóló Harari-könyvet is. Persze könyvet csak akkor olvas, ha elveszem tőle a táblagépet (ergo nem tud robotozni). Elolvastattam vele az első három (olvasmányos, közérthető, de való igaz, idegesítő tipográfiával készült) fejezetet, reménykedve, hogy kedvet kap hozzá – sajna csak a szemét forgatta, hogy őt nem érdekli a történelem, és azt számolgatta, hogy mikor programozhat megint.

Nem tudom, generációs vagy férfi/női agyi különbségről van-e szó, de én százszor inkább olvasok érdekes dolgokat a törtnelemről, mint hogy parancsokat osztogassak egy robotnak. Felmerült az a kérdés, amit most először meg is fogalmaztam magamnak, hogy ha már korlátlan hozzáférése lesz Boninak internethez/telefonhoz, viszont még nem lesz felnőtt agya (tehát mondjuk 16–18 évesen), akkor fog-e valami mást is csinálni a telefon nyomkodásán kívül? Hogyan veszik rá magukat ezek a fiatalok, hogy bármi mást csináljanak (tudván, hogy a felnőttek sem csinálnak nagyon mást)? Illetve arra is rá kellett, hogy jöjjek: manapság szerintem egy átlagos tízéves gyerek többet olvas mint egy átlagos középkorú felnőtt.


Én Bonitól könyvjelzőket kértem (és kaptam) karira

13 megjegyzés:

  1. Én szívesebben programoznék robotot, azt hiszem. :D Mi a neve amúgy, ha nem titok? Szívesen olvasnék róla többet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Beraktam a linket a jàtékhoz. Nem titok :)))

      Törlés
  2. Kedves Tamkó!
    Nekem is ajánlották, jó szívvel továbbajánlom az alábbi podcastot a "generációk közötti különbségekről". Marinéni
    https://www.youtube.com/watch?v=j7I7pr3kFrI&t=1395s

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Koszonom ezt a linket (bár nem nekem küldted) nagyon érdekes a beszélgetés!

      Törlés
  3. Nagyon érdekes, kiváncsi vagyok a fejleményekre. Mind a programozást, mind a géphasználatot illetően. Egyébként a programozás szeretetét én sem értem. Én megőrülök már attól is amíg az excelbe bepötyögöm a formulákat egy modellhez, szerintem tipikus rabszolgamunka. Hatalmas meló egy picike eredményért. (Amúgy én vagyok az egyetlen ember a munkahelyemen aki számológéppel a kezében dolgozik, egy-egy egyedi (máshova már nem kellő) számítást még mindig gyorsabb kézzel (sima kalkulátorral) megcsinálni mint külön képletet írni rá.
    És az is érdekes amit a kütyüzés vs olvasásról írsz. Bár azt gondolom, robotot programozni az nem igazi "kütyüzés". Az igazi kütyüzés az nálunk van, Youtube videok nézegetése pislogás nélkül, és mikor elvesszük tőle az eszközt akkor szétveri a házat (ma pl leszaggatta a karácsonyfa rögzítőmadzagjait).
    Szerintem a kütyüzés is kétféle (vagy inkább háromféle): 1. "okos" fogalkozás u.m. programozás, videojátékok, rajzolás - bár a szemet tönkreteszi és függővé lehet válni tőle, 2. kommunikáció, véleménycsere, információszerzés - miután az ember elszakadt az IRL élettől (pl én gyakorlatilag), és 3. "hülyülés" azaz vlogok, short videok, reklámok válogatás nélküli nézegetése.
    (FElla, aki továbbra sem bír a Google-lal).

    VálaszTörlés
  4. Ez izgalmas :) en is a fenti beszelgetest linkeltem volna neked, elgondolkodtato sok ponton.
    Azert is, mert bar gyerekkoromban tenyleg rengeteget olvastam, es bolcseszkaron vegeztem, megis ma mar ugy latom, hogy az olvasas a vilag megismeresnek egy meglehetosen passziv modja, sokkal izgalmasabb azzal parhuzamosan tevekenyen is felfedezni a dolgokat. Meg sok esetben egyszeruen gyorsabb is. Nyilvan en is meg az a generacio vagyok, aki ha valamit nem ert, egybol konyv (illetve hat google) utan nyul es rakeres, de ma mar messze nem az olvasas a tanulas egyetlen eszkoze, sot sokszor tul linearis is. Mondjuk az is igaz, hogy mennyisegileg meg ma is rengeteget olvasok, de sokkal toredezettebben (kattintgatva, ide-oda bolyongva, ebben-abban elkalandozva). Es hat ne feledjuk, annak idejen sokszaz eve az olvasastol ovtak a noket sokan, mert veszedelmesnek hatott, hogy mi mindent elkepzelhetnek ezek az olvaso nok…. 😉

