2025. február 2., vasárnap

Hatosztályos

Megirattam Bonival az idei feladatokat, nagyon érdekes tapasztalat volt. Nem 45 perc alatt írta, hanem apránként, szóval az időtényezőt nem figyeltem.

Matek (feladatlap)

Szerintem érdekesek és változatosak voltak a feladatok, és viszonylag nehezek. Ahogy gyanítottam, a színvonal köszönőviszonyban sem áll Boni matekóráinak színvonalával. Most direkt megnéztem, és Boni a legutóbb ilyen feladatokat kapott házinak matekórán, hogy ha Mohamed vett 2,5 kiló almát, és az almának 2 euró a kilója, akkor mennyit fizetett? A matekot pont nem szoktam vele átnézni, így konkrétan soha nem tudom, hogyan állnak és hol tartanak. Nem tudok hozzászokni a tényhez, hogy nincs tankönyvük (??), és minden a neten vagy rosszul fénymásolt papírokon található.

Pedig Boninak kellő gyakorlással mennének ezek a feladatok. Egy részüket simán megcsinálta jól, más részüket simán megcsinálta, de rosszul, és kis segítséggel magától kijavította őket, míg egy harmadik részükről idegbajt kapott: kiabált, csapkodott, és egészen addig nem is tudta megérteni őket, amíg le nem higgadt. 

 

     


  

 

Ebben pl. kapásból tévesztett, pedig nem olyan nehéz. Gyanítom, hogy nem tanulták a törtekkel való összeadás és osztást, vagy ha tanulták is, nem gyakorolták eleget. Elkültem az egyik anyukának is, akinek a kisfia (jó matekos) szintén nem tudta megoldani (se az anyuka!), ezért gondolom, hogy a szint nem ugyanaz itt, mint Mo-on.



 

Ez volt szerintem a legnehezebb aritmetikai feladat, még mi is megszenvedtük. Előkertült a mérőszalag is, és hosszú percekbe telt, míg mindannyiunknak leesett a megoldás.

De messze a 7. feladat volt Boninak a legnehezebb, ez volt az a bizonyos kiabálós-csapkodós pillanat, amikor még azt is a fejemhez vágta, hogy hibásak a kérdések (!). Nehéz volt, talán mert a feladat ismertetésében nagy szám szerepel, és a százezer már túl sok, vagy mert nagyon kell koncentrálni, hogy az ember ne rontsa el, vagy mert vannak benne kicsit beugratós kérdések. 

Ezekben a kifejezésekben nem volt biztos: kerület, téglatest, felszín, tétforag, hányad része.

Magyar (feladatlap)

Ezek a feladatok már jobban hasonlítottak ahhoz, amit itt is csinálnak (francia nyelven) a gyerekek. Azzal a különbséggel, hogy soha nem láttam, hogy Fro-ban szólásokra és közmondásokra kérdeztek volna rá, ez valami magyar sajátosság lehet. Boni nem is ismerte egyiket sem. Ahogy nem ismeri (még) a toldalékok típusait, az igekötőket, a kétféle hangrendet és a mássalhangzótörvényeket sem, de ezeket mind meg akarom tanítani neki ezen a nyáron. Talán a szótagolást is, de ebben még nem vagyok biztos.

Az első feladat szavai közül kitalálta a bokát, a baki helyett hibát írt (én elfogadnám), majd a szinonimaszótár segítségével megtalálta az iramot is. A legkönnyebbeket (séta, béke) nem tudta, még szótárral sem, érdekes. A szövegértési feladatokat általában jól megoldotta (a verset ismerte), egy-egy hiba csúszott csak be figyelmetlenség miatt, ami amúgy tök idegesítő, és nem tudom, hogyan lehetne kiküszöbölni. 

Nagyon jellemző, hogy milyen fogalmazást írt... ahogy kérték, logikusan kapcsolódik a kezdőmondatokhoz, kilenc mondatból áll, nincs benne párbeszéd és lezárt, kerek egységet alkot (mondhatni: tanulsággal végződik), látszik tehát, hogy a feladatot megértette. Viszont egyrészt baromi morbid, másrészt tele van helyesírási hibákkal. Ami persze teljesen normális, én inkább annak örülök hogy a vízből, fémgolyószerűség, mindig stb. szavakat jól írta. De ezzel lesz még melónk!

Ismeretlen szavak: kemence, nyelvbotlás, alamuszi, túzok, csemegekereskedő, honvéd, tortakarikalap (=ezen jót nevetett), kidülledő, bájonc, kültelki, féltégla, sövény.

Nem ismerte a sudár, sikkes (!) és garmadával szavakat sem, a definícióikat viszont meg tudta adni.

