2022. június 9., csütörtök

Magázás és önbizalom

Szerintem továbbra is lemagázni valakit, miután fölajánlottuk neki a kölcsönös tegezést, ugyanolyan udvariatlanság, mint kérés nélkül a tegező formulát használni. A férjem szerint nem, ő azt állítja, hogy van különbség: míg a kapásból letegezés példátlan illetlenség, addig a kérésünk ellenére elkövetett magázás nem az.

Pedig vele történt meg az eset. Az új gitártanárja (a régi tanár pár hete fiatalon hirtelen meghalt, rettenetes) elutasította a Z. által felajánlott tegezést, mondván, hogy ez neki „nem fog menni”! Az előtte és az utána érkező tanulókat vígan tegezi. Z-t továbbra is magázza. Az én olvasatlomban ha van valami, ami példátlan illetlenség, akkor az ez. Mert míg valakit kapásból letegezni annyit jelent, hogy egyszerűen egy pofátlan tahó vagyok, a tegezés visszautasításából én azt olvasom ki: te jó ég, maga ehhez túl idős!

Vajon a magyar nyelv miatt, vagy női mivoltomból fakadóan érzem úgy, hogy én egy percig sem tudtam volna elviselni egy ilyen tanárt? Z-nek is rosszul esik, persze. Csodálkozik. Minden óra után vekeng egy sort, hogy a pasi magázza. De teljesen máshogy reagál, mint ahogy én reagálnék egy ilyen helyzetre.

Én: azonnal és végérvényesen elkönyvelem bunkó fasznak a pasit, és hiába van már csak egy hónap a tanévből és hiába van már ez a hónap kifizetve, azon melegében bemennék a titkárságra, lemondanám az óráimat, és átkérném magam egy másik tanárhoz ősztől. Mindenzt a lehető leghangosabban intézném, egy szót sem ejve a problémáról, nyomatékosan éreztetvén azonban, hogy egy percig sem maradok ennél a tanárnál – igen, imádnám ezt az aljas bosszút. Attól kezdve levegőnek nézném a pasit, és az egész sztorit megpróbálnám elfelejteni.

Z: egyrészt hetek óta panaszkodik, másrészt nem lép. Igen, nem a gyors döntések embere, és valszeg sokkal enyhébb a pasiról alkotott diagnózisa is (ahogy írtam, nem aposztrofálná bunkó fasznak, de még csak udvariatlan alaknak sem), de van még itt pluszban valami: szerintem ő még mindig azt gondolja, hogy el fogja érni ezt az összetegezegődést. Bízik abban, hogy sikerül a saját javára fordítania a helyzetet, és a gitártanár kénytelen lesz belátni, hogy egy ilyen (fantasztikus, fiatalos, szimpatikus) embert egyszerűen tegeznie kell. Őrület, hogy Z-nek annyi önbizalma van, amennyi nekem és Boninak együttvéve sincs; míg én önérzetesen kihátrálnék a konfliktusból, ő szembeszáll, próbálkozik, reménykedik, nem adja fel.

Régebben megfigyeltem, hogyan keres parkolóhelyet egy olyan környéken, ahol 18 óra után már alig lehetett találni: álhatatosan fürkészte az utcákat, kitartóan figyelte az előttünk haladó, mögöttünk jövő stb. autókat, hogy ők is parkolni szeretnének-e, mert ha igen, akkor más utcákon próbálkozott. Lerít róla, hogy mit gondol: ha van egyetlen szabad hely a környéken, akkor az – szerencsével, ügyességgel, kitartással – az övé lesz.

Ugyanebben a helyzetben én csak lemondóan sóhajtoztam. Meg voltam győződve róla, hogy mások úgyis előbb találják meg azt az egyetlen szabad helyet. De ha valami csoda folytán mégis nekem jutna, nos, akkor úgysem tudnék beállni.

13 megjegyzés:

  1. És mondd franciában van a magyarhoz hasonló Önözés és Magázás - mármint a különbség?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, nincs. De a magyarban sem nagyon használjuk a magát (kendet, kegyelmedet :))) ugye?

      Törlés
    2. Én használom, már azon ritka alkalmak esetén mikor magázódom olyasvalakivel akit nem kell Ön-nek szólítanom. De az emberek nagy része azt hiszi, hogy a magázódás udvariatlan.