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na de mennyivel "tevékenyebb" részvétel videon megnézni valamit mint elolvasni azt a valamit? Ez szerintem a regény vs belőle készült film esete, nem? Regénynél olyannak képzelem el a szereplőket amilyennek akarom, filmnél meg amilyennek a rendező akarja, nem? Vagy mit jelent a tevékenyen részt venni?
      Abban egyetértek, hogy én is ide-oda kattingatva szerzem meg az információkat, és így gyorsabb. De mi az aktív tanulás, ha az olvasás passzív?
      Én úgy látom, hog ypl a tanulást segítő internetes alkalmazások sokkal passzívabbak. Pl csak ki kell választani hogy 8x20 az mennyi, ott van a válaszok között a 160. De még rosszabb: csak rá kell klikkelni mondjuk a felszólító mondatokra a kínálatból, nem kell őket leírni.
      Jaj ezer ilyet tudok mondani.
      A kislányom játszik egy olyan video játékkal hogy lakásokat rendez be. Van 5 féle kanapé, azokból húz be egyet.
      Én annak idején rajzoltam magamnak bútorokat és azzal rendeztem be a papírlakást. És nem 5, hanem 45 féle kanapét is el tudnék képzelni.
      Hát melyik a kreatívabb? A mostani max arra jó, hogy sokkal hamarabb megunjon egy játékot és "keresse" az újabb és az újabb tartalmakat. Amiknek mennyisége végtelen, hiszen a sok hülye kretén ember (bocsánat) ingyen gyártja a Google, Tik-Tok és társai részére a tartalmat.

      Ah nem is folytatom, nekem ez az életem hogy harcolok a Youtube-al.

      Törlés
    2. A videonezes meg az olvasas mind2 passziv. Meg az applikacioban valasznyomkodas is. Mas csatorna ugyan, de egyik sem a tevekenysegen at tanit. Az aktivitas (ahogy te is irtad a peldat) pl. a rajzolas, vagy ha pl. gondolatokat osszeirsz/ csoportositasz es utana tovabb elmelyited egyesevel, de ugy, hogy nem lejegyzeteled, amit mondanak, hanem neked kell megtalalni/ha csoportban dolgozol, akkor kitalalni a definiciokat, vagy amikor kezedbe adnak egy szerelojatekot es megprobalsz magad osszeszerelni valamit - akar ugy is, hogy elotte valaki megmutatja, vagy elmondja, hol vannak a buktatok. Nagyon sokat tanultunk mi magunk is utanzassal, eszkozhasznalat-probakkal (pl. a beszed es egy csomo alap kepesseg is utanzassal tanulhato, amit mindenki igy tanult meg a fejlodese egy pontjan), csak mi ma leginkabb azt latjuk tanulasnak, amihez le kell ulni, es valakinek a beszedet/meseleset /felolvasasat kovetni -ez nyilvan nem fuggetlen az iskola formajatol, amiben felnottunk.
      En szoktam oktatni figyelemhianyos felnotteknek oket egyaltalan nem erdeklo temakat, ahol csak ugy lehet egyrol a kettore jutni, ha mindig valamit csinaltatok veluk. Ha elkezdem ugyanazt eloadni, harom perc utan mindenki mast csinal, tiz perc utan pedig kimennek az orarol. Ha viszont folyamatosan feladatokat csinalnak (valtogatva, hogy egyedul, parban vagy csoportban) mindig eljutunk a nap vegere oda, hogy tanulnak sokmindent (oltas mirol, ami elvileg nem is erdekli oket) es kozben a kooperacios kepesseguk is fejlodik. Marha faraszto oktatokent, sokkal egyszerubb lenne teleirt slide-okat felmondani X oraban, csak nulla lenne a hatekonysaga.
      Nem azt mondom, hogy ez jobb mint regen, csak azt, hogy minel fiatalabb valaki, annal kevesbe van mar ahhoz hozzaszokva, hogy uljon es hallgassa (esetleg olvassa) az okossagokat. Ahogy a Friderikusz podcastban is mondja a szakember, mi most eppugy itelkezunk efelett, mint a nagyanyaink itelkeztek arrol, hogy mi allandoan a tevet neztuk. Ami nekunk idegen, azt egybol rossznak is gondoljuk, pedig biztos, hogy sokfelekepp el lehet jutni ugyanoda, mar ha egyaltalan ez a cel -mert a vilag is mas (lesz, de mar ma is mas), mas kepessegek, informaciok kellenek a jo elethez.
      Egyebkent az iskolak is atalakuloban, nyilvan nem ket perc alatt, a rendszer nagy, nagy az inerciaja, de egyre tobb flexibilis osztalyterem, csoportmunkara alkalmas terek, alternativ foglalkozasok vannak (Olaszorszagban mindenkepp, ezt ismerem most legjobban), de nemhiaba hypeoljak Finnorszag iskolait sem, azok is ebben jok.
      Biztos van sok negativuma is ennek, de nagyon harcolni sztem nem tudunk ellene, elegge kesz tenyek ele vagyunk allitva, hogy ilyen “szépen” mondjam.