A szövegben a fondant-t olyan szép franciásan ejtette..!



10 megjegyzés:

  1. Ez a történet! Boni annyira cuki lehet élőben! Az utolsó mondat elárulja, hogy van humora, és az egész sztori nagy fantáziáról tesz tanúbizonyságot. Még Julcsit is említi, így még inkább egységben van a megadott szöveggel az övé. Én oda-vissza leszek, ha a fiam ilyet ír majd. A helyesírás sem vészes, idegen nyelv neki, ahogy Te is mondtad. kíváncsi vagyok, hová sikerül még fejlesztened. (Alice)

    VálaszTörlés
  2. Gratulálok mindkettőtöknek👌Boni igazán ügyesen oldotta meg mind a két tárgyat. A szólások ...hát azokat az itthoniak se ismerték annyira (minek is kérdezték, nem értem😳) Az idővel való harc volt a kemény, unokánk "edzett" előre a régebbi feladatokkal. 😉Hát kíváncsi vagyok a szóbelire🤔

    VálaszTörlés
  3. A tortakarikalapot háromszor kellett elolvasnom, mire megértettem, hol vannak a szóhatárok! :D

    VálaszTörlés
  4. Majd írok egy hosszabb kommentet, de gratulálok Boninak. A fogalmazás nagyon tetszett! Itthon biztos nagyon lepontoznák, eddigi tapasztalatom alapján (1990-es évek eleje és 2020-as évek eleje) a fantázia, a humor a frappáns fordulat Magyarországon bűntetendő. (FElla).

    VálaszTörlés
  5. Édes kis szive! Nagyon ügyes volt, pedig nehéz lehet neki így a két nyelvvel. ❤️

    VálaszTörlés
  6. Na szóval még azt akartam elmondani, hogy azért ezt a feladatsort a hatodikos gyerekek (akik felvételiznek u.n. kisgimibe) is csak sok gyakorlás után oldják meg, és a hatodikos felvételi relative nehezebb. Az én tapasztalatom alapján a nyolcadikos a legkönnyebb, ott tényleg az iskolai anyag van. Persze az időfaktor ott is számít.
    Szóval nem a "magyar gyerekek" tartanak itt, hanem azok akik felvételire készülnek 6 osztályos gimibe. (FElla).

    VálaszTörlés
  7. őszinte, szívbeli rajongója vagyok Boninak, szétröhögtem magam a cuki fogalmazásán!! amúgy javítófüggő, ha egy olyan tanár javítja, aki megy ezzel a humorral, simán értékelné (bár itt is főleg a formaságokkal foglalkoznak, van-e cím, ha kértek, megvan-e a szükséges mondatszám és helyesírás).

    mi amúgy azt csináltuk a gyerekeimnél gyakorlás címén, hogy együtt írtuk a sorokat, időre meg minden és a végén összehasonlítottuk, hogy ki mire jutott és megbeszéltük a nehézségeket, a fogalmazást pedig mindig fel kellett olvasni hangosan, mert hasonló stílusban igyekeztünk szórakoztatni magunkat. :))

    nekem már így visszatekintve egészen más az utólagos benyomásom a felvételi feladatsorról. akkor ott sokat hisztiztem miatta, felesleges, igazságtalan bántásnak éreztem. ma már másképp látom, de ehhez az is kellett, hogy azt a részt is másképp lássam, hogy fontos-e az, hogy menő suliba járjon a gyerek vagy elég az, ha vannak jó tanárai.

    na mindegy, száz szónak is egy a vége: Boni elképesztően cuki, ügyes és imádom na.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem úgy, hogy nem kell kötelezően treníroztatnom egy, a vizsga miatt esetleg magát halálra izguló gyereket, nagyon tetszenek ezek a feladatsorok :))) Ki is nyomtattam a 2024-es matekot Boninak a síszünetre. Nincs ellenére!

      Törlés
  8. Talán még emlékszel rám, Gigi vagyok, kicsit hamarabb született a lombikos fiam, mint Boni. Az én fiam most élesben írta ezt a felvételit, és bár neki jól sikerült, de a magyar kifejezetten nehéznek számított (pl. ez a szinonima kereső első feladat rengeteg időt elvitt, ami miatt sokan csúsztak meg a fogalmazásnál). Nagyon sokan sírva jöttek ki…. A mateknál meg a zászlós tényleg nagyon nehéz volt, a feladatot megérteni is. Mindig azt mondják egyébként, hogy ennek a felvételinek az a célja, hogy nagyon szórjon, hogy csak a kiemelkedő képességűek csinálják meg 45+ pontra, nem szabad úgy nézni rá, mint egy általános dolgozatra

    VálaszTörlés