A főnököm, aki magyar, de akinek három gyekere járt bölcsitől egyetemig a francia iskolarendszerbe, és aki folyton ez utóbbit kritizálja (túl elvont, túl republikánus, túl egyen-gondolkodásra nevelős), nos, még ő is azt mondja, hogy az ovi, az kivétel. Az egészben az ovi a legjobb – állítja.
Én most az ilyen és ehhez hasonló állításokba kapaszkodom,
mert őszintén megmondva, amit eddig láttam, az inkább elrémít. Eleve a
beíratkozás egy adminisztratív rémálom. Külön kell beíratni a gyereket az oviba, külön a
menzára és külön a napközibe. Mindenhol időpontot kellett kérni, mindenhová
személyesen kellett elmenni (az ovi és a menza miatt a polgármesteri hivatalnál
is volt egy körünk), dossziét állítottunk össze (biztosítás, oltások, kitöltött
formanyomtatványok stb.), derogációt kértünk (elvileg a menza 3 év alatt nem
látogatható), eligazításon vettünk részt.
Az óvodát itt úgy mondják: école maternelle. A kifejezésben benne van az iskola szó (école), ami
magyar fünek nagyon fura, főleg, amikor azt hallom, hogy mindenki azt kérdezi
Bonikámtól: - Szeptemberben már iskolába
mész, ugye? Az ovinak az Oktatási Minisztérium honlapjáról letölthető,
bikkfanyelven megfogalmazott tanterve is van, és a suli honlapján konzultálni
lehet az órarenddel is:
Húú, értitek: classe!!
Nincs iskolaérettségi vizsgálat. A 2013-ban született
gyerekek mind ugyanabba az osztályba kerülnek, halasztás nem lehetséges. Maga
az ovi ugyan nem kötelező, de én ebben az országban még nem találkoztam olyan 3–6
éves gyerekkel, aki ne járt volna oviba. Még annak a barátnőmnek a kisfia is
bekerült, aki ma már az alsóban komoly koncentrációs és magatartásbeli
problémákkal küzd és valószínűleg külön kisegítő pedagógust kap majd maga
mellé, hogy be tudja hozni a többieket.
Ami nagyon sokkoló, azok a számok: 30 gyerekre jut egyetlen (vagy jó esetben másfél) óvó
néni! Az eligazításon nagyon kihangsúlyozták, hogy egész nyáron neveljük
önállóságra és autonómiára a gyerekünket, mert nem lesz itt kényeztetés,
valaminek a kétszeri elmondása, babusgatás, többszöri WC-re kísérgetés! Jól meg
kell tanítani a gyereknek pl. azt, hogy miután leveti a kabátját, ne úgy
akassza azt fel, hogy az ujja ki van fordítva – a pedagógus nem tud 30 kabátujjat
ki-be fordítgatni. Ekkor mondták azt is, hogy az alvósállatot nem lehet
hazavinni, mert az is csak plusz feladatot generálna az ovó néninek. Mindenre
rá kell írnunk a nevét, a nap elején pedig be kell ikszelni egy táblázatban,
hogy hová megy a gyerek: menzára (van, akit a szülők hazavisznek), és/vagy
napközibe (és ha igen, melyikbe, mert három különböző szervezet működtet napköziotthont).
Hát én nem is
tudom. Egyrészt jó, mert rendszerre, közösségi életre, önállóságra nevelik a
gyerekeket, másrészt pedig Bonikámon azt látom, hogy ez még nagyon korai neki
(vagy csak én gondolom úgy, hogy ő még kisbaba?) és elképzelni nem tudom,
hogyan fogja megszokni és megszeretni ezt a katonaság…ööö… az óvodát. Pamela Druckermannak igaza van, hogy a francia gyerekek udariasak és előre köszönnek, na de milyen áron?!