      Törlés
    3. Igen értem, én arra gondoltam, hogy az olvasás még mindig aktívabb mint a video nézés, mert el kell képzelni azt ami le van írva és, hogy egy bármilyen feladat (két szám összeadása akár) aktívabb úgy, hogy ha leírom (akár bepötyögöm az eredményt) mint ha kiválasztom a kínálatból.
      Én a magyar általános iskolában nem látok fejlődést, legfeljebb csak azt a lemondó lazaságot, hogy ha a harmadikos gyerek így-úgy kiolvas egy mondatot már 5-öst kap, mert a gyerekek fele még szótagokat sem tud olvasni.
      De nem hibáztatom a tanárokat, nem kaptak képzést ehhez a mostani legfiatalabb generációhoz.
      Közben végighallgattam a beszélgetést ( a könyvét is meg fogom venni ennek a pasinak úgy döntöttem) miközben a végtelenül monoton és hozzáadott értékkel nem bíró munkámat végeztem (melyhez azért kell diploma és nyelvtudás), és én nagyon elszomorodtam.
      Úgy érzem megtaláltam a választ (de nem a megoldást) arra a rpblémára amit én a kislányomnál látok: csak azt tudja, amit előtte közvetlenül begyakoroltunk. Ha úgy ír matek dolgozatot hogy sikerült pont azokat a típusú példákat gyakorolnunk amiket másnap kapnak, akkor sikerül neki, de 2 nap alatt már kiesik a fejéből. Pont ezt magyarázta ez a generációkutató a rövidtávú vs hosszútávú memóriával.
      Egyébként a tévénézéssel kapcsolatban picit máshogy látom, lehet hogy pont annyival vagyok idősebb? Az én gyerekkoromban napi 1x volt mese. És milyen mese! A gyerekem nem is tudja ma végignézni a Pom-pom, Vizipók vagy akármelyik mesét, mert túl lassú. Én végig tudom nézni az Alvin és a mókusok című fantasztikus kultúrcsemegét, ami legalább 10x (nem tudom a mértéket és a mértékegységet sem) olyan gyorsan mozgó képeket ad. Viszont a gyerekem már arról is elkapcsol 1-2 perc után és belenéz egy másikba és egy harmadikba és egy negyedikbe, majd kiköt a Youtube shorts-oknál ahol 18-20 éves fiatalemberek nyomdafestéket nem tűrő szavakkal egy tengerimalac IQ-jának megfelelő szintű épületes csevegést folytatnak. De abból sem tud egy "műsort" végignézni, hanem megy a következőre meg a következőre, a végén agresszívvá válik és tör-zúz. És látom mikor a szintén értelmiségi családból származó kis barátnői itt vannak, hogy viháncoláson kívül SEMMIT nem tudnak játszani együtt sem.
      Volt egy olyan disztópia, nem emlékszem a címére, ahol a nők már egyáltalán nem tanultak meg olvasni, hanem egy okostelefon szerűségen csak kattintgattak az egyes ikonokra, applikációkra, a napi dolgok, vásárlás, házimunka miatt.
      Én kb sajnos ezt vizionálom. Simán lehet hogy az oktatás megreformálódik és két generáció múlva megint megfelelő lesz, de a mostani 5-10 évesek ebből már biztos kimaradnak. De persze lehet hogy tényleg nem gond ami zajlik, hiszen nem lesz szükség nyelvtudásra mert van/lesz fordítóprogram és nem lesz szükség olvasni tudásra mert vannak/lesznek rajzos felismerhető ikonok. Hiszen nekem sincs fogalmam sem, hogy hogy működik az autóm, mégis tudom vezetni.
      De tényleg nem lesz ezekre szükség?
      Mert pont ennek a generációs beszélgetésnek sem ez volt a konklúziója.

