2023. március 26., vasárnap

Uborkaszezon

Nem mehetek el szó nélkül a miniatűr, de annál forradalmibb életmódváltásom mellett. Noha talán eddig sem ettem sok szemetet, a reggelijeim évek (évtizedek) óta édességből álltak: piritós lekvárral, keksz, croissant, péksütik, kalács, palacsinta stb. Még akkor is, ha a szállodai terülj-terülj asztalkám roskadozott a sós dolgoktól és zöldségektől, mindig megmaradtam e francia szokás mellett, hogy a reggeli tejeskávé mellé kizárólag valami édesféle dukál.

Ugyanakkor készségesen elismertem, hogy ez így tök egészségtelen, és sokkal helyénvalóbb paradicsomot-paprikát reggelizni. Még a látvány is tetszett, amikor a szüleimet láttam enni – de meg voltam róla győződve, hogy nekem ez „nem menne” le a torkomon ilyen korai időpontban.

Aztán ez is olyan, mint minden más, csak meg kellett tenni az első lépést, a többi jött magától. Kipróbáltam. Azonnal megtetszett. Nem volt benne semmi gusztustalan, hiába fintorgott a férjem, hogy uborka! Kávéval! Oh la la!! Másnap már hallani sem akartam mézes pirítósról, és azóta azt hiszem elmondhatom, hogy a reggeli ügyében életmódot váltottam, és a franciák nagy megrökönyödésére a sajtot reggel eszem, nem a főétkezés után.

Megmondom őszintén, arra szintre még nem léptem, hogy lecsót vagy más ilyesmi, komplex ételt vagy főtt zöldséget, esetleg töpörnyűt, babot vagy sült kolbászt egyek reggel. De a lágy tojáshoz már megvettem a tojástartókat: egyet magamnak, egyet Boninak, mert megpróbálom őt is elcsábítani a magyaros reggelik irányába, nem ártana, ha kevesebb édességet enne.. (Hm, hm).

Most úgy érzem, a lehetőségek köre szinte beláthatatlan. Pedig eddig is tudtam variálni, nem untam meg soha a reggelit, de most megnyílt az út a hónapos retkek, az újhagyma, a lilahagyma, a sült paprika, a krémsajtok, a sajtkrémek, a sonkák és más felvágottak, a kefír, a rozskenyér előtt. Zabpelyhet kizárólag este szoktam enni, ez is egy évek óta betokosodott szokásom – bár úgy látszik, az évek óta mozdulatlanná rögzült, változtathatatlannak vélt szokásokról egy pillanat alatt le lehet szokni.

Mint amikor elkezdtem futni, és mindenkivel futásról akartam beszélgetni, most kiváncsian teszem fel a kérdést fűnek-fának, hogy ma mit reggeliztél? Elképesztő válaszokat kapok a semmitől (!) elkezdve a bolognai szószós péksüteményen (??) át a délelőtt 11-kor elköltött reggeliig. Egy teljesen ismeretlen világ nyílt meg előttem: mások reggelije.

22 megjegyzés:

  1. A hétvégi reggelijeim nekem is ilyenek, mint a képen. Hétköznap, ha van időm otthon reggelizni, szintén (valamilyen barna kenyer + hummusz vagy valamilyen kenhető étel vagy sajt stb + min 1 zöldség vagy olivabogyó + tea). Ha csak kutyafuttában, a metrómegállóban reggelizem (utálom ezt a szokást), akkor croissant es tejeskávé.

    VálaszTörlés
  2. Ú, de guszta ez a kép, kedvem támadt tőle reggelizni!
    Én csak akkor eszem tojásosat, ha nagyon ráérek reggel (home office + Dani már bölcsiben). Akkor általában tükörtojást pirítóssal + ami zöldség van itthon (paradicsom, rukkola, uborka szinte mindig van, paprika csak akkor, ha nem felejtek el venni). Ha sietek, akkor müzli tejjel, ha annál is jobban sietek, akkor csak a tejeskávém (arra MINDIG van időm itthon) és bent az irodában egy perec joghurttal.

    VálaszTörlés
  3. Érdekes mennyi embertől hallom, h nincs idejük reggelizni meg hogy útközben/irodában reggelizniek - nem gondoltam volna!

    Olyan magyar TV-paprikát nálunk ritkán lehet kapni, kaliforniaiból szoktam sült paprikát csinálni, kitart pár napig. És igen, olívabogyót én is!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, ANNYIRA azért nem szeretek reggelizni, hogy amiatt direkt korábban felkeljek! :)

      Törlés
  4. Semmit :) kb. 12 éves korom óta nem eszem délelőtt (előtte se kívántam, csak addig még nem volt bennem elég ellenállóképesség a felnőttekkel szemben) - talán három éve tudtam meg, hogy ennek neve is van, intermittent fasting, és van, aki direkt csinálja, nem ösztönből :D
    Nekem a vacsoráim néznek ki így, mint ez a nagyon guszta reggeli.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt az IF-et - szakaszos böjtölés magyarul - én tudatosan csinálom, azaz nem reggelizem. Nem volt egyszerű meghaladni "a reggeli a legfontosabb étkezés" gyerekkorból származó berögződését, de végül csak sikerült. 12.00 és 18.00 között eszem, ezen kívül nem. De ha reggeliznék, ilyesmit ennék, mint most Tamkó.

