2022. november 28., hétfő

Agymosás

Kapott Boni szülinapjára egy könyvet, egy jónevű, rangos díjakkal elismert gyerekkönyvíró egyik alapregényét. Nagyon kíváncsi voltam, úgyhogy még Boni előtt lecsaptam rá, és elkezdtem olvasni. Rögtön beszippantott! A könyvben állatok és emberek élnek egymás mellett, úgy értem, hogy ténylegesen két különböző helyszínen: az erdőben és a városban. A főszereplő egy sündisznó, aki mindjárt az elején gyilkosságba keveredik, és ezért a történet tulajdonképpen maga a nyomozás, amelynek során az állatok egy csoportja elutazik a városba. 

Már az elején megfogott a könyv hangulata, a humora, a szemérmes szerelmi szál. Megörültem, hogy rábukkantam egy színvonalas gyerekkönyvszerzőre, amikor hirtelen iszonyú béna fordulatot vett a történet.

A meggyilkolt borz egy titkos szervezet tagja volt, amely az állatok jogaiért küzd, és emiatt két gonosz ember megölte. A szimpatikus, jól induló sztori, ami talán alkalom lehetett volna arra, hogy elgondolkodtassa a gyerekeket az állatkínzáról és (talán) a ketreces állattartásról, nem elégedett meg ezzel, és egyenesen a húsfogyasztás elleni himnusszá akart válni.

Volt benne egy olyan mondat, amelyen teljesen kiakadtam, kiemelés tőlem: (az emberek) „bármit ehetnének, amit csak szeretnének: bazsalikomos spagettit, krumplipürét, négysajtos pizzát, málnatortát, omlettet, diós sütit, kókusztejes lencselevest, lekváros palacsintát, almát, körtét, barackot, gombát, paradicsomsalátát, croissant-t, pestós tésztát, vanílipudingot, epret, dinnyét, rizst, borsót, sütőtökkrémlevest, mogyorós csokit...és mindez nem elég nekik! Nem érik be ezekkel, ezért állatokat ölnek, hogy megegyék őket!

Nagyon kíváncsi vagyok, mit fog ehhez a vádló diskurzushoz szólni a húsimádó Bonim. Szerintem az író ezzel a sarkos kijelentésével elveszítette a jó ügy érdekében a témán esetleg elgondolkodni hajlandó olvasók egy részét. Ilyen jó ügy például a bikaviadalok vagy a libatömés betiltása. Ehelyett a könyv veszélyesen összemossa az állatkínzást és a húsevést, és két-három dologról mélyen hallgat, melyek:

1) Az ember mindenevő.

2) Bizonyos állatok szintén mindenevők, azaz nem az ember gyilkol egyedül a természetben (noha ebben a cuki kis könyvben minden állatka nyilvánvalóan növényevő).

3) Nem tartozik szorosan a témához, de logikailag idekívánkozik: nem láttam még olyan elvetemült állatvédőt, aki ugyanúgy kiállna a szúnyog (kullancs, légy, tetű, csótány, patkány stb.) mellett mint a malacok mellett. Diszkrimináció!

A könyvet egyébként sok nyelven kiadták, még magyarul is. És nemrég jelent meg a második része, ami állítólag egy másik fontos társadalmi kérdést érint, a szektákat és befolyásukat.

8 megjegyzés:

  1. nem tartozik szorosan a tárgyhoz, csak az utolsó bekezdésről jutott eszembe: Boni magyarul is olvas? (magától?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem! Kb. úgy olvas magyarul, ahogy a franciák betűzik ki a magyar mondatokat.

      Úgy gondoltam, jövő nyáron megtanítom valamennyire írni magyarul, de még nem dolgoztam ki a módszert (ha van ötleted, nyugodtan írd meg :))) Az a gyanúm hogy a hosszú vs. rövid magán- és mássalhangzók fognak problémákat okozni…

      Törlés
  2. Én egyszer felvetettem ezt egy harcos vegán barátnőmnek (nem minden vegán harcos, de ő igen), hogy a fogaink mindenevésre vannak kitalálva, és erre ő azt mondta, hogy meg lehet változtatni az evolúciós folyamatokat :)))
    Egyebkent en nagyon szeretem a zöldsegeket es a vegán ételeket, de az arany középútban hiszek - ritkán barmi hasonló témában elköteleződni 100%-osan. Ha mar kornyezetvedelem, engem a szeméttéma sokkal jobban zavar.
    Boninak jó lehet, hogy hall különböző véleményeket! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, gondolom kellene hozzá párezer év! :) De jogos, sztem ez egy jó érv, ezzel lehet már mit kezdeni – szemben ezzel a káros bűntudatkeltéssel és méricskéléssel, h ki mennyi húst eszik...

      Törlés
  3. Mármint ugyanez a szerzö irta a szektákról szóló második részt?? (hihi)

    Végülis sok jó beszélgetés elindulhat a könyv alapján, pl. hogy az állatvilágban is "gonoszul" szétmarcangolják egymást az állatok vagy hogy hogyan lehetne a nagyüzemi állattartás körülményein javitani. Vagy hogy vajon mennyivel egészségesebb a vegán étrend, ami a valóságban nem jelent annyival több zöldséget, hanem adalékanyagokkal mérgezett müsajtot, müvirslit és rengeteg glutént és vitaminhiányt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ugyanaz az író, ugyanazokkal a szereplőkkel!

      És igen, alig várom már, h Boni elolvassa. Kíváncsi vagyok, egyáltalán megakad-e a szeme ezeken a mondatokon. (a suliba menet rendszeresen látunk olyan feliratokat az utcán hogy HÚS = GYILKOSSÁG, kicsit már beszélgettünk az elvakultságról meg az egészséges táplálkozásról).

      Törlés
    2. Márminthogy ezek a feliratok graffitik? Vagyis magánszemélyektöl származnak? Itt is a stoptáblákon, a stop szó alá mindenütt ki van irva filctollal: eating animals.

      Törlés
    3. Na, akkor ez ugyanaz a banda :)) Itt kerítésekre, járdára stb. sima A4-es papírokat ragasztanak ki, rajtuk filctollal az üzenet.

      Törlés