      Törlés
    4. Hat a magyar altalanos iskola valoszinuleg nagyon gaz, tobb okbol kifolyolag, de leginkabb a jelen oktatasi szakpolitika (tegyem inkabb idezojelbe?) hozzaallasa es iranyai miatt. Meg ott is nehezen veszik fel a ritmust az iskolak, ahol erre van akarat, igeny es penz, szoval Mo tenyleg a szakadek fele tart. Vannak nagyon jo oktataskutatok, akik verik a veszharangot, csak rahatasuk nincs arra, hogy mi legyen az iskolaban/ az iskolaval.
      Amit irsz a kislanyodrol, az pont annak az egyuttmukodesi keszsegnek a hianya, amit mashol fejleszteni igyekeznek (foleg a tevekenysegek megvalositasi modjaval - csoportmunka, projektmunka). Es amire az elorejelzesek szerint a jovo munkavallaloinak tobbek kozott szuksege lesz. Aki lemarad, kimarad- marmint biztos, hogy az AI meg tarsai nagyon sok olyan munkat at fognak venni, ami automatizalhato, sematikus, ismetlodo. Akar a forditast (itt Tamko is irt errol nemreg), akar az olyan munkakat, amit te is irsz. De sztem akkor is az lesz a nyero, akinek olyan szintu a tudasa, a mivel szupervizionalhatja ezeket a folyamatokat, illetve a speci kiveteles eseteket meg tudja oldani (mondjuk a muforditas a sima technikai forditassal szemben). Ahogy a podcastban is volt, a valodi “irastudok” meg fogjak talalni a helyuket, a tobbieknek meg favagas. De ez mondjuk kb mindig igy volt a vilagtortenelemben, nem? Az ertelmisegi elit mindig keves emberbol all. Ma is, bar amiatt, hogy tisztabb az irodai “favagas”, mint a valos fizikai munka, az a benyomasunk, hogy kevesebben vegeznek favago munkat, de valojaban nem. Nagyon kevesen vannak, akik tenyleg valtozatos, szellemi munkat vegeznek hosszutavon, de mondjuk az emberek nagy resze erre nem is vagyik valojaban.

      Törlés
  5. Lassan úgy érzem, újra kell indítanom a blogomat, hogy ne Tamko blogjat "troll-kodjam szét" a problémámmal, de még annyit megengedek ide magamnak, hogy abszolut igaz, hogy kevesek végeznek valódi változatos szellemi munkát, de azért van különbség favágó munka és favágó munka között, pl. egy háziorvos favágó munkát végez az influenzákkal de mégiscsak komoly tudásra van szüksége, nem is hasonlítható össze egy Lidl árufeltöltővel. Én a saját munkámat, amit nagyon utálok, mégis messze messze magasabb szintűnek tartom mint mondjuk egy műkörmösét. Rengeteg mindentől függ, hogy mennyire végez az ember változatos szellemi munkát és nincs egyenes összefüggésben (feltétlenül) az ember képességeivel és ambícióival.
    Egyébként lehet, hogy én csak azért vagyok annyira frusztrált mert élő egyenesben nézem végig, hogy egy hosszú generációk óta értelmiségi család legfiatalabb tagja, hogyan válik prolivá és egyáltalán nem tudok mit tenni ellene. És ennek az az oka, hogy az interneten található, könnyen hozzáférhető X egységnyi tartalomnak talán ha 1%-a (lehet sokat mondok) értelmes, informáló, követendő, stb. a maradék 99% meg szenny. Egész az internet megjelenéséig meg lehetett védeni a gyerekeket ettől (pl. kivel barátkozik) innentől viszont nem lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nyugodtan trollkodd szét (nem trollkodod :))) és ha a blogodat újraindítanád, annak pluszban örülnèk :)

      (a munkahelyeddel pl. mi lett??)

      Törlés
  6. Milyen gyönyörű könyvjelzők! Üdv, Bernuska

    VálaszTörlés