      Törlés
    2. Kedves ismerős úgy fejtette meg a rövidítést, hogy Időszakos Falatozás :D

      Törlés
    3. Ez nagyon jó!!! :)) Tetszik ez a megnevezés :D

      Törlés
  5. Én kását eszem reggelire, többnyire zabkását, és egy csomó mindennel turbózom fel: olajos magvakkal (napraforgó, mogyoró, mandula, őrölt szezámmag), aszalványokkal (mazsola, vörös áfonya, datolya), egy kanál őrölt lenmaggal, fagyasztott bogyós gyümölcsökkel (mikor mi van, most épp meggy megy rá), meg fűszereket szórok rá (fahéj, gyömbér, kardamom, karob). És mellé eszem még friss gyümölcsöket.
    És néha iszom valamilyen növényi tejet is mellé.
    Nekem nagyon bejött ez a reggeli, mert végtelen kombinációs lehetőséget kínál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én mindig nagyon éhes maradok, ha zabkását eszem, ellenben a magos kenyeres-uborkás/paradicsomos/paprikás (light)sajtos melegszendvics sok órára eltelít (általában valamilyen humuszt rakok a sajt alá). Én abszolút sós reggeli párti vagyok (és soha ki nem hagynám a reggelit - nélküle szerintem simán kihánynám a kávét).

      Törlés
    2. Hát nem vagyunk egyformák, és ez így szép. A hummuszt meg én is nagyon szeretem, zseniális találmány szerintem.

      Törlés
    3. Ja, persze, nem is azért mondom, hogy vitatkozzak, inkább csak mindig sajnálkozva állapítom ezt meg a zabkásáról (mármint hogy engem nem laktat) mert kifejezetten szeretem amúgy.

      Törlés
    4. Molly: én is szeretem a zabkását, és engem se laktat. De gondoltam már arra is, hogy talan csak túl kevés zabpelyhet szedek.

      Törlés
    5. Nekem a több olajos mag segít a kására, hogy tovább tartson a jóllakottság.

      Törlés
    6. Mostanában szoktam csinálni túrós-zabpelyhes sütit gyümölcsökkel, nagyon finom és naivan azt képzeltem, hogy jó reggeli lesz, a túró meg majd segít jóllakni és basszus, nem...a túró önmagában nagyon laktat, de zabpehellyel olyan, mintha semmit sem ettem volna, furcsa.

      Törlés
    7. Pedig egyáltalán nem furcsa :) a túró laktat, de minden egyéb ami a sütiben van az magas szénhidrát tartalmú (zabpehely, gyümölcs, talán cukor vagy édesítő szer is) ami inzulin reakciót vált ki (egyes édesítők is kiváltanak inzulin reakciót). Miután az inzulin elintézte a szénhidrátot , a vércukor szint leesik és azonnal vadul éhesen lesz az ember. (mi azért tudunk könnyedén böjtölni huzamos ideig, mert nagyon minimális a szénhidrát amit eszünk, így a vércukor nem ugrik magasra, és utána nem is esik le, nincs farkaséhség). A telítettség érzése is teljesen más ha zsír+fehérje alapú az étel, vagy ha fehérje+szénhidrát. Másképp laksz jól (hamarabb) az előzőtől és sokkal több ideig tart míg éhes leszel.

      Törlés
    8. Igen, ezeket nagyjából tudom, bár azt pl nem értem (és ezt a túrós zabpelyhes dolgot ezért is találom furának), hogy ha eszem diétásan elkészített (édesítős és valamennyire zsíros) zabpelyhes sütit, attól miért maradok iszonyat éhes, míg a kevés szénhidráttartalmú kenyér+sajt+humusz kombóval meg tök jól lakom, pedig ha megnézed, a szendvics is némi szénhidrát, zsír meg fehérje. Jó, nyilván az arányokon is sok múlik.

      Törlés
    9. lehet az édesítőben is kell keresni, egyik másik nagyon meg tudja dobni az vércukrot, annak ellenére, hogy nem kéne hatással legyen rá.

      Törlés
    10. Én ilyet használok, ahogy olvasom, ez nem emeli a vércukrot, de ki tudja...
      https://www.fittkamra.hu/dia-wellness-14-cukorhelyettesito-500g-836?utm_source=google_shopping&utm_medium=cpp&utm_campaign=direct_link&gclid=CjwKCAjw5pShBhB_EiwAvmnNV5AV5Fhjc_0DgZpGLa931ep5qHHAnwWigokkpywj67U4jX_8uWte3hoCeG0QAvD_BwE

      Törlés
  6. Mi gyakran délben reggelizünk rántottát és másnap délig nem eszünk :))) Nem, még nem haltunk bele :D De van, hogy flekkennel indítunk. (Azt is dél körül) és időnként, (gyakrabban kéne) tartunk 48 órás bőjtöket is. A meglepő milyen egyszerű ez is és mennyire megrökönyödnek egyesek, hogy mi ilyeneket is beiktatunk. Sokat tanultam az éhségről, meg arról, hogy mennyire egyszerű enni bárhol, bármikor ha a napi 3x étkezés nem tartozik a mindennapok programjához.

    VálaszTörlés
  7. elnézést, de engem teljesen lefoglal a kávésbögre mérete :DD

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-DDD

      Ne is mondd. Amikor szállodában vagy rokonoknál alszunk, mindig probléma reggel, hogy nincs egy tisztességes méretű bögréjük!

      Törlés