      Törlés
    3. Egy protokollszakértőnél olvastam, hogy a magázás és az önözés közt abban van a különbség, hogy az előbbi élőszóban kell, az utóbbi meg írásban.

      Törlés
    4. Ez érdekes. Igazából kíváncsi lennék az igazságra, mert nem értek hozzá, de én úgy tanultam még a szüleimtől, hogy magázódni teljesen OK, de ha valakit tisztelek akkor Ön-nek szólítom. Ezért rettentő mikor a kazánszerelő engem Ön-nek szólít miután én őt Magának szólítottam, mert biztos bunkónak hisz, pedig nem vagyok az, de néha már elbizonytalanodom. Nemrég egy FB csoportban volt erről egy beszélgetés és többen nekem estek hogy magázódni bunkóság. Azóta tipródom.

      Törlés
    5. Sőt. A 90-es években (persze az a múlt évezred) nem volt még divat a munkahelyeken a tegeződés, különösen az ügyfelekkel és magázódtunk. A legnagyobb tisztelettel szólítottuk magának az ügyfeleket. "Ez a Maga döntése, Igazgató úr" "Ez a Maga területe, János". Nem tudom ma mi van, mert 10 éve angolul dolgozom.

      Törlés
  2. Ó, én tanárként / tanítóként rendszeresen ki vagyok téve annak, h a szülők kéretlenül le akarnak tegezni. Következetesen magázom őket, illetve némelyiknek többször ki kell fejtenem, h majd ha egy gyermekét sem tanítom, és még mindig úgy gondoljuk - majd akkor ráérünk tegeződni.

    Mondjuk én nagyon ritka kivételellel mindet magázom. Az a kivétel, hogy az élet más területén korábban már összetegeződtünk / vagy szintén pedagógus az illető.

    Boci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj ez nagyon fura a tanárok-szülők viszonya. A kislányom tavaly kezdte a sulit és a napközis tanárnővel tegeződünk mert valahogy olyan közvetlen típus, alapból így kezdte. A tanárnője (aki amúgy 23 éves) is tegeződött velünk az elején, majd egyszer írt egy emailt hogy mindenki felejtse el vele a tegeződést (akkor meg is ijedtem, hogy mennyire ástam el magam) és azóta viszont ő személyesen továbbra is tegez én meg Keresztnév néni-nek szólítom (kevesebb mint fele annyi idős mint én, ugye) tiszteletem jeléül és próbálom valahogy kerülni a megszólítást, hogy ne legyen se magázódás se tegeződés. Nagyon kellemetlen. Az oviban az óvónőkkel mind tegeződtünk... Sőt a bölcsiben is.

      Törlés
  3. Velem volt olyan, hogy két egyetemi tanárom közül az egyik azt kérte, hogy tegezzük, a másik meg nem kérte, hogy tegezzük. Mindenki tudta róluk, hogy egyetemi évfolyamtársak, egyidősek és baràtok, ezert amikor EGYÜTT jöttek velem szembe, nagyon kínos volt nekik köszönni. Azt mégiscsak fura volt, hogy jó napot/szia.

    Valóban illetlen valaki közvetlenségét nem viszonozni, de szerintem nem egetverő bunkóság. Szamomra egeszen elkepeszto, de valakiknek én tényleg öreg vagyok, es nekem magamnak is nehez par embert letegezni, akikkel szemben óriási tiszteletet érzek. Az angolban persze nincs ilyen, ott csak haptakba vagom magam a főnökömmel szemben (akinek ilyen az aurája).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Termeszetesen ugy ertettem, hogy egyetemi evfolyamtarsak voltak (amugy gimnaziumi osztalytarsak is).

      Törlés
  4. Számomra nem tűnik bántónak a felajánlott tegeződés visszautasítása, inkább az őszinteséget látom benne, amivel megtisztelte férjedet a tanára.
    Viszont a te reakciódat túlzónak érzem miatta... Miért nem lehet ezt inkább négyszemközt megbeszélni azzal, akire tartozik? És azzal már a tüskét is kihúzhatjuk magunkban az emlékből :))

    VálaszTörlés
  5. De miért kellene elfogadni a tegezést?
    Főleg ha vkinek ez idegen érzés.
    Főleg akkor ha a másik fél tényleg már idős.
    Anna

    VálaszTörlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés