2021. október 15., péntek

Szülinap

 


– Nem akarsz meghívni pár kisfiút a szülinapodra? - kérdeztem egy hete, csak úgy a rend kedvéért, hiszen nemhogy nem akart soha senkit meghívni, de más szülinapokra sem szívesen megy, ezen kívül még nekünk is megtiltja, hogy elénekeljük neki a Boldog szülinapot c. opuszt.

Jó! - válaszolta egyszerűen.

Huh. Nem így terveztem. A szülinapja pont az őszi szünet első szombatjára esik, nem túl praktikus, ráadásul én még ilyet soha nem szerveztem, sőt, az egésztől borsózik a hátam! De érthető módon már nem viszakozhattam.

Gyorsan utánanéztem a neten, van-e még lehetőség szervezett szülinapra benevezni. Ez az én gyerekkoromban még nem létező kezdeményezés ma már nagy megkönnyebbülést szerez sok szülőnek, akiknek csak be kell fizetniük a pénzt, és a szervező intézmény (játszóház, múzeum, farm stb.) mindenről gondoskodik: a gyerekek szórakoztatásáról, a dekorról, a meghívókról, gyakran még a tortáról is. A környékünkön az egyetlen szóba jöhető hely egy modern múzeum lett volna, jópofa programmal, de sajna csak novemberre volt már hely (pont az én szülinapomra :)).

Úgyhogy elkezdödött Boni apjának a meggyőzése, hogy márpedig gyerekeket fogunk meghívni hozzánk, és nem, nem veszünk föl maszkot! Elég könnyen ment, ahhoz képest, hogy mire számítottam. Ezzel párhuzamosan Boni, akinek azt mondtam, max. öt gyerek jöjjön, rögtön nekiállt meghívókat gyártani (a végeredményt lásd fönt). Nem volt egyértelmű, hogy kiket akar látni, de azt tutira mondta, hogy a Louis nevű osztálytársát biztos. 

Másnapra kiderült, hogy Louis már hivatalos egy másik osztálytársuk szülinapjára, aki épp aznap tartja. Ilyen pechet! Boni nem szomorkodott sokáig, és nem tudom, miért, de épp azt az öt kisfiút választotta ki, akiket mi is szívesen meghívtunk volna. Lehet, hogy meghallotta, amikor az apjával erről beszéltünk? Nem tudom. Mindenesetre amint megvolt az öt név, kitöltötte a saját kézzel legyártott meghívókat, berakta őket egy-egy borítékba, megcímezte őket és másnap átadta az érintetteknek.

 
Kitöröltem a telefonszámunkat és a címünket

Utólag rájöttem, hogy nem kellett volna mindent ráhagyni. Csak az időpontot (15h–17:30) egyeztettük, minden mást ő írt be, pl. azt hogy kincskeresés is lesz. Most szervezhetek kincskeresést a lakásunkban! (???) Tulajdonképpen az a fura, hogy ezt a sajtpapírt a szülők komolyan vették. Az egyik apuka egy órával az átadás után jelezte, hogy a fia tud jönni, és hogy milyen ajándékot vegyenek. Erre mondjuk volt pont válaszom, mert egy régi szülinapon, látván azt a sok műanyag hülyeségeket, amit az a gyerek akkor kapott, elhatároztam, hogy mi mindig könyvet fogunk vinni, és azt is fogunk kérni.

Az öt kisfiúból úgy tűnik, három biztosan jönni fog (már amennyire biztosat ezekben az időkben lehet tudni...), egy nem, egy pedig nem tudja. Le kellett beszélnünk Bonit arról, hogy utólag egy másik kisfiút hívjon meg ahelyett, aki nem tud jönni, ő ezt nem érzi gáznak. Már bevásároltam egy csomó csokit, bonbont, dekorációt, gyertyát, úgy tervezem, hogy még a tortát is megcsinálom jó előre (és lefagyasztom) hogy ne legyen kapkodás a végén. Totálisan kezdő vagyok a nyolc-kilencéves kisfiúk szülinapi buliztatásában – van valami ötletetek, hogy mit csináljak? Vagy hogy mit NE csináljak? Mindenképpen szeretnék valami tervezhető játékot, többet is akár, nehogy a végén tébolyult zombik kardozzanak a nappalinkban. Tudom, hogy illik adni a végén kis zacskócskákban valami ajándékot a résztvevőknek. Tudom, hogy a szülők nem maradnak, tehát velük nem kell számoli. De bevallom, eléggé kiver a víz, ha arra gondolok, hogy (minimum) négy gyereket (amelyikből az egyik Boni!) kell két és fél óráig szórakoztatnom franciául. Jajaj!

