2025. november 18., kedd

Minden egyre jobb, vagy minden egyre rosszabb? (18. nap)

A napokban többször is beszélgettem francia gimnáziumi tanárokkal. Szegények folyton panaszkodnak, pedig innen (névtelen fordítóként) úgy tűnik, hogy a szakmájuknak van értelme (ellentétben az enyémmel): nevelni, tudást átadni, gondolkodni tanítani! Sőt, még Boni szemszögéből is: neki is nagyon fontos, hogy milyen egy tanár és hogyan tanítja az adott tantárgyat. De mégis, akikkel én beszélek, azok rendszeresen panaszkodnak, mégpedig arra, hogy 1) egyre rosszabbak a gyerekek: műveletlenek, nem tudnak koncentrálni, udvariatlanok, nem olvassák el a kötelező olvasmányt, 2) semmiféle segítséget nem kapnak az igazgatóságtól, azaz egyedül kell megoldaniuk a fegyelmezést (főprobléma a telefon), miközben elárasztja őket az adminisztráció, és 3) kevés a fizetésük.

Két mondat ragadta meg a figyelmemet, az egyiket egy fizikatanár mondta: Ma már a gyerekek 92%-a leérettségizik. Először nem is fogtam fel, hogy ez is panasz. Én naiv, azt hittem, ez olyan, mint amikor azt mondjuk, hogy ma már a gyerekhalandóság 3%, szemben a száz évvel ezelőtti 20%-kal (most csak mondtam két számot). Aztán ahogy mondta tovább, leesett, hogy nem tapsolnom kellene (basszus, de okosak a francia fiatalok!), hanem felháborodnom (basszus, de alacsonyak a francia érettségi-követelmények!). 

Értem amúgy mire gondol, de szerintem akkor sem lehet így érvelni, ez nonszensz. Nem tudok elszomorodni egy láthatóan jó eredményen, inkább akkor mondja azt, hogy míg régebben tudni kellett a körpályán mozgó testet (vagy mittudomén) ma már csak az egyenes pályát kell tudni (például). A zongoratanárnő panaszkodik jól, ő azt mondta a múltkor, hogy a Schubert Op. 94-es sorozat III. darabját, amit épp most tanul Boni, már nem nagyon tudja adni a hatodik évben, holott régebben mindig így csinálta. Na, ez egy szép, logikus panaszkodás!

A másik lesújtó (vagy fölemelő? honnan nézük) diagnózist egy irodalomtanárnő adta: Ma már a gyerekek túl jó jegyeket kapnak (les enfants sont surnotés). Állítása szerint négyet le kell vonni minden gyerek jegyéből, tehát a 16-os csak 12-est „ér”. Ennek megint semmi értelme! Nem lehet úgy csinálni, mintha létezne egy univerzális és minden korban érvényes osztályozási rendszer, amitől a mai tanárok, mélységesen elítélendő módon, eltérnek. Ha egy franciadolgozatra egy tanár 16-ot ad (de húsz éve szigorúbb lett volna, és 12-t adott volna), akkor az: következmény, amelynek oka megint csak az, hogy a követelmények csökkentek. 

Jönnének csak el Magyarországra, látnák azt a sok, kitűnőre érettségiző magyar gyereket! Az én időmben ez tényleg ritkaságnak számított.

8 megjegyzés:

