2022. március 27., vasárnap

Járvány és háború

Olvastam egy színdarabot, amelynek az alapsztorija a következő: járvány dúl a világon; Kínából indult, és az idősekre nézve halálos. Az orvos, aki felfedezte a betegség ellenszerét, egyetlen feltétellel lenne hajlandó kezelni az ország vezetőit: ha azonnal és örökre lemondanak a háborúról, amit kirobbantani készülnek, és világbékét hirdetnek.

Döbbenetes, hogy ez az aktuális témájú színdarab 1937-ben jelent meg!

Nem árulom el a végét, bár úgy látom, a magyar kiadás nem kapható. Én francia fordításban olvastam el, és nagyon tetszett. Az álnaív főszereplő orvos jól rávilágít a háború abszurditására: azt várják el tőle, hogy egyrészt mentse meg az embereket a halálos kórtól, másrészt meg, hogy nézze végig, hogy ugyanezek az embereket halomra öletik.

Melyik parancsot tagadhatja meg tiszta lelkiismerettel?



3 megjegyzés:

  1. Karel Čapek...A harc a szalamandrákkal-t ismerve nem lepődtem meg.:)
    (Magyarul a Három színműben jelent meg, A fehér kór címmel. Ha jól látom, játszották is színházban?!)
    rhumel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Halló, emberek, a Vezérszalamandra valamennyi szalamandra nevében együtt¬működésre hív fel benneteket. Együtt fogtok dolgozni velünk saját világotok lerombolásán. Fogadjátok köszönetünket."

      Törlés
  2. Én mindig meglepődöm amikor valami - általam modern élet problémájának vélt - dologról kiderül, hogy már régen megírták.
    Nekem a legdurvább ebből a szempontból a Farenheit 451-ből, nem a könyvégetés (mert az mindig volt/van a történelemben), hanem ahogy éltek az emberek hogy egész napos TV show-kat néztek, vagy hogy is volt, már rég olvastam, újra kell majd olvasnom.
    Honnan tudta az író, hogy ez így lesz?

    VálaszTörlés