A mamám kérdezte Bonitól a múltkor telefonban, hogy és kislányok is lesznek? Nem értem, melyik bolygón él az én fiam (akinek gyakran fogalma sincs délután a suliban, hogy milyen színű kardigánban ment el reggel, így időtlen időkig keresi az övét), mert ezt válaszolta:

Nem tudom!

 Franciások, mennyire könnyű/nehéz nyolcéves gyerekeknek kitalálni, hogy hová rejtettem a következő jelet?

32 megjegyzés:

  1. A kincskeresés a legjobb! Az évek során az volt a legnépszerűbb program, egyben a legegyszerűbb (mi holdkő keresésnek hívtuk, mert űr tematikájú volt a szülinap): alufóliába csomagoltunk és eldugdostam a lakásban mindenféle apró játékot, leginkább olyanokat amikkel már nem is igazán játszottak. Legalább azok is „újrahasznosításra” kerültek és nem kellett a youth centerbe vinni. Imádta minden gyerek. Ebből lehet extra luxi játékot csinálni ha egy lakás alaprajzon bejelölöd X-el a helyeket (ilyet hétköznapokon is szoktunk játszani, már megvan a kézzel rajzolt alaprajzunk és fénymásolunk belőle) esetleg ha sok időd van akkor írhatsz szöveges útmutatókat. Vagy ugyanezt meg lehet oldani a parkban is, úgy nem a lakásban rohangálnak vég nélkül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ááá, köszi!! Sajna nem lesz időnk a parkba kimenni, szóval itthon kell megoldani. Én egyébként úgy gondoltam, h egyetlen kincset kell megtalálni, de jó ötlet ez a több is. Alufólia szuper :))) Alaprajz, feladatok megoldása (szappanos vízben kulcs megtalálása, telefonon felhívni valakit), ilyesmire gondoltam, hogy eljussanak a Célig.

      Törlés
    2. A több kincs szerintem azért jobb, mert senki nem érzi hogy nem kapott semmit. Ha 1 kincs a jutalom, azt nyilván a szülinapos kapja és a többiekben maradhat tüske. Vagy nem tárgy lenne a Cél?
      Képzeld, pár éve átálltunk az ajándékok helyett arra, hogy valami eseményt kérnek a kölkök a barátaiktól. És így kaptak már mozijegyet, uszodát, ottalvós bulit, trambulinozást, stb. Persze azzal együtt, aki adja. A szülinapra kézzel készített ajándékutalványt adnak és aztán valamikor később megbeszéljük mikor tudjuk összeszervezni és beváltani.

      Egyébként mintha éreznék a soraidon várakozást és izgalmat :) Gondolom neked is elindult a fantáziád.

      Törlés
    3. Jaj, nem, púp a hátamon, és izgalom, hogy jól érezzék magukat (és a kis antiszoc Bonim ne rontsa el....)

      Én arra gondoltam, hogy a bonbonos kis zacsit (amit a végén hazavisznek) fogják megtalálni EGYSZERRE, de most hogy írod, lehet h jobb, ha különböző helyre dugom őket.

      És az esemény nem túl macera a szülőknek? Bevallom, nekem sokkal könnyebb lenne fordított esetben egy könyvet levenni a könyvesbolt polcáról.

      Törlés
    4. Dehogynem! Sokkal több macera, épp ezért mindenkinek azt szoktuk mondani, hogy hozzanak könyvet/Legot/stb vagy pedig ilyen utalványt. Érdekes módon 1-2 kivétellel ezt szokták választani és még mondják is, hogy milyen jó ötlet (ráadásul a gyerekek is emlékeznek rá, ellentétben a műanyag hülyeségekkel amit mondjuk 4 éve kaptak az egyik osztálytársuktól). Sőt, mostmár ilyeneket is adunk másoknak, persze miután megkérdeztük hogy mit szólnának hozzá.