  1. Jót mosolyogtam ezen a "szép, logikus panaszkodáson" :))

    VálaszTörlés
  2. Nekem is az egyik kedvenc témám ez, hiszen Z generációsokkal dolgozom együtt (X-ként) és Alfa generációst kellett volna nevelnem (teljes kudarc). Még mindig nem hallottam, olvastam (pedig keresem) egy (vagy több) valós szakértőnek a véleményét erről az egészről. Igen, én is láttam olyat a közvetlen környezetemben, hogy a közepes gimiben, gyenge-közepes tanuló gyerek 11-ik osztályban úgy dönt hogy mégiscsak akar majd továbbtanulni és 3 hétnyi közepes-laza tanulással két darab előrehozott érettségit tesz 96-98%-os eredménnyel. Én nem tudtam volna anno 11-ben (3-ik gimiben) előre érettségizni semmiből. Hogyan is? És azt is látom, hogy a szintén Z generációs kollégáim fényévekkel gyorsabbak és hatékonyabbak nálam, pedig ők is az a korosztály akik nem "terhelték túl az agyukat" holmi könyvek lapozgatásával. És basszus már arra gondolok, hogy ez az ő előnyük, hiszen - velem ellentétben - nincs annyi gondolat a fejükben ami lelassítaná őket, tehát gyorsan tudnak dolgozni én meg mindent úgy átgondolok (minek is?). A tanulással kapcsolatban is, úgy látom hogy ma már az a divat, hogy az egyetemi előadást 1,5x-ös sebességre felgyorsítva végighallgatják, mejd másnap levizsgáznak. Én még napokon át reggeltől éjszakáig tanultam 1-1 vizsgára, és nekem az kellett, anélkül nem ment volna (legfeljebb iszonyat mázlival, improvizálva).
    Az Alfa generációról a Tik Tok-ról és a Caht gpt-ről inkább nem nyilatkoznék, nem tudom hogy is lesz ez, hogy lehet nulla tanulással végigmenni az iskolán (illetve, hogy mi értelme van). Nem tudom, hogy itt Magyarországon vannak-e olyan gyerekek mint Boni (értsd. olvas, nem telefonozik) és hogy valaha élőben látni fogok-e ilyet, vagy a gyerekem fog-e találkozni hasonlóval és hogy melyikük fogja jobban megállni a helyét a jövőben (általánosságban, úgy értem). Ha a klíma és a világpolitikai helyzetre gondolok, akkor tökmindegy, pozitív szcenárióban, fogalmam sincs. (FElla).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát akkor folyt köv. úgy 20-30 év múlva, és megbeszéljük!! :)) Amúgy szokott panaszkodni Boni, hogy túl szigorúak vagyunk (nincs telefonja) és túl sokat követelünk (többet mint a suli). Azt szoktam neki mondani, hogy ez azért van, mert ezt gondolom jónak, és hogy azt hiszem, hogy hosszú távon ez az ő érdeke. Erre vissza szokott kérdezni, hogy:

      – De mi van, mama, ha kiderül később, hogy nem volt igazad?

      Tök jogos, nem? Ezért erre azt szoktam mondani, hogy ha 20-30 év múlva úgy látjuk, hogy másképp kellett volna csinálnom, akkor VESZEK NEKI EGY KOCSIT :-DDD

      Törlés
    2. Most utána kellett nézzek (mindig elfelejtem), és én a X generació és 'millenials' között vagyok, de képzeld, Fella, én is gyorsítva nézem a szakmai videókat, mert kinek van kedve mindent Ádámtól-Évától kezdeni, szakmai videókban annyi a sallang és affektálás, majd lelassítom az érdekes részeknél. A chatgpt meg annyira szuper, én rengeteget kérdezek tőle (mostanában egészégügyi kérdéseket). Sokszor úgy, hogy minden szakmai forrást kiíratok vele (és az orvosi cikkeket is megnézem néha) és a logikai bukfencekre is rákérdezek (olyankor kijavítja magát).
      Én egyébként a mai huszonéveseket annyira ügyesnek látom az irodánkban, keményen dolgoznak és elkötelezettek, de a jogaikért is kiállnak (helyesen, és nálam jobban).

      Törlés
    3. Tamkó, még szerencse, hogy beveszi a kocsit, Boni, én azt mondanám erre a helyében, hogy arra nincsen szükségem, a kocsi az olyan 20.század!! :)

      Törlés
    4. Jaj ez mennyire cuki. (FElla)

      Törlés
    5. Zenjebil, tényleg :-DDD erre nem is gondoltunk.

      És igen, a szakmai videók (e-mailek!!!) tartalmának jó nagy százaléka tök felesleges. :)))

      Törlés
    6. Igen el kellett volna magyaráznom. Én videoból egyáltalán nem tudok tanulni, vagy megérteni új dolgokat, kizárólag leírásból vagy slide-okból. Amikor egyetemre jártam azért ültem bent az órán hogy jegyzeteljek és a jegyzeteimből tanultam. Nekem ha valaki csak úgy elmond valamit, az nem marad meg.
      Ami a ChatGPT-t illeti, élni sem tudnék már nélküle. Annyira sok kutatást (research) kellene végeznem, hogy mindig azzal kezdem, hogy ő adjon választ és utána indulok el a források alapján. Viszont általános iskola 5-ik osztályban a felatatokat azzal csináltatni? Fogalmazás, matek, nyelvtan stb. Szerintem ennek nem lesz jó vége.
      Igen ezt a magukért kiállást már hallottam én is, annyira nem tapasztaltam. Esetéeg annyiban, hogy az összes "szemét" amit senki nem akar megcsinálni az rám hullik mivel én úgysem tudok elmenni sehova.
      (FElla)

      Törlés