      Én már alig várom, hogy pár év múlva maguknak szervezzék a bulijukat, mi pedig elhúzzunk itthonról amíg szétszedik a lakást (már ha házibulit csinálnak)

      Törlés
  2. Amikor még régen tartottunk itthoni szülinapot a gyerekeknek, akkor többnyire amire nem volt gondunk, az a szórakoztatásuk volt, remekül elvoltak egymással és a lakásban található játékokkal. Etetni őket sem volt bonyolult, simán elvoltak pizzával vagy egyszerű szendvicsekkel és sütivel. A legnehezebb rész talán a rendrakás voltn, de egyébként meglepően jól
    lekötöttek egymást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor neked nem olyan gyerekeid vannak, mint Boni :)) volt már ajtórácsapás a meghívott gyerek kezére, üvöltve nyargalászás fel-alá egy másik meghívottal... (nem szülinap alkalmából) nekem ehhez nincs cérnám, mindenképp iránytani kell őket.

      Törlés
    2. Dehogynem olyanok, sőt, olyanabbak, Andris Down-szindrómás és az összes barátja-osztálytársa értelmi fogyatékos, a legsúlyosabb gyerekbuli emlékem, amikor az égedelem rossz vendégkosfiú, Balázska a vécére magával vitt egy labdát, a többit inkább találd ki, hú, én akkor mondtam, hogy itt nem lesz több buli! 😃

      Törlés
  3. Ohh, az en lanyomnak is 23-an lesz a szulinapi bulija :) majd gondolok Bonira.

    VálaszTörlés
  4. A fiús bulihoz sajnos nem tudok hozzászólni, de teljesen átérzem, amit írsz. Nekem egy rémálom volt minden évben, mert azért nem annyira jó a franciám. Ez most megkönnyebbülés itthon :)

    Amire rájöttem közben, az az, hogy jobb, ha a kis csomagban csak édesség van. Eleinte vettem aranyos ceruzákat, füzeteket, ékszereket, de aztán rájöttem, hogy így (is) lesz mindenkinek millió ilyen kis kacatja, a szülők nem annyira örültek ezeknek.

    Képzeld, nekem meg amikor kérdeztem, milyen ajándék lenne jó, rengetegen azt mondták, hogy bármi, csak könyv ne :(

    A maszk kapcsán: legalábbis a faluban, ahol laktunk, ilyenkor az ünnepelt szülei mindig maszkban voltak, a gyerekek meg nem, hiába volt kötelező a suliban. Nekem, mint félős szülőnek, ez egy megnyugtató gesztus volt részükről. Talán egy ilyen megoldás Z-t is megnyugtatná, nem tudom, mennyire tiltakozott. (Tudom, hogy Bonin nem lenne, szóval tulajdonképpen mindegy, de én az alapján, amiket írsz, sok ilyesmihez hasonlóan állok, mint Z, és engem az is megnyugtat, ha csak rajtam van. Olyan, mint valami védelmi vonal, akkor is, ha tudom, hogy nem sok értelme van, ha a gyereken nincs)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, de jó, h írod, köszi. Épp most néztem a Flying Tigerben (grrrrrr) az egyeurós műanyag dinoszauruszokat, de nem vitt rá a lélek, h megvegyem felesleges kacatnak. Akkor édességet rakok majd én is.

      Jéé, hogy könyvet nem akartak. Hát döbbenet.

      Végülis Z. elfogadta simán, hogy nem lesz senkin maszk, szóval most örülök. Sőt, legnagyobb meglepetésemre ő maga javasolta Boninak, h hívja meg azt a kisfiút is, akiknek a szülei oltásellenesek. Ennek mondjuk pont ÉN nem nagyon örültem (azért mindennek van határa), de most már mit lehet tenni. Ő az aki lehet h nem is jön el.

      Amúgy képzeld, hétfőtől nem kell maszk a suliban Boniéknak! Szinte napra pontosan egy évig hordták (Z. szerint ne nagyon beszéljek múlt időben...).

      Törlés
  5. Nem semmi, hogy ezt bevállaltad. Remélem jól fog sikerülni. Én csak szabadtéri programot mernék bevállalni, de majd meglátjuk mi lesz jövő májusban. (Az ideit - szerencsére (?) - elvitte a Covid.
    Érdekes én pont az édességnek nem örülnék. Inkább az 1 eurós dinoszaurusznak. (Ha már úgyis valaki legyártotta...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :)) remélem én is. Szabadtéren tényleg sokkal könnyebb lenne!

      Jogos. De ezek a franciák annyira édesszájú népség, nem akadnak ki egy kis bonbonon :)) (nekem is fura)

      Törlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. juj, állandóan a régi emlékeimet triggelered elő :))) drukkolok neked és együttérzek veled, meg minden!!!! :))))

    VálaszTörlés
  8. Összeraksz egy szabadulószobát nekik sok rejtvénnyel? Akkor minden ajándék amit megtalálnak az közös lesz (mármint mindent közösen kell megtalálniuk)? Boni sok tulajdonságában nagyon erősen emlékeztet engem a kicsi Á-ra :)

    Csinálhatsz olyat is hogy egy dobozba beleteszel rengeteg apró holmit kavicsot fokhagymát hagymát kockát kiskanalat zsebkendőt satöbbi, és úgy kell kitalálniuk hogy mi van a kezükben hogy nem látják. Minden kitalált tárgy érhet egy pontot, és a csapat összesen annyi pontot kap, ahány dolgot kitaláltak. Mondhatod azt hogy mindenkinek legalább ötször kell próbálkozni. A pontokból csinálhatsz sávokat, ha kevés pontot érnek el akkor a következő feladat kevesebb segítséggel juthatnak el, ha sok pontot érnek el akkor több segítséget kapnak hozzá, vagyis a következő feladat ig való segítést nyerhetik ezzel a feladattal. A történet akár lehet valami olyasmi is hogy Bonnie tortáját elrabolták, és bezárták a szekrénybe És neki kell az elrabolt tortát kiszabadítaniuk, hogyha enni akarnak belőle.

    VálaszTörlés
  9. Csinálhatsz titkosírással szöveget amit hogyha meg fejtenek akkor tovább jutnak a következő feladathoz, csinálhatsz valami ügyességi feladatot, Ez lehet testi vagy logikai ügyesség is. Például olyasmi hogy anélkül hogy személyesen hozzá érnének egy tárgyat helyezzenek el máshová különféle segédeszközök segítségével

    VálaszTörlés
  10. A meghívó pedig szuper jó, Én biztos nem mondtam volna nemet rá :)

    VálaszTörlés
  11. Martine: húú, igen, köszi, ilyesmi rejtvényekre, feladatokra gondoltam!! Csak olyan nehéz így, hogy FOGALMAM sincs, milyen egy nyolcéves ÁTLAGOS kisfiú, én csak Bonit ismerem! :))

    Nem mondod :) És Á. is későn kezdte a barátokkal szülinapozást?

    VálaszTörlés
  12. Azt hiszem, a 10 születésnapja volt az első amire barátokat hívott, miután én megkérdeztem tőle :) És utálja ha éneklünk neki, kifejezetten azt szokta kérni hogy ne hívjunk meg senkit a születésnapjára.

    Én úgy sejtem hogy a legtöbb ilyen korú kisfiú szereti az izgalmas, rejtélyes dolgokat, szeretnek leküzdeni akadályokat, szeretik megmutatni maguknak és a többieknek is hogy erősek vagy furfangosak vagy okosak, ügyesek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A leírás abszolút illik Bonira - remélem, a többiekre is! Azt remélem, hogy az okosóra és társai iránti rajongásuk nem homályosította még el a kézzelfogható rejtélyek (bealufoliázott kincsesláda - ezt tuti meg fogom csinálni) iránti szenvedélyüket.

      (unokatesóm tanácsa pl az volt, hogy nehogy előkerüljön valahonnan egy mobiltelefon!)

      Nagyon köszi Martine :))))

      Törlés
  13. Nálunk a Húsvéti Nyúl szokott ilyen komplex feladványokat kitalálni.
    Legutóbb a mazegenerator.net oldalon labirintust nyomtattunk, abban betűket helyeztünk el, a helyes útvonalon haladva össze lehetett olvasni a következő helyszínt. (a többi útvonalon is voltak betűk, hogy ne legyen egyértelmű).
    Morze kódot is jól lehet fejteni, vagy a lakásban készített fényképek vezetnek annyi nyom-cetlihez, ahány gyerek részt vesz (kanapé jobb hátsó lába, állólámpa búrája, mosdó alatti csőkanyar, hogy csak részletek látszanak és ott van egy-egy üzenetrész eldugva), találós kérdések, amik újabb célokat határoznak meg (füle van, de nem hall, csőre van, de nem csipog, forró vizet tart a hasában... teáskanna).
    Illetve színkódok is voltak már, össze kellett gyűjteni (akkor a kertből) mindent, amin egy bizonyos színű szalag volt (de itt is lehet egy színkód a lapon, aztán a szalagokon betűk és kirakják a megoldást belőle.
    Ezek talán házilag könnyen kivitelezhető, nem nagy anyagigényű feladatok.
    Szülinapi bulin az is jó játék, sok nevetéssel, ha egy dobozka van becsomagolva (benne mondjuk szintén egy nyom), több réteg papírba, vagy kis doboz, nagyobb doboz, madzaggal, papírral, leragasztva...és az első gyerek kesztyűt, sapkát, sálat vesz, abban kezdi a kicsomagolást, mindenkinek van rá 30 másodperce, aztán az egészet továbbadja a következő gyereknek, akinek ismét fel kell vennie a sál-sapka-kesztyűt és bonthat tovább...

    Kint a természetben egy tojásosdobozzal a kézben lehet sétálni menni, ahol a tetőbe be van ragasztva egy papír, amin pl termések képei láthatóak és gyűjteni kell a megfelelő mélyedésbe mindegyikből, vagy színek, és azoknak megfelelő bármit (virág, levél, kavics, bot, homok, moha...) kell beletenni.

    Sok sikert és jó szórakozást kívánok! A.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Woooow, szuper, köszönöm az ötleteket!! Ezt a labirintusvarázslót nem ismertem, milyen praktikus! Fönt a posztban bemásoltam, amit csináltam, ez egy 12x12-es labirintus, remélem, nem túl könnyű nekik?? (talán megértetni a feladatot nehezebb lesz)

      Törlés
    2. hú, de szuper ez! szerintem ha azzal kezded, hogy jussanak ki a labirintusból, és a nyomvonalon olvassák össze a betűket, akkor meg fogják érteni! egy 10 évesen teszteltem, neki tetszett, bár elég könnyen rájött :)

      Törlés
    3. De jó fej vagy, köszönöm :))) Lehet h csinálok egy nehezebbet, mert ha megértették a feladatot, akkor tényleg túl könnyű ez.

      Törlés
  14. Én érdeklődni szeretnék, hogy volna-e felesleges meghívó, gyerekként imádtam volna egy ilyen bulit. Ígérem jó leszek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-))))

      Én is csak pislogok, hogy mi minden létezik ma már, ami a mi gyerekkorunkban még nem.

      Törlés
  15. Megfejtettem a labirintust! Nagyon büszke vagyok magamra :D
    Szerintem eggyel több bejárat esetleg jó lenne, de nehéz megítélnem, hogy gyerekfejjel is ilyen gyorsan eljut-e az ember a megfelelő következtetésig...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :))) Asszem ez csak olyat tud, amin egy bemenet van. De egy kicsit bonyolítok majd rajta.

      OLyan nehéz így, amikor az ember csak a saját fejével tud gondolkodni. A kódfejtő játékot, amit kitaláltam, a férjem tegnap este NEM TUDTA megcsinálni...!!

      Törlés
    2. ezen kettő van itt a képen, nem? :D

      Törlés